אושרה המערכת הסגורה לניהול חשבונות ני"ע מחוץ לבנקים

ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה: יתאפשר לחברי הבורסה שאינם בנקים לפתוח חשבונות ללקוחות מבלי להיפגש איתם פנים אלא פנים, כי אם גם רק באמצעות מערכת אינטרנטית סגורה

פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

זריקת עידוד מהכנסת לבתי ההשקעות: ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה היום (ד') תיקון לצו איסור הלבנת הון החל על חברי הבורסה שאינם בנקים, ושיאפשר להם לפתוח חשבונות ללקוחות מבלי להיפגש איתם פנים אלא פנים, כי אם גם רק באמצעות מערכת אינטרנטית סגורה. מטרת המהלך, שהובל ע"י רשות ניירות ערך בסיוע האוצר ואיגוד הברוקרים, הינה לעודד את התחרות של המערכת החוץ-בנקאית במערכת הבנקאית, ביחס לפעילות המסחר בניירות ערך של לקוחות פרטיים.

ברשות ני"ע מסבירים כי "עיקר פעילות המסחר בני"ע של הלקוחות הקמעונאיים בישראל נעשית באמצעות הבנקים", וזאת למרות תעריפי עמלות אטרקטיביים הרבה יותר שמציעים חברי הבורסה שאינם בנקים, שנמצאים בבתי ההשקעות. ואולם, למרות תעריפי העמלות הנמוכים בהרבה של בתי ההשקעות, הם לא מצליחים להתחרות בבנקים. זאת, בין היתר בשל העובדה שאין להם סניפים שמאפשרים נגישות גבוהה של לקוחות קמעונאיים (פרטיים).

לאחר התיקון האמור לצו איסור הלבנת הון, יוכלו בתי ההשקעות לצרף אליהם לקוחות חדשים מבלי להיות מחויבים בפגישה עם הלקוח, כשזיהוי הלקוח ייעשה על ידי הבנקים. או אז הכסף של הלקוח יועבר לניהול בית ההשקעות מחשבון בנק קיים מסוים, ושרק אליו יוחזר הכסף לאחר שהלקוח יחפוץ בכך - מכאן, "המערכת הסגורה". כלומר, לא ניתן יהיה לפדות את הכסף ישירות מבית ההשקעות, וזאת כדי למנוע אפשרות להלבנת הון.

מדובר בשלושה סוגי חשבונות במערכת סגורה, שאינם דורשים התערבות פעילה מצד הבנקים: חשבון שישמש רק לביצוע פעולות רכישה ומכירה של ני"ע ונכסים פיננסיים, ללא מתן שירותי משמורת; חשבון במסגרתו יוכל חבר הבורסה להעניק רק שירותי משמורת לפיקדונות כספיים ושאינו מיועד לביצוע פעולות בני"ע; וחשבון שבו ניתנים 'כל השירותים' - שירותי ביצוע ושירותי משמורת לפיקדונות כספיים, ני"ע ונכסים פיננסים.

לדברי שר האוצר, משה כחלון, מדובר ב"צעד חשוב לעידוד התחרות באמצעות פיתוח האלטרנטיבות למערכת הבנקאית לטובת ציבור הצרכנים", כאשר יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, ציין כי ""תיקון זה מבטל את היתרון שהיה עד כה לבנקים, והוא יחזק את פעילות הברוקראז' של חברי הבורסה שאינם בנקים".

ג'וליאן אסוס, יו"ר איגוד הברוקרים, בירך על המהלך שאושר בכנסת ושצפוי להיכנס לתוקף בתוך זמן קצר, ואמר כי "ע כה אנו נדרשים להיפגש פנים אל פנים עם כל לקוח. התיקון יאפשר לנו להתגבר על היעדר מערך סינוף בבתי ההשקעות. עם זאת, זהו רק שלב ראשון בדרך להוות חלופה תחרותית לבנקים עבור מאות אלפי לקוחות. אנו מבקשים להמשיך ולאפשר פתרונות ניהול על ידינו גם ללקוחות שלא רוצים לעזוב את הבנק ושהיתרות יוותרו שם".