המדינה זכתה בבוררות מול זכיינית לשעבר ברכבת הקלה

MTS דרשה מהמדינה פיצויים בסך 2.7 מיליארד שקל בגין הפסקת ההתקשרות עמה וטענה כי חילוט ערבויות המדינה בסך 138 מיליון שקל נעשו שלא כדין ■ היום החליטה הבוררות כי החילוט נעשה כדין

העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי
העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי

נדחתה תביעת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל-אביב עד שנת 2010, נגד המדינה - כך עולה מפסק הבוררות שפרסם היום (ג') המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים.

MTS דרשה מהמדינה פיצויים בסך 2.7 מיליארד שקל בגין הפסקת ההתקשרות עמה, וטענה כי חילוט ערבויות המדינה בסך 138 מיליון שקל נעשה שלא כדין.

היום החליטה הבוררות כי החילוט נעשה כדין. בהמשך תחליט הבוררות מה יהיו גובה הפיצויים אותם תשלם MTS למדינה.

MTS - שנמצאת בבעלות אפריקה ישראל, סימנס, אגד, חברה סינית וחברה פורטוגלית - זכתה במכרז להקמת הקו האדום בתל-אביב בדצמבר 2006. ואולם, עד שנת 2010 החברה לא הצליחה להשיג את המימון הדרוש לפרויקט, והפרויקט עבר לידי חברת נת"ע הממשלתית.

MTS תבעה את המדינה על חילוט ערבויות בסך 138 מיליון שקל וגם דרשה פיצויים בסך 2.7 מיליארד שקל. לטענתה, פרוץ המשבר העולמי בשנת 2008 הוא זה שהקשה עליה לסגור פיננסית את הפרויקט.

המדינה טענה מנגד כי גם ללא המשבר העולמי MTS לא הייתה מגייסת את המימון הנדרש לה.

יחד עם זאת, הבוררים קבעו כי המדינה לא תוכל לתבוע פיצוי בגין התקופה שבה נתנה ל-MTS ארכות פורמליות ובלתי פורמליות לצורך השגת הסגירה הפיננסית. הבוררים אף השאירו ל-MTS פתח לטעון בשלב הבא של הבוררות כי המדינה הפעילה כוח מוגזם בכך שחילטה את הערבויות שהפקידה MTS, ולפיכך עליה להשיב לה את סכום הערבויות שחולטו, או לפחות את חלקו.

פרופ' אשר בלס היה המומחה הכלכלי מטעם המדינה בתיק. את המדינה ייצגו עורכי הדין יוסי בנקל ושירי שפירא ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות'.

עו"ד יוסי בנקל, המייצג את המדינה, מסר: "ערב תחילת העבודות להקמת הקו אדום של הרכבת הקלה בתל-אביב ניתן פסק בוררות המשמש כתמרור אזהרה בוהק לכל זוכה במכרז, כי הוא חייב לעמוד בהתחייבויותיו במלואן ובלוח הזמנים שנקבע לקיומן. ההסכם עליו חתם הזכיין ואותו התחייב לבצע איננו בבחינת אות מתה שהזוכה במכרז רשאי להתעלם מהן ולנסות לשנותם לטובתו רגע לאחר שחתם על ההסכם. משכך נקבע לגבי זכיין שמרכיביו הם סימנס העולמית, אפריקה ישראל, אג"ד ונוספים, ייזהרו מעתה ואילך אזובי הקיר ויקפידו על קיום התחייבויותיהן החוזיות ככתובן וכלשונן".