מאות אנשי אקדמיה דורשים דיון ציבורי בהעברת סמכויות לאוצר

430 אנשי אקדמיה משלל תחומים במכתב לנתניהו וכחלון: "קיימו דיון ציבורי בהעברת הסמכויות בתחומי התכנון והבניה למשרד האוצר"

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: ניו מדיה ליכוד
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: ניו מדיה ליכוד

מאות אנשי אקדמיה, תכנון, סביבה ועוד פנו היום במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון במסגרתו הם מפצירים בשניים לקיים דיון ציבורי פתוח ודיון מקצועי בהשלכות העברת סמכויות מתחום התכנון והבנייה למשרד האוצר. על המכתב חתומים לא פחות מ-430 אנשי מקצוע ואקדמיה בתחומי התכנון האקולוגיה ומדעי הסביבה.

"אנו, כ-430 אנשי מקצוע, מחקר ואקדמיה מתחומי מדע שונים, מתכננים, אדריכלים, מהנדסים וחוקרי סביבה, רואים בדאגה רבה את ריבוי ההצעות וקצב השינויים המבניים הצפויים במערכת התכנון והבניה בישראל", כך במכתב.

"אנו מודאגים בעיקר עקב הסרת מערכת הבלמים והאיזונים הדרושה למערכת תכנון לאומית. מערכת זו נדרשת לראייה רחבה, לאומית, הדואגת למספר רב של אינטרסים ציבוריים, לטובת הציבור כיום ובעתיד. עומדות בפני הממשלה החלטות הרות גורל שאם ייעשו בפזיזות, לא ניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור. אין ספק כי ממשלת ישראל מחויבת לתת מענה למשבר הדיור, אולם לא זו הדרך לעשות כן. העברת רשות מקרקעי ישראל, שהוא גוף יזמי, יחד עם מוסדות התכנון, שהם גופים סמי-שיפוטיים, לאוצר, תוך המשך תפקוד הותמ"ל, הווד"ל וכן הצעת חוק פרויקטים לאומיים גורמים לנו לדאגה רבה. חמור מכך, צעדים אלו, שיהיו להם השלכות נרחבות על איכות החיים של תושבי ישראל, על תפקוד המשק והחברה ועל נופי ומורשת הארץ, נעשים ללא דיון מקצועי וציבורי ראוי".

כאמור, המכתב כולל קריאה לראש הממשלה ושר האוצר לקדם דיון פומבי על ההשלכות של העברת הסמכויות: "אין ספק שניתן וצריך לשפר את הליכי התכנון, הבניה למגורים והקצאת הקרקע בישראל. לכל אחד ואחת מאיתנו יש רעיונות והצעות כיצד לעשות זאת. אנו קוראים לעצירת הריצה המבוהלת להעברת סמכויות נרחבות בתחום התכנון והבניה למשרד האוצר, ולקיים דיון ציבורי ומקצועי פתוח וראוי בטרם יתקבלו החלטות שיגרמו לנזקים בלתי הפיכים ולבכייה לדורות".

נזכיר שכל נושא העברת הסמכויות ממשרד הפנים למשרד האוצר אומנם אושר על ידי קבינט הדיור והממשלה אך טרם אושרר בכנסת. רק היום הייתה אמורה ועדת הכנסת לדון בנושא אולם בעקבות התנגדות של גופי תכנון וסביבה לדיון בוועדה זו, ודרישה להעביר את הדיון לוועדת הפנים של הכנסת, החליטו בועדת הכנסת היום לא לקיים את הדיון ולהעביר את הנושא לדיון בוועדת הרפורמות החדשה שהקים שר האוצר משה כחלון ובראשה עומד איש "כולנו", חבר הכנסת אלי כהן.