התחקיר שאמור להדאיג כל מי שקונה דירה חדשה

סדק בצורת X ענק בחדר הילדים, גינת המשחקים מופגזת מהגג בגושי בטון קטלניים, גינה שוקעת - למה לא נבנות כמעט דירות חדשות ללא ליקויי בנייה? ■ דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס", בתחקיר ערוץ 10: קבלנים חוששים מהפסד וחוסכים בבטיחות ■ ומדוע בכירה במשרד הבינוי קטעה את הראיון?

תחקיר על ליקויי הבנייה / צילום: מהוידאו
תחקיר על ליקויי הבנייה / צילום: מהוידאו

"כל השמות הגדולים שאנחנו מכירים - מגינדי דרך אזורים וחברות אחרות - כולם יזמים שנורא אוהבים למתג את עצמם, אבל בשורה התחתונה הם לא בונים לנו את הבניין. הם יוציאו מכרז בין מאות הקבלנים שמסתובבים בשוק, ישאלו מי יכול לבנות להם את הבניין במחיר הנמוך ביותר וכשהיזמים, אותם 'כרישי נדל"ן', גוזרים רווח של 10%-15%, הקבלנים מגרדים בקושי 3%-5%. טעות אחת קטנה בחישובים והוא פתאום רואה שהוא הולך להפסיד וכשהוא צריך לחסוך אז הוא כנראה שם לנו קצת פחות טיח ממה שהוא צריך לשים ועד לקצת פחות ברזלים ממה שהוא צריך לשים ואז אנחנו רואים אסונות".

כך אמר אתמול (ד') דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס", במסגרת תחקיר על ליקויי בנייה ששוד בתוכנית "עושות חשבון" בערוץ 10. לפי התחקיר, הקבלנים בשטח פועלים במתח רווחים נמוך מאוד, תוך שהיזמים מטילים עליהם את כל האחריות הבטיחותית לבנייה. לצפייה בתחקיר לחץ כאן

בעל חברה קבלנית שפשטה את הרגל אומר בתוכנית: "הרבה מאוד יזמים רק רוצים להרוויח ואם יש בעיות או ליקויים בבניין הם מפילים הכול על הקבלן המבצע. לא מעניין אותם או הוא מרוויח או מפסיד, העיקר שיסיים את העבודה. אחר כך שישחטו אותו, אין שום בעיה".

- בעצם, מה שאתה אומר זה קבלן שרוצה ליצור דירה איכותית, טובה, שיתכונן לפשוט את הרגל.

"זה נכון. בנסיבות של היום, אי אפשר להרוויח מביצוע פרויקטים".

"כל אחד יעשה עליך קופון"

בתוכנית רואיינו דיירים משכונת ההרחבה בקיבוץ גבת, שבכמה מהבתים בה נוצרו סדקים אדירים, אחרי קולות "בומים" של יסודות הבית שנשברים.

"יש תחושה שאתה חי במדינה שכולם עובדים עליך, שכל אחד יעשה עליך קופון ושכולם נעלמים ברגע שאתה צריך אותם", אומרת אחת מרוכשות הדירות בשכונת ההרחבה.

במקרים אחרים שהוצגו בתוכנית, גינה שקעה מטר למטה לאחר שהקבלן מילא את השטח מתחתיה בפסולת בנייה במקום אדמה. במקרים אחרים הוצגו פרגולות שעפו מפנטהאוז, מרפסות שעפים מהן גושי בטון מגובה תשע קומות, צנרת שנשברה ועוד.

אחת הבעיות שעלתה בתוכנית היא שאין למעשה פיקוח על איכות הבנייה. יש מפקח מטעם היזם, אבל הוא מחויב למעסיקו ולא ברור עד איפה מותר לו לפקח. מאחר שהפיקוח אינו בגדר חובה, במקרים רבים לא היזם ולא הקבלן מוכנים לשלם עליו.

בתוכנית מרואיינת ליארה זייגדמן, מנהלת מינהל ההנדסה במשרד הבינוי, שפשוט מפסיקה את הריאיון איתה בטענה שהמראיינת, לינוי בר-גפן, "גוררת יותר מדי לנושא של הפיקוח הצמוד" על הבנייה.

בזמן שמשרד השיכון טוען שיבנה אלפי דירות, השאלה היא האם יושם דגש גם על איכות ובטיחות הבנייה.