הבחירה הנכונה

אלה הסיבות שבגינן שוק ההון מרוצה מעסקת טבע-אלרגן

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

עסקאות של מיזוגים ורכישות הן עניין של אסטרטגיה, אבל הן גם במידה רבה עניין אופורטוניסטי - לפעמים צצה הזדמנות שפשוט צריך לנצל. המהלכים האחרונים בתעשיית הפארמה מציגים זאת באופן ברור. טבע ביקשה לרכוש את מיילן והשקיעה בכך משאבים ניכרים - גם כספיים (רכישת מניות מיילן בשוק הפתוח בהיקף של 1.6 מיליארד דולר, הוצאות על ייעוץ פיננסי ומשפטי ועוד), וגם תשומת לב ניהולית. והנה רגע לפני שטבע הפכה את ההצעה למיילן להצעה מחייבת, "צצה" עסקה טובה יותר מבחינת טבע. אלרגן, שבעבר סירבה למכור את החטיבה הגנרית שלה, החליטה שבכוונתה להתמקד בשוק התרופות המקוריות, וכחלק מהמהלך לפצל את עסקי הגנריקה שלה. טבע לא "התאהבה" בעסקת מיילן ובפוזיציה שלה בחברה, ובחרה לעבור הלאה ולרכוש את החטיבה מאלרגן. לפחות לפי התגובות בשוק ההון, נראה שהיא עשתה את הבחירה הנכונה.

בשוק ההון חיכו לעסקה טרנספורמטיבית, כזו שתשנה את פני טבע. ב-2014, כשארז ויגודמן נכנס לתפקיד מנכ"ל טבע, הוא קיבל לידיו חברה במצב לא פשוט, עם מניה בשפל ואמון מוגבל מצד המשקיעים. בהחלטה מודעת, הוא החליט שלא להשתתף בקדחת המיזוגים והרכישות בשוק הפארמה, שבה עסקאות של מיליארדים ועשרות מיליארדים הפכו לעניין שבשגרה. ויגודמן העדיף להתמקד ולטפל ביסודות הפנימיים של טבע, ורק לאחר מכן, בסוף 2014, כשהגיע למסקנה שטבע מוכנה - לקפוץ למים העמוקים ולבצע רכישות גדולות. אוספקס, שנרכשה לפני שלושה חודשים תמורת כ-3.2 מיליארד דולר, הייתה יריית הפתיחה, אך בשוק ציפו ליותר. עסקת מיילן הייתה אמורה להיות העסקה הטרנספורמטיבית, אבל ההתנגדות הנחרצת של דירקטוריון מיילן סיבכה את הסיטואציה, וטבע החליטה לוותר למרות ההצהרות שלה על מחויבות לעסקה. עם זאת, נראה שלמיילן בכל זאת תהיה תרומה משמעותית לצמיחה העתידית של טבע, כיוון שהמהלך מול מיילן יצר את התנאים לעסקה מול אלרגן.

המהלך של טבע התקבל בחיוב בשוק. נראה שהמשקיעים נותנים קרדיט לטבע ולהנהלתה. מניית טבע עולה היום בוול סטריט למחיר שיא. זאת, למרות שהחשש המרכזי של המשקיעים, העננה שהעיבה על טבע בשנים האחרונות, התממש. מדובר על תחרות גנרית לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, שאחראית על כמחצית מרווחי החברה. כל מהלך אסטרטגי שעשתה טבע בשנים האחרונות, כולל הרכישה הנוכחית, נועד בין היתר להפחית את התלות של טבע בקופקסון. החטיבה הנרכשת תבסס את המעמד המוביל של טבע בשוק הגנריקה העולמי. בלי הרכישה, חברת סנדוז הייתה צפויה לעקוף את טבע במכירות הגנריות ב-2015, והרכישה תמנע זאת.