המלצת ועדת השימוע: שינויים במתווה הגז

הלחץ הציבורי והשימוע עשו את שלהם - מתווה הגז אמור להגיע השבוע לאישור הממשלה, אך עם מספר שינויים: עפ"י הוועדה שבחנה את המתווה, המחיר שנקבע גבוה מדי, ומנגנון הפיקוח "רך מדי" ■ בנוסף הם מציעים סנקציות על אי-פיתוח מאגר "לווייתן"

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

קשיים במגעים לאישור הסכם הגז, בעקבות הלחץ הציבורי: חברי ועדת השימוע למתווה נפגשו היום (ב') עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יומיים בלבד לפני שראש הממשלה מתכוון להביא את המתווה לאישור הממשלה - ואמרו לו כי יש לערוך שינויים במתווה. חברי הוועדה ביקשו לפתוח בסבב הידברות נוסף עם חברות הגז, וייתכן שכבר מחר תיערך פגישה נוספת עם נציגי השותפויות.

הערב ייפגש שוב נתניהו עם חברי הוועדה, שסיימו את השימוש הציבורי שנמשך שלושה שבועות. חברי הוועדה הסבירו לנתניהו כי לדעתם יש לקדם את המתווה, אך עם שינויים גם בסוגיית המחיר וגם בנושא פיתוח המאגרים.

השינוי המשמעותי ביותר שדורשים חברי הוועדה הוא במחיר: לדעתם, המחיר שנקבע במתווה גבוה מדי ומנגנון הפיקוח שהוטל "רך" מדי". על כן הם מציעים בשלב זה שני פתרונות אפשריים: או להוריד את מחיר הגז או להקשיח את מנגנון הפיקוח, כך שהמחיר לא יעלה באופן דרמטי בשנים הקרובות.

כמו כן הביעו חברי הוועדה דאגה מהתלות של ישראל בצינור גז יחיד - הצינור של מאגר תמר. כמענה לכך הם הציעו להטיל יותר סנקציות על החברות הפרטיות אם הן לא יפתחו את מאגר לווייתן. אפשרות נוספת שעלתה בשיחות לאחר השימוע היא לתת יותר תמריצים לחברות קטנות על מנת שירכשו ויפתחו את מאגרי תנין וכריש.

דיון קריטי בלשכת ראש הממשלה

בשעות האחרונות נועדים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה יובל שטייניץ והצוות המקצועי לעניין מתווה הגז בלשכת ראש הממשלה לקראת הדיון הצפוי בממשלה ביום רביעי. בישיבה, שמתארכת כבר כמה שעות, בוחנים נתניהו ושטייניץ אילו שינויים להכניס למתווה בעקבות השימוע הציבורי.

אפשרות נוספת שנבחנת היא להציג עקרונות מתווה כלליים יותר בממשלה כדי להביאו להצבעה בכנסת כבר ביום רביעי, ולהכניס את השינויים במועד מאוחר יותר. החשש של נתניהו שאם יוכנסו שינויים במתווה הוא לא יזכה לתמיכת הכנסת שמסיימת את מושב הקיץ ביום רביעי הקרוב. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הצהיר שיתמוך במתווה רק אם יובא בנוסח הקיים כיום, ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הצהירו שסיעתו תתמוך במתווה רק אם יוטל פיקוח על מחירי הגז.

ברקע הדיונים עומדת שאלת ביקורם של נתניהו ושטייניץ מחר בקפריסין. השניים היו אמורים לטוס מחר לביקור בין יום אחד בלבד ולהיפגש עם נשיא קפריסין, אולם לנוכח העובדה שטרם הושגה הסכמה על המתווה שיוצג בישיבת הממשלה, הביקור, שנועד לדון על שיתוף פעולה בין שתי המדינות בנושא וכן על מאגר אפרודיטה הנמצא בשטח הקפריסאי, נדחה. מכיוון שרק לפני כחודש ביקרו בישראל שר האוצר ושר החוץ הקפריסאים, מתחו במשרד החוץ ביקורת חריפה על הנסיעה.

בפגישה בין שרי האנרגיה של ישראל וקפריסין לפני כחודש, העלה השר שטייניץ בפני מקבילו את ההצעה לבחון אפשרות ייצוא גז של ישראל וקפריסין על ידי הפיכתו לחשמל והובלתו לאירופה. השר שטייניץ ציין, כי לשיתוף פעולה זה בין ישראל לקפריסין משמעות אסטרטגית וכלכלית חשובה ביותר. על פי הצעתו של שטייניץ לפני כחודש, יוכפל נפח החשמל בתוואי הכבל הנבחן בימים אלה במוסדות האיחוד האירופי, ויונח בין ישראל, קפריסין ויוון, ומשם יתחבר לרשת החשמל האירופאית. כך גם תתאפשר חיבורן של ישראל וקפריסין לרשת החשמל האירופאית. שני השרים סיכמו, כי במהלך החודשים הקרובים תבחנה עלויות הפרויקט וכיצד ניתן לקדמו. בפגישה סוכם על חיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות בתחום, לרבות הקמתו של צוות מקצועי משותף.