אושר מתווה הפשרה של היו"ר נויבך לחלוקת מניות הבורסה בת"א

הבנקים יחזיקו כ-70% ■ יוגדל ב-9.6% החלק של חברי הבורסה של בתי ההשקעות ו-UBS ■ לגבי יתר חברי הבורסה - הזרים ובנק מסד, אין שינוי ממתווה נויבך המקורי

הליך השינוי המבני של הבעלות על הבורסה בת"א התקדם היום צעד חשוב, כשהאסיפה הכללית של חברי הבורסה אישרה את מנגנון הפשרה לחלוקת מניות הבורסה בין החברים - מנגנון שהציע יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, ושנחשף לראשונה ב"גלובס" בשבוע שעבר. על פי המתווה שאושר יקבלו הבנקים כ-70% ממניות הבורסה, לכשזו תהפוך לחברה למטרות רווח, במקום כ-80% שהיו אמורים לקבל לפי המתווה המקורי של יו"ר הבורסה, שזכה להתנגדות מצד בתי ההשקעות בראשות אי.בי.אי.

את מתווה הפשרה הובילו נויבך וארבעה נציגים של חברי הבורסה: עוזי דנינו, מבית ההשקעות אקסלנס, ועדו קוק, מבית ההשקעות אי.בי.אי, שייצגו את החברים שאינם בנקים (חש"בים); ונציגי הבנקים: יורם סירקיס, מהבנק הבינלאומי, ורון פאינרו מבנק לאומי. מתווה הפשרה התבסס על שתי אופציות קודמות שפורסמו - המתווה המקורי של נויבך ומתווה חליפי שהוצג על ידי אי.בי.אי, שדיבר על חלוקה שווה של מניות לכל חברי הבורסה.

המודל לשיוך ואופן חלוקת מניות הבורסה, לכשתהפוך לחברה בע"מ, מתבסס על כמה פרמטרים כמותיים: תרומה להכנסות הבורסה, תרומה למחזורי המסחר, חברות ושנות ותק. במסגרת המאמצים להגיע לפשרה סיכמו ארבעת נציגי חברי הבורסה האמורים על פקטור שיינתן לחלק מהחברים - אלה שאינם שייכים למערכת הבנקאות ושהוותק שלהם בבורסה עולה על 18 שנה.

שיעור הגידול בחלקם של אלה מגיע מחלקם של החברים בעלי ותק שנמנים עם מערכת הבנקאות. מדובר בגידול של 9.6% במניות שיקבלו חברי הבורסה של בתי ההשקעות ושל UBS, וזה יבוא על חשבונם של הבנקים המקומיים. יתר חברי הבורסה, הזרים ובנק מסד, יקבלו בהתאם למה שהיו אמורים לקבל במתווה המקורי של נויבך.

עדיין ישנן שתי משוכות מהותיות בדרך להפיכת הבורסה לתאגיד. האחת, עובדי הבורסה, שהכריזו על סכסוך עבודה ושרוצים כ-8%-10% ממניות הבורסה; והשנייה היא קביעת המסגרת החוקית משפטית, שאותה מובילה רשות ני"ע. ביחס לסוגיה הראשונה, נציין כי בהצעת ההחלטה שעלתה היום לאישור אסיפת חברי הבורסה יש גם התייחסות לעובדים, שלפיה תוכנית ההסדר תכלול מסגרת לתגמול הוני לעובדים ולנושאי משרה בבורסה ובמסלקות שלה. "ההחלטה מעגנת את זכותם של העובדים לאופציות ומניות באופן חזק משמעותית מהמצב שהיה לפני שהתקבלה", מסביר גורם המעורה בפרטים. עתה נותר המו"מ עם העובדים על שיעור המניות והאופציות שהם יקבלו.

הושגה הבנה עם רשות המסים

לגבי היבט קידום החקיקה, לא ניתן עדיין לחזות מתי יושלם. תזכיר החוק בנושא טרם אושר על ידי שר האוצר, על אף ציפיות שרשות ני"ע תצליח לקדם זאת עד כה. ככל הידוע, לאור כמה הסתייגויות שעלו באוצר ביחס לתזכיר שאישרה רשות ני"ע, יוכנסו כמה תיקונים בהצעה.

כמו כן, ככל הנראה כבר יש הבנה עם רשות המסים שלפיה המס על מניות הבורסה שיקבלו החברים ישולם בעת מכירת המניות, ולא כבר במועד קבלתן.