מה "שכחו" לספר על החוק שיעניק סמכויות-על לפקחי חניה

חדשות הרכב - התוכנית ה-100: כמעט מתחת לרדאר ובהליך מהיר מאין כמוהו עבר השבוע החוק "להגברת האכיפה בנת"צים" - מה מסתתר מאחוריו, ולמה כולנו עומדים לשלם ובגדול? ■ וגם: דגמים חדשים של מרצדס, אאודי, סיטרואן ועוד

פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי
פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי

בחסות חופשת הקיץ ותחת לחץ לא מבוטל מכיוון משרד התחבורה העבירה השבוע ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית את "הצעת החוק להגברת האכיפה בנת"צים". על פי התיקון החדש לפקודת תעבורה יוכלו פקחים עירוניים לקבל סמכויות של שוטרים ולאכוף עבירות תנועה לנהגים שנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית, כאשר ההכנסות מקנסות יגיעו לראשונה ישירות לקופת העיריות.

הודעת משרד התחבורה שליוותה את ההחלטה טוענת כי הצעד בוצע "לקראת תחילת ביצוע עבודות ההקמה של התחנות התת-קרקעיות של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב הצפויות להתחיל בקרוב".

אולם בדיקת "גלובס" מעלה כי מדובר בתירוץ ובמסך עשן, שמסתיר תוכנית רחבה הרבה יותר. בפועל יישום החוק אינו מוגבל לגוש דן והוא יאפשר לכל עירייה ומועצה עירונית בישראל לבצע אכיפה בתחומה ולהטיל קנסות תעבורה בנת"צים. בנוסף, לא מדובר רק על עבירות של נסיעה בנת"ץ בשעות האסורות. כפי שפורסם בעבר ב"גלובס" חלק גדול מהמצלמות החדשות יאפשרו במקביל גם אכיפת מהירות אוטומטית בנת"צים בשעות שבהן הם יהיו פתוחים לתנועה חופשית, כמו בסופי שבוע.

התוצאה הסופית תהיה מוטיבציה כלכלית רבת עוצמה לרשויות עירוניות בארץ לסגור עוד ועוד נתיבים ציבוריים ברחבי הארץ בתור נת"צים ולהציב בהם מצלמות אכיפה ומהירות כדי להגדיל את הכנסותיהן במיליוני שקלים בשנה.

יצוין כי זו אינה המצאה ישראלית אלא אימוץ של המודל האמריקני, שבו עיריות, רשויות מקומיות ואפילו כפרים מציבים בתחומם ועל חשבונם מצלמות מהירות אוטומטיות כדי להגדיל משמעותית את הכנסותיהם. אולם בניגוד לארצות הברית שבה מכוניות מלאות בנוסעים - ארבעה ומעלה - יכולות לנוע בחופשיות בנתיבים ציבוריים, אצלנו מחסל החוק את האפשרות הזו בשל המעבר לעמודי אכיפה אלקטרוניים שאינם יכולים כביכול לזהות את מספר הנוסעים ברכב.

בנוסף, בישראל בניגוד לארצות הברית ולאירופה, לא תתאפשר נסיעה בנת"צים לבעלי אופנועים, כלי רכב חשמליים, היברידיים או חשמליים נטענים. בקיצור, עוד מסחטת כספים, הפעם בחסות העיריות והרשויות המקומיות שכבר הוכיחו את עצמן כמכונות גבייה סופר יעילות של מאות מיליוני שקלים בשנה מקנסות חניה.

עוד בתוכנית ה-100 של חדשות הרכב: דגם אבטיפוס חדש של סיטרואן בשם דיוויין דיאס שנחשף בלנדון מסמל את עתיד עיצובי דגמי הדי אס. פורד ודיימלר עולות מדרגה אוטונומית ומכריזות על השלב הבא בפיתוח הטכנולוגיה העתידנית. אחרי לא מעט רמזים נחשפת חלקית המרצדס סי 63 קופה החדשה של דיימלר. אאודי משחררת וידיאו של הדגם החזק ביותר שלה מאז ומעולם, האר 8 החדש. בפינת הטמבון נהיה עם לקסוס שבודקת את דופק הנהג בדרך מקורית במיוחד וגם עם החגיגה הצבעונית של חקלאי קולומביה ששוטפים את הרחובות. יש לכם מכונית מדגם סובארו, ב.מ.וו או אולי פיאט 500? מה באמת חושבים עלכם ברחוב - המדריך המלא לסטריאוטיפ. נסיים עם רגע של יוגה עם ביואיק ובר רפאלי.