"הענק" הצ'כי שמפחיד את מכבי ת"א

לוויקטוריה פלזן הצ'כית אין בעלים עשיר כמו מיטש גולדהאר והתקציב שלה נמוך משמעותית משל הצהובים; יש לה אצטדיון נחמד וקומפקטי שקטן יותר מבלומפילד; היא מתבססת באופן כמעט בלעדי על חומר מקומי ■ אז איך הפכה האלופה הצ'כית למצליחנית סדרתית באירופה?

ויקטוריה פלזן / צלם: רויטרס
ויקטוריה פלזן / צלם: רויטרס

ייתכן כי זו היכולת הלא ממש מסעירה, באנדרסטייטמנט, שהפגינה מכבי ת"א בצמד המשחקים מול היריבה הנחותה ממלטה - שגורמת לחששות כבדים בקרב אוהדי הטרבליסטית לקראת המפגש הכפול מול ויקטוריה פלזן הצ'כית. נדמה כי החששות הללו טיפה מנותקים מהמציאות. לא רק בגלל שבסקר שטחי של שלוש סוכנויות הימורים שונות מחו"ל, מצאנו השבוע כי הסיכויים של שתי הקבוצות להעפיל אל שלב הפלייאוף של ליגת האלופות הם פחות או יותר זהים; אלא גם כי לפחות באספקט אחד, הכלכלי - הצהובים מובילים על היריבה הצ'כית.

***

לפני שנסחפים אל אופטימיות מיותרת - נדגיש כי הליגה הצ'כית מפוצצת בכישרונות והיא עולה באיכותה על הישראלית. גם דירוגי אופ"א ממחישים זאת: ב"דירוג הגישה" של הארגון, המשקלל את התוצאות של הקבוצות באירופה במשך חמש שנים וקובע את כמות הנציגות שמקבלת כל מדינה במפעלים היבשתיים - המועדונים מצ'כיה מדורגים כרגע במקום ה-13, בעוד הישראלים רק 20. בדירוג המועדונים של אופ"א, שעובד אף-הוא לפי שקלול חמש-שנתי וקובע את הדירוג של המועדונים בהגרלות השונות - אפשר למצוא שלוש צ'כיות בין 101 הראשונות - פלזן ראשונה מביניהן במקום ה-39, ורק ישראלית אחת (מכבי ת"א, מקום 98). הכדורגל הצ'כי בכללותו עולה לאין שיעור על הישראלי, במיוחד ברמה הבינלאומית - עם הישגים אדירים לנבחרת הבוגרת, למרות שהיא די חדשה בשטח (נוסדה ב-1992 לאחר פירוק צ'כוסלובקיה): שלב הבתים במונדיאל 2006, שכלל ניצחון 3-0 על ארה"ב; אבל בעיקר תצוגות מרהיבות בטורנירי היורו לדורותיהם, כולל העפלה בלתי נשכחת לגמר ב-1996 (הפסד לגרמניה), מקום שלישי ב-2004, רבע גמר ב-2012.

כל זה טוב ויפה, אך הכדורגל הצ'כי, וכל תייר ישראלי שמכיר את המחירים של פראג יכול להעיד על כך - פועל כחלק משוק כלכלי שרחוק מלהיות חזק. במדד הפיתוח האנושי (HDI) של האו"ם לשנת 2014, המשקלל תוחלת חיים, השכלה והכנסה - מדורגת צ'כיה במקום ה-28. לא רע בכלל, אבל רחוק מישראל (19). קבוצות הכדורגל הצ'כיות ממעטות להביא זרים ומסתמכות על החומר המקומי, ההכנסות זעירות ביחס לליגות העשירות של מערב אירופה, למועדונים אין משקיעים זרים. בתחילת עונת 2013/14 העריכו ואדים פוייטיק ואונדריי הרגסל, צמד עיתונאי אתר הכלכלה הצ'כי euro.cz, את תקציבה השנתי של פלזן ב-100 מיליון קרונות צ'כיות, שבמונחים של אותה תקופה היו שווי ערך ל-5.13 מיליון דולר בלבד, משהו בסדר הגודל של מכבי נתניה (בעונה פיננסית). הנתון הזה שם את פלזן אז במקום השלישי בלבד בליגה הצ'כית אחרי שתי הגדולות מהבירה פראג - ספארטה (15.4 מיליון דולר) וסלאביה (5.64 מיליון דולר).

המבנה הכלכלי של פלזן לא השתנה משמעותית מאז. הבעלים נותר תומאס פאצ'ליק, 49, במקור מורה למתמטיקה ופיזיקה מחבל הארץ מוראביה, שבמהלך השנים הקים חברה מצליחה לייעוץ ותיאום מס. בנוסף, הוא משמש כיועץ בכיר של ענקית המים, האנרגיה ואיכות הסביבה הבינלאומית ואוליה. אין פה משהו שאפילו מדגדג את סדרי הגודל של מיטש גולדהאר. פאצ'ליק, שלקח את השליטה על פלזן ב-2010 - משמש במקביל כחבר הנהלת התאחדות הכדורגל הצ'כית, וב-2011 אף ניסה את מזלו בבחירות לראשות הארגון - ללא הצלחה. בשבוע שעבר בחר בו המגזין Aktualne.cz למקום הרביעי ברשימת 50 המשפיעים בכדורגל הצ'כי (את שלושת המקומות הראשונים תפסו יו"ר ההתאחדות הצ'כית, סגנו, והבעלים של ספרטה). בראיון שהעניק בשנה שעברה ל-Ceskapozice, הודה: "הכדורגל מאפשר פתיחת דלתות מצוינות לעסקים ולפוליטיקה".

הקבוצה משחקת באצטדיון העירוני שעבר לאחרונה שיפוצים באביב 2011, בעלות של כ-15 מיליון דולר. הוא עדיין מגרש קטנטן שמכיל פחות מ-12 אלף מקומות, אבל באמצעות לובינג של פאצ'ליק, הצליח הבעלים לשכנע את העירייה להשקיע את הסכום - על מנת להתאים אותו לסטנדרטים של אופ"א ולאפשר לקבוצה לארח שם משחקים משלבי הבתים של ליגת האלופות והליגה האירופית, שם הפכה לחברת קבע. לפני השיפוצים - נאלצה פלזן לנדוד לפראג במשחקי שלבי הבתים, לאחר שהמגרש שלה לא אושר.

***

חברות הקבע של פלזן באירופה היא אולי היתרון הגדול ביותר שלה על-פני מכבי ת"א. היא יצרה DNA אירופי מובהק, רקורד שלמכבי ייקח שנים ארוכות, אם בכלל, ליהנות מדומה לו. ב-2011/12 סיימה במקום השלישי בשלב הבתים באלופות שכלל את מילאן, ברצלונה ובאטה הבלארוסית. משם היא נשרה אל שלב 32 האחרונות של הליגה האירופית, שם הודחה על-ידי שאלקה. עונה לאחר מכן היא עשתה קמפיין גדול בליגה האירופית, בו ניצחה במסגרת שלב הבתים פעמיים את הפועל ת"א (1-2 בבלומפילד ו-0-4 בצ'כיה), גברה על אתלטיקו מדריד הגדולה - והעפילה לנוקאאוט דרך המקום הראשון. שם, היא עשתה עוד סנסציה ענקית: 5-0 בשני מפגשים עם נאפולי האיטלקית. הקמפיין נקטע בשמינית הגמר מול פנרבחצ'ה הטורקית. אבל גם שלב הבתים של ליגת האלופות 2013/14 העיד על העוצמות האירופיות של פלזן: מקום שלישי בבית עם באיירן מינכן, מנצ'סטר סיטי וצסק"א מוסקבה, שלאחריו נשרה הקבוצה ל-32 האחרונות של הליגה האירופית, והדיחה את שחטאר דונייצק, המועדון האוקראיני העשיר. פלזן שוב נעצרה בשמינית הגמר באותה עונה, הפעם על-ידי ליון.

פלזן זכתה בשלוש אליפויות מקומיות מתחילת העשור, כולל כמובן בעונה החולפת שהובילה אותה למשחקי מוקדמות הצ'מפיונס השנה. אבל בסימפטום שמזכיר את הישראלי - בשתי העונות בהן השתתפה בשלב הבתים של ליגת האלופות, היא לא הצליחה לעמוד במעמסה ולקחת את התואר המקומי במקביל. בשנה שעברה הודחה באופן די מפתיע כבר במוקדמות הליגה האירופית, מול פטרולול הרומנית - ויכלה להתמקד שוב בליגה, בה הצליחה לזכות ללא תחרות ממשית.

הבעלים פאצ'ליק הצהיר בקיץ ל-CZC.CZ כי "הולך להיבנות כאן סגל חזק עם 22 שחקנים מצוינים - 11 ברמה שווה בכל עמדה. בחלק מהעמדות יהיה קשה להבחין מי הם שחקני ההרכב ומי המחליפים". הוא כמובן נסחף, אבל נכון להיום מדובר בסגל שכולל 12 שחקנים עם הווה או עבר בנבחרת הצ'כית המעולה, שמחזיקים יחד ב-160 הופעות בינלאומיות (שישה מהם היו בסגל במשחק האחרון במוקדמות היורו מול איסלנד, שניים נוספים זומנו במהלך תשעת החודשים האחרונים). אגב, כל שחקני הסגל ללא יוצא מן הכלל, גם אלו שלא ערכו עדיין הופעה בינלאומית בבוגרים - השתייכו או משתייכים לנבחרות הצעירות של צ'כיה. ואם זה לא נשמע מספיק מאיים - בסגל של פלזן יש גם ארבעה סלובקים בינלאומיים, שלושה מהם פעילים בנבחרת. כן, סלובקיה, זאת שמובילה את בית ג' של מוקדמות יורו 2016 עם 18 נקודות מתוך 18 אפשריות, כולל ניצחון על ספרד הגדולה, כולל ניצחון חוץ על אוקראינה.