צפו: תיעוד מזעזע במטבחים בבתי-מלון באילת, ים המלח ות"א

תחקיר "הכול כלול": זוהמה וטינופת במטבחים, אוכל שלא נאכל בארוחה אחת מוחזר למקררים וממוחזר לארוחה הבאה ■ "הישראלים אוכלים הכול, אלה חמורים אלה" ■ לידיעת הנופשים

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

החודש הנוכחי והחודשים הקרובים מהווים את שיא עונת החופשות בישראל, ומאות אלפי ישראלים נוהגים לבקר בבתי-המלון בערי התיירות המובילות בישראל. אחד מהמרכיבים החשובים שלפיו הישראלי הממוצע מעריך את טיב המלון - הוא האוכל כמובן.

בשבועות האחרונים עבדו תחקירני התוכנית "הכול כלול" עם סיון כהן בערוץ 10 בבתי-המלון בישראל ותיעדו את כל מה שלא מספרים לכם על הנופש בבתי-המלון - באילת, בים המלח ובתל-אביב. הממצאים היו מטרידים - בלשון המעטה.

התחקיר מראה כי בבתי-המלון רמת ההיגיינה במטבחים רחוקה מלהיות תקינה, ואוכל שלא נאכל בארוחה אחת מוחזר למקררים וממוחזר לארוחה הבאה - כולל בשר, סלטים וגבינות. למלצרים נאמר למסור ללקוחות ששואלים כי האוכל תמיד טרי.

במלון יוקרתי 5 כוכבים בים המלח, שגובה 3,300 לשני לילות לזוג עם שני ילדים, התחקיר העלה כי הרצפה במטבח מטונפת ומחליקה מרוב שמן, כתמי שמן מופיעים גם על הקירות, מים עומדים בכיור לזמן ארוך, והאוכל מונח לפני ההגשה בקערות מטונפות שלפני רגע היו מלאות בזבל ועברו שטיפה מינורית. הטיגון של המזון בוצע בשמן שנראה שרוף ולא ברור מתי הוחלף לאחרונה.

עוד התגלה בתחקיר בבית-המלון בים המלח כי עובדי המטבח עובדים בידיים מלוכלכות וחשופות ללא כפפות. חתיכת בשר שנפלה על הרצפה במטבח, הוחזקה למגש ההגשה לפי הוראת החונך. כשהתחקירן שאל לגבי האורחים שמקבלים את האוכל הזה, עובד המטבח במלון שלימד אותו את העבודה אמר: "אלה אוכלים הכול, אלה חמורים אלה".

מים המלח נעבור למלון ידוע ופופולרי באילת: גם במטבח של המלון הזה התחקירנית גילתה כי האוכל עומד זמן ארוך ללא כיסוי, הגבינות נמצאות לא בקירור, וגם כאן הובהר בבירור לתחקירנית כי אם האורחים לא מסיימים את האוכל בארוחת הצהריים, הוא חוזר למקררים ומוגש בארוחה הבאה, גם אם הוא עמד בחוץ למשך שעות. גם לחם שכבר נלקח לשולחן על-ידי האורחים ולא נאכל - חזר לאחסון. אולם לדברי החונכת, "לא מיד על המקום, כדי שלא ייראו זאת בעין לא יפה".

גם במלון הזה באילת ההיגיינה הייתה מתחת לכל ביקורת. לתחקירנית נאמר כי אין חומרי ניקוי בנמצא כדי לנקות את המטבח או את חדר האוכל, וכי מנקים אותו פעם בחודש.

במלון אחר באילת שמציע חופשה בסגנון הכול כלול, ושגובה 11,130 שקל ל-3 לילות לזוג ושני ילדים, נמצא כי חלק מהאוכל שעמד שעות בארוחת הבוקר חוזר לקירור לאחר הארוחה ומוחזר שוב בארוחה הבאה.

גם במלון של רשת ידועה ופופולרית בתל-אביב, שגובה 3,520 שקל לשני לילות לזוג ושני ילדים, ההיגיינה במטבח הייתה גרועה - כתמי שמן על הקירות, רצפה מזוהמת וריח "נוראי" שעלה מהמטבח, שלפי אחד העובדים שם מנקים אותו פעם בחודש.

במלון אחר בתל-אביב, שמתהדר בכשרות שלו וגובה 3,175 שקל לשני לילות לזוג ושני ילדים, נמצא גם כי על סלטים וגבינות שלא נאכלו בארוחת הבוקר "שמים ניילון נצמד ומחזירים למקרר לארוחה הבאה".

התחקיר גילה גם התנהלות תקינה וטובה של חלק מבתי-מלון, כמו למשל במלון רימונים אילת, שם התחקירנים לא גילו מיחזור אוכל מארוחה לארוחה. במלון קראון פלאזה תל-אביב לא זורקים את הגבינות אלא עושים מהן פשטידות, ומהלחם שלא נאכל עושים קרוטונים למרק.

גם ההיגיינה במלון קרלטון בתל-אביב הייתה למופת - המטבי היה נקי ומסודר, הצוות היה מקצועי, והשף ערך מדי פעם ביקורות.

מרשת רימונים נמסר בתגובה כי הם "שבעי-רצון ממצאי התחקיר שתואמים את הבדיקות הקפדניות שהרשת עורכת".

ממלון קרלטון נמסר כי הם "שמחים מאוד על הממצאים התואמים את המשוב שמתקבל מאלפי לקוחות משך שנים ארוכות".

מרשת קראון פלאזה נמסר כי הם עובדים "בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים מחמירים מאוד".

יצוין כי בתוכנית "הכול כלול" וכן בסרטון המצורף בחרו שלא להזכיר את שמות בתי-המלון שבהם התגלו ממצאים מטרידים, כי לדברי המלונות, הם "נמצאים בקיץ הזה בקריסה, ותחקיר כזה עלול לגרום להם לפשוט רגל ולפטר אלפי עובדים".

המלונות הבטיחו לתקן את כל הליקויים ולרענן נהלים. האם זה מספיק לכם בבואכם להזמין חופשה בישראל?