הריכוזיות מגיעה לבורסה בת"א

מי יהיה חבר הבורסה הבא, מלבד חמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות, שיחליט להרים ידיים?

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

המיזוג בין חבר הבורסה של בית ההשקעות אי.בי.אי לזה של מגדל שוקי הון הוא פרק נוסף, ולהערכתנו לא אחרון, בירידת התחרותיות בענף שירותי המסחר בישראל. הקרב בין חברי הבורסה הפרטיים לבין חברי הבורסה של הבנקים הוכרע בנוק אאוט, וקיפול הדגלים של עוד חברי בורסה שאינם נמנים על חמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות הוא כעת רק עניין של זמן. קדמו ליציאתה של מגדל מתחום שירותי הבורסה מהלכים דומים בהראל וכלל פיננסים, וגם של בתי ההשקעות דש, פריזמה, ישיר וגאון.

כיום ישנם 26 חברי בורסה, 15 מהם הם בנקים ו-11 אינם בנקים. רק ארבעה בתי השקעות מקומיים מחזיקים בחבר בורסה, אף חברת ביטוח כבר אינה פעילה בתחום, וסביר להניח כי על ציר הזמן הריכוזיות בתחום רק תגבר. הניסיון מלמד כי כאשר הריכוזיות גוברת המחירים עולים, וסביר להניח כי כך יקרה גם הפעם.

מנתונים של הבורסה ניתן ללמוד כי נכון לתום שנת 2014 חמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות ריכזו 82.1% מהמסחר היומי במניות, כאשר בשנת 2007, רגע אחרי מהפכת בכר, ריכזו חמש הקבוצות הללו 56% בלבד מהמסחר. תמונה זו חוזרת על עצמה גם במסחר באג"ח ובנגזרים.

הדוחות הכספיים של חבר הבורסה של מגדל מלמדים כי החברה רשמה הכנסות של כ-96 מיליון שקל בשנים 2013-2014 במצטבר, אולם הפסידה בשנתיים הללו כ-4 מיליון שקל. הדרישות הרגולטוריות הכבדות המוטלות על חברי הבורסה מחד, והרווחיות הזעומה ביחס לתשומות המושקעות בפעילות מאידך הביאו את בעלי המניות של חבר הבורסה של מגדל לוותר על הפעילות האמורה.

הדוחות הכספים של מגדל ביטוח לשנת 2014 מגלים כי חבר הבורסה של מגדל לא היה הקטן ביותר מבחינת היקפי פעילותו. הוא דורג במקום ה-15 מתוך 26 חברי בורסה במחזורי המסחר במניות; במקום ה-14 במסחר באיגרות חוב; במקום ה-8 במסחר במק"מ; במקום ה-6 במסחר באופציות על מדד ת"א 25; ובמקום הרביעי במסחר באופציות דולר-שקל.

השילוב של דירוג היקפי הפעילות של מגדל שירותי בורסה, יחד עם תוצאותיה הכספיות של פעילות זו, מצביעים גם הם על כך שמצבת חברי הבורסה עתידה להמשיך ולהתכווץ, כי הרי ישנם לא מעט חברים נוספים שמצבם העסקי רע מזה של מגדל שירותי בורסה.

לא יודעים לפנות לציבור

לו במקביל לתחרות המחיר הקשה הייתה נרשמת צמיחה משמעותית בעוגת המסחר כולה, ייתכן שמצבם של חברי הבורסה הפרטיים היה מניח את הדעת. אבל התייבשות מחזורי המסחר, והקיטון בהיצע החברות הבורסאיות, הביאו כידוע דווקא להתכווצות העוגה, והעצימו את תחרות המחירים. חברי הבורסה הפרטיים לא השכילו במהלך השנים להנגיש את הסחורה שלהם ללקוחות הקצה במדינת ישראל, ומרבית עיסוקם היה ונשאר מתן שירותי מסחר לגופים המוסדיים.

המהפכה הטכנולוגית העצומה שהביאה את המסחר בניירות ערך לכיס של כל אחד ואחד מאיתנו לא היתרגמה לתוכנית עסקית אופרטיבית של חברי הבורסה הפרטיים. בהיעדר סינוף ארצי וחשיפה טובה ללקוחות הקצה נותרים חברי הבורסה הפרטיים בעיקר עם הלקוחות המוסדיים ומתחרים בקרב חסר סיכוי עם חברי הבורסה של הבנקים. במצב כזה כל שנותר הוא להמר על שמו של חבר הבורסה הבא שאינו נמנה עם חמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות, שיחליט להרים ידיים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון