למה הופתעה שקד?

שרי הימין הופתעו - מה פתאום יעלון לקח ברצינות את הבג"ץ?

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

איילת שקד הבטיחה למתנחלים אתמול בלילה שלא יהיה הרס בתים בבית אל, והפצירה בהם ללכת לישון בשקט. אבל במהלך הלילה באו כוחות הביטחון והשתלטו על הבתים המיועדים להריסה. שקד התעוררה משנתה והייתה מה זה מופתעת. וגם בנט. וגם אריאל. וגם שאר החבר'ה שוחרי ההתנחלויות, החוקיות והלא חוקיות. הייתכן כדבר הזה? ממשלה ימנית תהרוס מבנים בהתנחלות?

למה הופתעו השרים? הם הרי מודעים לכך שקיימת החלטה של בג"ץ לפיה יש לפנות ולהרוס את המבנים עד סוף החודש הזה, כלומר בעוד 3 ימים. אז יעלון החליט להקדים תרופה ולהשתלט על הבתים המיועדים להריסה, כדי למנוע בלגן ביום בו יבואו הבולדוזרים - על-פי החלטת בג"ץ. אז מה פה כל-כך מפתיע?

החוק במקום השני

אני אסביר לכם. מה שהפתיע את שקד, שרת המשפטים, זה שיעלון לקח ברצינות את החלטת בג"ץ. ממתי החלטה של בית המשפט העליון מחייבת פורעי חוק ימניים קיצוניים, שבהם תומכת גם השרה הממונה על מערכת החוק והמשפט?

לאחרונה ביצעה שקד שורה של צעדים המלמדת שהחוק הוא לא תמיד נר לרגליה, שלעיתים הוא פחות נחשב מהעמדות הפוליטיות שלה. בית המשפט העליון? נראה שהיא מעדיפה את מועצת יהודה ושומרון, ובכלל את המועצות השונות של גדולי תורה כאלה ואחרים.

משחקים עם בג"ץ

במה תולים בוני הארץ המובטחת את תקוותם? בבג"ץ, כמובן. בעידודה של שרת המשפטים ושל אחרים הוגשה עתירה לבית הדין הגבוה לצדק לעכב את ההריסה, לדון מחדש, להקשיב לעוד טיעונים, לשמוע עוד שקרים - שכן הכול כשר בבניית הארץ, גם התעלמות מחוק המדינה, וגם מחוקי ההלכה, וכל הטריקים המשפטיים.

זו כבר שיטת פעולה. לעולם אל תבצעו הוראות כאלה של בג"ץ. תמשיכו להילחם בהן, בכל האמצעים, ולא רק החוקיים. תגישו עתירות מצד אחד, ותעשו הפגנות, גם אלימות, במקביל. אל תדאגו, יש לכם היום ממשלה שתדאג שלא יאונה לכם כל רע.

הדרך היחידה למשול?

בכל הפרשה הזאת, ואחרות כמותה, נראה ראש הממשלה כדמות פאתטית. גם שר הביטחון, כמובן, ששלח את הכוחות לבית אל - ומיד נבהל והודיע שהוא נגד הפינוי. אבל בעיקר נתניהו.

אני לא חושב שממש אכפת לנתניהו מפינוי בתי בית אל. אבל מאד אכפת לו לא להיות מפונה מבית ראש הממשלה. מה לעשות והמסכן מחויב לשמירה על החוק. והוא מחויב גם לשמירה על הקואליציה. והוא צריך פעם נוספת להלך כמו לוליין בין שני החובות האלה: בין החוק של שרת המשפטים - לבין הפרת החוק של האישה הבכירה במפלגתו של בנט.

מצד שני, אולי זו הדרך היחידה למשול על המדינה המטורפת הזאת.