חזירים סוציאליסטים

ועדי העובדים בישראל עושים קולות של בן-גוריון, אבל מתנהגים כתאבי-הבצע הגדולים ביותר

כל אחד בוול סטריט מכיר את המשפט הבא: דובים מרוויחים, שוורים מרוויחים, אבל חזירים נשחטים. את זה אומרים בארה"ב הקפיטליסטית, שכמעט מקדשת את החלום האמריקאי שבקצהו רועים טייקונים בשדות כסף לנצח. ודווקא אצלנו, במדינה הסולדת מפרות נמוכות באופן דתי והיסטורי, התפתח זן חזירים נדיר - "החזיר הסוציאליסטי" - שעושה קולות של בן-גוריון, אבל מתנהג כתאב-בצע ממוצע.

הכוונה אינה ליצחק תשובה - המועמד המוביל לזכייה באוסקר החזירות ל-2015 - שאינו מתיימר להיות שלי יחימוביץ' הבאה, ומכריז שהוא רוצה להרוויח כסף, אלא דווקא לפלג החברתי המוביל את וועדי העובדים, שבשם הדאגה למוחלש ולעני, מפגינן כהות חושים האופיינית לאנשים שטובעים בכסף.

קחו את ועד עובדי הביטוח הלאומי, למשל, שהגיע לפני כמה ימים להישג מטורף. כל עובד במוסד יקבל מענק של 9,000 שקלים ושורת הטבות נוספות כמו קידום בדרגה אחת, תוספת כוננות והצמדת התואר "בכיר" לבעלי דרג גבוה. כל זה לרגל הפעלת מערכת מחשוב חדשה והעלאת רמת השירות לציבור.

הבנתם את זה? עובדי הביטוח הלאומי יקבלו מענק על העבודה שהם ממילא צריכים לעשות, זאת אומרת לטפל בנו כמו שצריך בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. אין דרך אחרת לקרוא לזה, אלא חזירות לשמה, על חשבון ציבור משלמי הביטוח הלאומי, שמממנים מענקים מופרכים בעל כורחם ומקבלים בתמורה פנסיה מצחיקה שלא מאפשרת להם לגמור את החודש בזקנתם.

ועד העובדים של בנק ישראל הפגין גסות רוח חזירית לא פחות, כשהצליח לפני חודשיים לחלץ מהנהלת הבנק מענק של 5,000 שקלים לעובד, עבור מעבר למבנה זמני באזור התעשייה "הר חוצבים" למשך תקופת השיפוצים במבנה בקריית הממשלה. וכדי שהעובדים יוכלו לשרוד את הצפיפות הצפויה, שאינה עומדת בהסכמים קודמים, הוסכם שבמשך שנה וחצי יקוצר יום העבודה בחצי שעה. כל זה בעלות של תשעה מליון שקלים, לא כולל שכירות המבנה החלופי ב-85 מליון ושיפוץ בסך 177 מליון שקלים.

אני רוצה לראות את עובדי צ'ק פוינט מעלים על דעתם לסחוט מגיל שוויד תוספת שכר עבור מעבר למשרדים חדשים. לא רק שלא יעזו להעלות את הדרישה על דל שפתותיהם, הם גם יודעים מה תהיה התשובה שלו ושל כל בעל עסק פרטי עם ראש על הכתפיים: מי שלא מוצא חן בעיניו, שילך הביתה.

ואם הזכרנו בנקים, אז את המהלך החזירי הבא מתכננים ועדי העובדים של הבנקים באיזור ת"א, שכבר מכינים את הקרקע לפיצוי מוגדל בשל עבודות הרכבת הקלה שיעכבו אותם בדרך אל ומהמשרד. בעוד בעלי העסקים בתוואי החפירות משוועים לאיזו הנחה בארנונה או פיצוי צנוע מהמדינה, תסמכו על עובדי לאומי, פועלים ודיסקונט, שיקבלו את שלהם במהירות שיא, מוגדל עם שתייה חמה בצד ומסאז'ים נלווים. כמו כל חזיר סוציאליסטי, הם יודעים את המשחק טוב יותר מבני מינם הקפיטליסטיים, או אלה שסתם רוצים להתפרנס בכבוד.