רק נסיגה טקטית

מי שחושב שהמדינה תיסוג מתוכניתה לגבי מתווה הגז פשוט משלה את עצמו

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

"וכך ניצלה המדינה מביזה של משאביה במחירים מופקעים על חשבון הציבור"

(שלי יחימוביץ' בהודעה לעיתונות בעקבות דחיית ההחלטה על מתווה הגז 28.07.15)"

ההחלטה שהתקבלה אתמול בישיבה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה צעד טקטי. נתניהו כבר היה מוכן לחתוך, אנשיו כבר עייפים ומותשים, אבל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט אמר שצריך לשקול בכובד ראש את ההצעות, הרעיונות והביקורת מהשימוע הציבורי שנערך בסוף השבוע - ולשם כך יידרשו עוד כמה ימים. ההצבעה על המתווה בכנסת תידחה, לכל המאוחר לתחילת ספטמבר. נתניהו שוקל להצמיד אותה להצבעה על תקציב המדינה, כדי להבטיח עד כמה שאפשר שלא יתבזה שוב כפי שקרה בפעם הקודמת.

מי שיוצר ומטפח ציפיות כאילו המדינה עומדת לסגת מהדרך שבה בחרה ללכת - פשוט משלה את עצמו ואת שומעיו. 27 ביולי לא יהפוך ליום הניצחון הרשמי על מונופול הגז, אלא לעוד יום של דחיות והתלבטויות בתהליך הלימוד הממשלתי שמטלטל את משק הגז שנים, למעשה מאז דחיית התוכנית לכניסה צפונית לתמר ביולי 2010.

המתווה יעבור בימים הקרובים מקצה שיפוצים ותיקונים. ייעשה ניסיון של הרגע האחרון לעשות קווץ' במחיר. ייעשה ניסיון להכניס שינויים לטובת פיתוח מאגרים קטנים. אולי אפילו ידונו מחדש בהנחת הצינור הנוסף מתמר שחשיבותו למשק רבה מאוד. המדינה תעשה שרירים ותאיים בסנקציות על היזמים אם לוויתן לא יפותח בזמן למרות שמדובר באיומים ריקים. אף אחד לא צריך לתמרץ את היזמים לפתח את לוויתן - צריך רק להפסיק להפריע להם. היזמים יחרקו שיניים וימשיכו. עם כל הטענות שלהם כלפי הרגולציה המשוגעת, בסופו של דבר מה שקובע כאן היא הכדאיות הכלכלית - וזו לא השתנתה ולא תשתנה באופן מהותי.

ובכל זאת הנסיגה הטקטית עדיין עלולה להפוך למפלה אסטרטגית לראש הממשלה ואנשיו. במציאות הישראלית ההפכפכה, היכולת לתכנן מהלכים קדימה ולהוציאם לפועל מוגבלת מאוד. כל דחייה של שבוע יכולה לצאת משליטה ולהפוך לעיכוב של שנים. הקואליציה מתפרקת, השותפים מסתכסכים, מהומות בהר הבית, עימות צבאי - אין גבול לתאונות שיכולות להתרחש בדרך.

מי שכבר למדו על בשרם כמה העסק הזה הפכפך הם אנשי צוות קנדל. "כל מה שאנחנו עושים מתפרש הפוך", התלונן אתמול אחד מחברי הצוות באוזני חבריו. "כשאנחנו מתעקשים מול היזמים - אומרים שהתקפלנו; כשאנחנו מקשיבים לביקורת ומתקנים - אומרים שאנחנו הססנים; כשאנחנו משתפים את הציבור - אומרים שאנחנו פועלים במחשכים. צריך לעשות את מה שאנחנו מאמינים בו, מבלי להסתכל לצדדים".