הרכבת הקלה: האוצר ידרוש לשנות את ההסכם בין נת"ע ל-PB

הבדיקה החלה בעקבות פניית נת"ע לחשבת הכללית באוצר בשנה שעברה בבקשה לקבל פטור ממכרז להסכם ההתקשרות עם PB מחברות הייעוץ הגדולות בעולם

הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי

האוצר ידרוש להכניס שינויים מהותיים בהסכם ההתקשרות בין חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) הממשלתית לחברת הייעוץ הבינלאומית PB, שאמורה לנהל את פרויקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב. על השינויים ממליצים צוות היועצים לבחינת ההסכם שמונה על-ידי החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו בתיאום עם שר התחבורה ישראל כ"ץ.

הבדיקה החלה בעקבות פניית נת"ע לחשבת הכללית באוצר בשנה שעברה בבקשה לקבל פטור ממכרז להסכם ההתקשרות עם PB מחברות הייעוץ הגדולות בעולם. כפי שנחשף ב"גלובס", PB הייתה אמורה לקבל מהמדינה סכום כולל של 800 מיליון במהלך תקופת ההסכם, של 10 שנים.  

החשבת הכללית עבאדי-בויאנג'ו נדהמה מההיקף הכספי העצום של ההתקשרות וביוזמתה מונו שני בודקים מנכ"ל מקורות וסגן הממונה על התקציבים רונן וולפמן ורו"ח יצחק עזר. הבודקים התבקשו לברר מיהי חברת PB, האם אין ברירה אלא להתקשר עמה בפטור ממכרז והאם ניתן להכניס שינויי להסכם.

הבודקים ממליצים שלא לבטל את ההתקשרות עם PB בשל העלויות הכרוכות בכך. במקום זאת הם ממליצים לערוך שינויים מקיפים בהסכם על-מנת להבטיח בצורה טובה יותר את האינטרסים של המדינה ואת ביצועו היעיל והמהיר של הפרויקט, שההשקעה בו מוערכת כיום ב-17 מיליארד שקלים.  

שני השינויים העיקריים עליהם ממליצים הבודקים הם הרחבת האחריות של PB כך שהחברה תתחייב שהפרויקט יעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו ובראשם סיום העבודות עד 2021. בנוסף תורחב האחריות של PB גם על מנהלי הפרויקטים הישראלים המועסקים על-ידי נת"ע. מנהלי הפרויקטים הישראלים יוכפפו ל-PB גם אדמיניסטרטיבית וגם מבחינת האחריות המקצועית.   

השינוי השני הוא מודל תמריצים, שייבנה לאחר ניתוח עלויות PB. המודל יתמרץ את PB לפעול ביעילות בדגש על עמידה בלוחות הזמנים.  בנוסף ממליצים היועצים להבהיר כי היקף ההתקשרות בין נת"ע ל-PB לא יכלול כל עבודה על קווי רכבת נוספים מעבר לקו האדום. מנת"ע נמסר בתגובה כי אנחנו שמחים שערב תחילת עבודות הרכבת הקלה קיבלו את עמדתנו למנות את חברת pb הבינל כמנהלת פרויקט הקו האדום.

מנת"ע נמסר בתגובה: "אנחנו שמחים שערב תחילת עבודות הרכבת הקלה קיבלו את עמדתנו למנות את חברת pb הבינל כמנהלת פרויקט הקו האדום".