דיון סוער על הרחבת החוק לסיוע בשכר דירה לזכאי הדיור הציבורי

אי הסכמה לגבי המשך קידום הצעת החוק של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס הנוגעת לסיוע שכר דירה לזכאי הדיור הציבורי של משרד הבינוי ■ האוצר מתנגד להרחבת החוק גם לזכאי משרד הקליטה בשל העלות התקציבית הגדולה

זאב אלקין / צילום: יונתן בלום
זאב אלקין / צילום: יונתן בלום

דיון סוער בהצעת החוק של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס בוועדת שרים לחקיקה. ההצעה שהייתה אמורה לקבל אישור להמשיך ולהתקדם בכנסת הנוכחית מתייחסת רק לזכאי הדיור הציבורי של משרד הבינוי ולא לזכאי הדיור הציבורי של משרד הקליטה. מסיבה זו הוחלט להקים ועדת מנכ"לים שתכריע בנוגע לחלוקה שוויונית וההצעה תחוזר לדיון לאחר ההמלצות של הוועדה ולאחר הפגרה. האוצר מתנגד להרחבת החוק גם לזכאי משרד הקליטה בשל העלות התקציבית הגדולה.

היום עלתה הצעת החוק לדיון בוועדת שרים בחקיקה שהיה אמור לקבוע האם על ההצעה יוחל דין הרציפות כך שתוכל להמשיך בהליך החקיקה. למרות שלפני הדיון נראה היה שהושגו הסכמות כדי להמשיך ולקדם את ההצעה כבר במושב הנוכחי, במהלך הדיון התנגד האוצר להצעה וכמו כן עלתה שאלה הנוגעת לאפליה בין זכאי הדיור הציבורי של משרד הבינוי, כ-2,300 במספר, לבין זכאי הדיור הציבורי של משרד הקליטה שמספרם עומד על למעלה מ-30 אלף. מכיוון שהצעת החוק של חברת הכנסת לוי-אבקסיס אינה מתייחסת לזכאי משרד הקליטה, נשמעו טענות בוועדה שקידומה רק יעמיק את האפליה בין שתי קבוצות הזכאים.

"אני מאוד בעד החוק ובתנאי שהוא יחול גם על ציבור העולים שנמצאים בתור לדיור ציבורי במשרד הקליטה", כך אמר בדיון שר הקליטה זאב אלקין, "אי-אפשר לאשר חוק כזה באמירה שהעולים בחוץ. מלכתחילה מדובר במצב עקום וצריך לתקן אותו, לצמצם הפער ולא להרחיב אותו. לא ייתכן שנייצר אפליה בחוק כלפי העולים. זה לא נורמאלי ואתנגד לזה בכל תוקף".

נציין שגם יו"ר הוועדה שרת המשפטים איילת שקד הסכימה עם דבריו של אלקין, וכך גם חלק משרי הוועדה. בסופו של דבר הוחלט בדיון כי תוקם ועדת מנכ"לים שתכריע לגבי מנגנון חלוקה שיוויוני בין הזכאים ורק אחרי שהועדה תקיים את הדיון ותחליט תעלה שוב הצעת החוק לדיון. ועדת המנכ"לים תכלול את מנכ"לי משרד האוצר, משרד הקליטה ומשרד הבינוי. הצעה זו הייתה מקובלת גם על משרד האוצר. נציין שמדובר בדחייה של חודשים משום שהכנסת יוצאת לפגרה. עוד נציין שבאם הייתה ההצעה עוברת היום בוועדה, רוב הסיכויים שהיא הייתה יכולה לעלות לאישור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית עוד השבוע.

עוד חשוב לציין שבמשרד האוצר התנגדו להרחבת החוק גם לזכאי הדיור הציבורי בקרב העולים וזאת מסיבה תקציבית. כך, בעוד הצעת החוק המקורית המתייחסת רק לזכאי משרד הבינוי עשויה לעלות 30 מיליון שקל (כך על פי אומדן שנכתב בהצעת החוק) במקרה והיא תורחב גם לזכאי משרד הקליטה מדובר בהוצאה תקציבית גדולה הרבה יותר.

הצעת החוק של חברת הכנסת לוי-אבקסיס, שיזמה וכתבה עמותת ידיד, מבקשת לקבוע כי זכאי הדיור הציבורי של משרד הבינוי שאינם מקבלים דירות בשל המחסור הקיים היום ומקבלים בינתיים סיוע בשכר דירה יקבלו מהמדינה השלמה לסכום הסיוע בשכר הדירה כדי שיהיה ריאלי ויידרשו לשלם רק את מה שהיו צריכים לשלם באם היו מתגוררים בדירה של דיור ציבורי.