לא לפליק-פלאק לאחור בתחרות

האם בקרוב נחזור לשלם יותר לחברות הסלולר?

מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב
מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב

מי שעוקב אחר ביצועי מניות חברות הסלולר בשבועות האחרונים יכול להניח בטעות כי תור הזהב של הענף חזר. זאת מאחר שהמניות החבוטות של החברות בענף המריאו תוך ימים ספורים בעשרות אחוזים.

אלא שעליות השערים החדות במניות הסלולר המקומיות לא התרחשו על רקע פריצה עסקית יוצאת דופן, להיפך - החברות עתידות להציג דוחות כספיים חלשים גם ברבעון הקרוב, זאת כאשר תעריפי הסלולר הממוצעים מוסיפים לרדת, והחברות טרם הוכיחו כי הן מסוגלות להגדיל רווחיות ממקורות הכנסה אחרים.

שינוי המגמה, למעלה, במניות הסלולר התרחש על רקע רצף חריג של אינדיקציות, שלפיהן רמת התחרותיות בענף סימנה את התחתית, ובשנים הקרובות צפויות חברות הסלולר לשוב ולהעלות מחירים בשל צפי להידללות השחקנים בענף.

האינדיקציה הראשונה לאפשרות של ירידה בלחצים התחרותיים בענף התקשורת הייתה פיטורי מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר. מנכ"ל משרד התקשורת היוצא נתפס כמחולל תחרות אגרסיבי.

בהמשך חלה התפתחות עסקית זניחה יחסית אשר כללה קיפול הדגלים של צמד המפעילים הווירטואליים יו-פון והום סלולר, ומכירת הפעילות הזניחה שלהן לחברות הסלולר הוותיקות. המשקיעים ראו בכך איתות לקיטון עתידי צפוי בכמות השחקנים בשוק הסלולרי. המשקיעים ייחסו משקל רב לעובדה שהרגולטור איפשר את המיזוגים האמורים, ו"טוטו" המיזוגים העתידי בענף יצא לדרך.

אינדיקציה משמעותית לשינוי אפשרי בלחצי המחיר כלפי מעלה בענף התקשורת בכלל והתקשורת הסלולרית בפרט באה מכיוונו של מנכ"ל משרד התקשורת הנכנס, שלמה פילבר. בהופעתו התקשורתית הראשונה מאז מינויו לתפקיד, צוטט מנכ"ל משרד התקשורת באומרו כי הוא לא ישן טוב בלילה נוכח תחרות המחירים העזה, בענף אשר מסכנת את ההשקעות העתידיות של חברות הסלולר בטכנולוגיה חדישה.

פילבר טען כי הוא חושש מכך שמלחמת המחירים, שנבעה מעודף תחרות או מעודף מתחרים, הובילה ליציאה מנקודת-האיזון של השוק, ומי שנהנה ממחיר נמוך היום משעבד את העתיד הסלולרי שלו בעוד 3, 4 או 5 שנים.

האמירה החדה הזו פורשה על-ידי המשקיעים בענף כנקודת-מפנה דרסטית בעמדה הרגולטורית ביחס למפת התחרות העתידית בענף, שכן פירושה המעשי הוא לא עוד התמקדות רגולטורית בסוגיית המחיר הנמוך לצרכן, אלא הקטנת הלחצים התחרותיים בענף כדי לאפשר גידול בהשקעות.

למנכ"ל משרד התקשורת הסבור כי השוק מצוי במצב של עודף תחרות שמזיק למשק, יש את הכלים להפחית את התחרות. לחברות אולי זה טו,ב אך עבור צרכני הסלולר המקומיים מדובר בחדשות מדאיגות.

ואם לא די באמירה של פילבר, כעבור כמה ימים בלבד פורסמו בתקשורת ידיעות על הקשחת העמדות של משרד התקשורת ביחס להתחייבויות של חברת גולן תקשורת. ידיעות אלה היוו את ההתפתחות הענפית המשמעותית ביותר של השבועות האחרונים בענף הסלולר. גולן טלקום ממתינה במתח לאישור מיזוג הרשתות עם סלקום, על מנת להמשיך ולזנב בשחקניות הוותיקות בענף ולהרחיב את זירת התחרות מטלפון סלולרי לתחומי תקשורת נוספים ובראשם הטלוויזיה.

על-פי אותן הידיעות, גולן טוענת כי אינה יכולה לעמוד במלוא הנטל הכלכלי הנגזר מהתחייבויותיה להשקעות הוניות ברשת, ואילו במשרד התקשורת לא התרשמו מדרישות ההקלה של גולן.

המשקיעים הסיקו מידיעות אלה כי הקשחת הטון אל מול גולן טלקום תביא להפחתת התחרות בענף. בימים האחרונים נפוצו שוב שמועות על כך שישנה התעניינות מצד מפעילים הבוחנים לרכוש את גולן טלקום, ושבעליה מיכאל גולן מתכוון למכור את החברה.

יצוין כי גולן טלקום היא החברה בהא הידיעה, אשר חוללה את התחרות בענף הסלולר, כאשר היא תקעה באופן שיטתי אצבע בעיניהן של חברות הסלולר הוותיקות. החלשתה של גולן טלקום - גם אם היא מוצדקת מבחינת הרגולטורים - היא בשורה רעה לתחרות הענפית.

תחושת הבטן אומרת שרוב אזרחי ישראל מתעניינים הרבה פחות בניואנסים הרגולטוריים והרבה יותר בשורה התחתונה של חשבון התקשורת שלהם. הציבור רוצה גם מחירים אטרקטיביים וגם טכנולוגיה מתקדמת. סיטואציה כזאת היא בהחלט אפשרית ואינה מחייבת התערבות רגולטורית אגרסיבית להקטנת התחרות. כולנו ראינו, ערב "רפורמת כחלון", כי שוק שבו פועלות 3 חברות סלולר בלבד מייצר סביבת מחירים חזירית.

במקום שמנכ"ל משרד התקשורת יאבד שעות שינה יקרות בגין הפיגור בהשקעות הטכנולוגיות של חברות התקשורת - ראוי כי ימצא את הדרכים האפקטיביות לאפשר לחברות הסלולר להתחרות מול מובילות השוק הקיימות בתחומי פעילות נוספים בענף התקשורת, שיש להן שומן רב, כגון שוק הטלוויזיה, שוק האינטרנט ושוק התקשורת הקווית.

המדינה יכולה להקל את הנטל על החברות באמצעות הטבות מס ומענקים ייעודיים, אשר יעודדו השקעה ברשת, ולא למקסם את התמורה למדינה בכל זמן נתון, ואזי לזעוק כי ההשקעות בטכנולוגיה נמצאות בסכנה.

אם חברות הסלולר יתפרסו ויתרחבו בהצלחה לתחומי פעילות רווחיים נוספים, והן גם יוסיפו להתייעל, כפי שעשו בלית-ברירה בשנים האחרונות - הן יוכלו לשקם את המודל העסקי שלהן ולהשקיע בטכנולוגיות מתקדמות.

במציאות כזו הצרכן הישראלי יוכל ליהנות מחבילת תקשורת מוזלת ומטכנולוגיה משופרת בו-זמנית, ומנכ"ל משרד התקשורת יוכל לישון טוב בלילה.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון.