המושבים והקיבוצים: "אנחנו האתוס הלאומי והפתרון למצוקת הדיור"

תנועת הקיבוצים ותנועת המושבים ארגנו כנס ראשון מסוגו שעסק בנושא תכנון ובנייה ■ מזכ"ל תנועת המושבים: "אם המדינה תתנהל בכוחניות, אנו נילחם ולא נוותר על הזכות שלנו על הקרקע"

תנועת המושבים והתנועה הקיבוצית קיימה היום (ג') כנס משותף בנושא "תכנון הבנייה בעידן המתחדש". מדובר בכנס משותף ראשון בנושא הקרקעות ששתי התנועות מארגנות יחד. הדוברים התייחסו למצוקת הדיור ותפקיד המכריע שממלאים בו שטחי המושבים והקיבוצים.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, דחה את הקישור שנעשה בין מצוקת הדיור לכוח הבלתי מוגבל כמעט של האגודות השיתופיות, המחזיקות במאות אלפי דונמים של קרקעות מדינה ושולטות בגורלן: "אנחנו הפתרון למצוקת הדיור, אנחנו לא הבעיה. אם המדינה תתנהל בכוחניות, אנו נילחם ולא נוותר על הזכות שלנו על הקרקע. אנחנו שומרים על גבולות המדינה מהצפון ועד הדרום. אנחנו האתוס הלאומי ובכוונתנו להישאר כאן".

צור סיפר כי "בשבוע שעבר נפגשנו עם שר האוצר, משה כחלון ואמרנו לו שאנו יכולים לייצר לו פתרון מידי למצוקת הדיור, אם זה על ידי חידוש צו השעה של 20 שנה, להביא מבנים יבילים ואף להשכיר מבנים לדירות במחיר מפוקח מהמדינה. אנו יכולים באמצעות הידברות להגיע לפתרונות ישימים וטובים, אך אם המדינה תתנהל בכוחניות , אנו נילחם על הזכות שלנו על הקרקע".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר: "מאז היווסדה של המדינה, ההתיישבות מסמנת את גבולות מדינת ישראל. מדינת ישראל לוקה בהדחקה. השקט, הביטחון והנורמליות שברירים מאוד ומכזבים. תפקידם של תנועות ההתיישבות לשמירת הגבולות הן חשובות. קיימת קוצר ראות של אגף התקציבים של האוצר וראייה שזו דרישה על זכויות יתר".

מאיר התייחס להקפאת הבנייה בקיבוצים משנת 2012 בעקבות הסכסוך ארוך השנים בין הקיבוצים לרשות מקרקעי ישראל בנוגע לרישום הזכויות בקרקעות החקלאיות: "אני פונה לרה"מ בנימין נתניהו להניח את האמירות הפופוליסטיות ולהמשיך את הבנייה בקיבוצים והמושבים. לאורך התקופה הציונית היינו למען המדינה. פתרון המשבר הציבורי לא יהיה בלעדינו. אנו מעוניינים להיות חלק מהפתרון ונהיה מוכנים לתת הרבה בשביל זה אבל הילחם מול כל הכוחות בשביל לשמור על האינטרס הלאומי".

מאיר הוסיף כי "נהיה מוכנים לבצע פשרות חסרות תקדים עם ממשלת ישראל בכל הנוגע למציאת פתרונות יצירתיים למשבר הדיור אולם אנו עומדים על זכותנו הטבעיות לחיות לצמוח ולהתקיים וניאבק בחזית מאוחדת על זכות זו שזהו אינטרס לאומי מהמדרשה בראשונה".

יו״ר המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "אנו נמצאים שנה אחרי צוק איתן. ההתיישבות ספגה במלחמה אבדות בנפש וזה השפיע על ההתיישבות. הדבר היפה הוא שנוספו 500 תושבים בשנה באשכול. יש אנשים שרוצים לגור בכל צורות הישובים- המושבים והקיבוצים. אנחנו בעוטף עזה הפתרון ליוקר המחיה והתנאי לכך הוא שאיום המנהרות לא יהיה. אנחנו שרוצים להביא אנשים לעוטף עזה , אנו צריכים מגרשים ועל המדינה להבין שסדר העדיפויות והפעולות ישתנה".

יו"ר המועצה האזורית לב השרון, עמיר ריטוב אמר: "אנו נמצאים בתקופה של הזדמנויות. אנו מחכים למינוי ליו"ר מועצה ארצית ואז יעשה עדכון לוח 2 בתמ"א 35, תוספת יחידות דיור בקיבוצים ובית שלישי בנחלה במושבים. האישור המתבקש יחייב את המושבים והקיבוצים להיכנס להליך של תכנון".