בעל הבית השתגע

איך ייתכן שההיי-טק הישראלי לא יהיה מיוצג בוועדת האיתור החדשה של המדען הראשי?

אבי חסון - המדען הראשי / צלם: אוריה תדמור
אבי חסון - המדען הראשי / צלם: אוריה תדמור

היום אנחנו מרשים לעצמנו להביע דעה: בעל הבית השתגע. והפעם, בעל הבית הוא מדינת ישראל. הבוקר נודע כי ההיי-טק הישראלי לא יהיה מיוצג בוועדת האיתור החדשה של המדען הראשי.

קצת רקע: בשנה האחרונה מתנהלים דיונים קדחתניים סביב היוזמה הברוכה להקים רשות לאומית לחדשנות טכנולוגית, האמורה להיות כפופה למשרד המדען הראשי. זה יקרה במסגרת חוק חדש, "חוק החדשנות", אותו אמורה הכנסת לאשר בימים אלה. המטרה היא המשך המדיניות הממשלתית של עידוד חדשנות על ידי מבנה חדש למשרד המדען ותהליכי גיוס הון פשוטים יותר עבור יזמי היי-טק ומשקיעים. מדינת ישראל תמשיך להשקיע ביזמות ובחדשנות ותבנה כלים פיננסיים נוספים שיעמדו לרשות הנוגעים בדבר. עד כאן הכל טוב, נכון?

אך הנה העניין: בדיונים שבין משרדי הכלכלה והאוצר, בשיתוף עם משרד המדען הראשי, הוחלט שלרשות הלאומית לחדשנות יהיה דירקטוריון בן חמישה חברים: נציג האוצר, נציג משרד הכלכלה ועוד שלושה נציגי התעשייה. זהו הדירקטוריון שישלוט למעשה במדיניות הרשות החדשה ויקבע את האסטרטגייה של מדינת ישראל בתחומי החדשנות והכלים למימונה.

אבל, ממש בימים האחרונים, באורח פלא, צומצם מספר נציגי התעשייה לאחד בלבד. וגם ניתן לו שם: הדירקטור מטעם הציבור יהיה נציג התאחדות התעשיינים. ומי נדחק החוצה? נציגי איגוד התעשיות המתקדמות בישראל (IATI), ארגון העל הגדול ביותר בישראל של תעשיות ההיי-טק והביו-טק, המאחד תחתיו כיום כשש מאות חברות היי-טק וביו-טק, ובנוסף: את רוב הקרנות וחברות ההשקעה, את רובן של חברות המיסחור של האוניברסיטאות (כולל ידע, רמות ויישום) וגם את חברות המיסחור של בתי החולים כמו איכילוב ורמב"ם. כמו כן, רוב האקסלרטורים בישראל מאוגדים תחת ה IATI וגם 13 חממות.

רוצים עוד? רוב מרכזי הפיתוח המשמעותיים של החברות הרב לאומיות, בהן עובדים כחמישים אחוז מכח העבודה בהיי-טק כיום, ביניהן שמות כמו גוגל, מיקרוסופט ואחרות. ונוסיף גם את חברות הדגל של ההיי-טק הישראלי הנוכחי - איירון סורס, וויקס וחברות הביוטק טבע, פריגו, פלוריסם, בייוליין, קומפיוגן וקאייאמה.

תשאלו, בצדק, מי רוצה להרחיק את כל הנ"ל, את העשייה העכשווית של התעשיות המתקדמות בישראל, ממוקדי קבלת ההחלטות החשובות שיעמדו בפני הרשות החדשה לחדשנות של ממשלת ישראל? ובכן, לטענת ראשי ה IATI (יו"רים משותפים יואב שלוש וד"ר בני זאבי והמנכ"לית קרין מאיר רובינשטין) התשובה פשוטה:

כנהוג במקומותינו, מחטף פוליטי - סגירה מאחורי הקלעים בין עסקני התאחדות התעשיינים לבין אנשי שר האוצר כחלון - הרחיקה, נכון לעכשיו, את מיטב השחקנים של ההיי-טק והביו-טק הישראלי מהמקום בו תיקבע מדיניות ובו יתקבלו החלטות לגבי הקצאות כספים וסדרי עדיפויות אסטרטגיים לגבי ענף הכלכלה המוביל של מדינת ישראל. למה זה לא מפתיע אותנו? למה?

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל