נכה נאלץ לזחול לשירותים במלון - ויפוצה ב-15 אלף שקל

ביהמ"ש חייב את חברת הנסיעות "אשת - ארגון שירותי תיירות" לשלם פיצוי של 15 אלף שקל לנוסע נכה שנאלץ לזחול לשירותים במלון בעת חופשה בווינה

כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק
כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק

בית משפט השלום בתל-אביב חייב לאחרונה את חברת הנסיעות "אשת - ארגון שירותי תיירות" לשלם פיצוי בסך 15 אלף שקל לנכה על כיסא גלגלים שהזמין דרכה מלון בווינה ונאלץ לזחול לחדר השירותים במלון במהלך החופשה.

השופט עדי הדר קיבל את גרסתו של התובע המוגבל, עזרא נוה, כי הוא נקלע למצב המביש והמשפיל למרות שהודיע מראש לחברת הנסיעות על עובדת היותו מוגבל ועל הצורך של המלון להיערך בהתאם לכך.

עם זאת, השופט ציין כי נוה לא חייג למספר הטלפון הנכון במלון כדי להתלונן על קשייו, וכתב כי אם התלונה הייתה מגיעה ממנו בזמן אמת, היה נמצא פתרון למצב אליו נקלע.

בית המשפט דחה בפסק דינו את טענת ההגנה שהעלתה "אשת - ארגון שירותי תיירות", כי יש להתייחס אליה כאל מתווכת בלבד ולא כאל מי שאחראית לנזק שנגרם לנוה. בפסק הדין נקבע כי "אין לצפות שכאשר לקוח ישראלי מתכנן טיול בחו"ל ומתקשר לצורך כך עם גופים גדולים שיש להם משקל ניכר מול נותני השירותים בחו"ל, כי לאחר שישלם את הנדרש ממנו עבור חבילת הנופש, כאשר תתרחש תקלה, הגופים הישראלים יתנערו מאחריותם ויטענו כי הם מתווכים בלבד".

לדברי בית המשפט, בעידן בן ימינו יש לצרכני חבילות הנופש מספר אפשרויות להתקשר עם חברות תעופה ובתי-מלון אף ישירות, ללא צורך במתווכים, כפי שמציגה עצמה חברת הנסיעות.

"התובע מצא לנכון שלא להתקשר באופן ישיר אלא באמצעות הנתבעת, ולכן יש לייחס לו רצון להבטיח כי לא יתרחש האירוע המצער שבפועל קרה, וככל שיתרחש בעת שהותו בחו"ל, תהיה לו כתובת ברורה ומיידית, בעברית, כדי לטפל בעניינו", נקבע.

בנוסף, לדברי בית המשפט, העובדה שבשובר בין הצדדים היה מספר טלפון "מעידה כי גם הנתבעת ומקבלת ההודעה מודעות לכך שפרט לגביית התשלום מהתובע, מצופה מהן לדאוג שיקבל את מלוא התמורה בגין כספו".

בתביעה שהגיש נוה הוא טען, בין היתר, כי בחדר האמבטיה בחדרו במלון, שאותו הזמין באמצעות הנתבע, לא היה מדף או כל מעמד אחר מעל הכיור על מנת שהתובע יוכל לשים את כלי הרחצה שלו, וגם לא היו מוצרי היגיינה כמקובל אף במלון הנחות ביותר.

התובע הוסיף וטען כי "קיבל יחס פוגעני, מזלזל וגס-רוח מנותני השירות במלון, לרבות פקידי הקבלה, עת ביקש כי הודעתו תועבר למנהל המלון".

נוה ביקש מבית המשפט לחייב את "אשת - ארגון שירותי תיירות" להשיב לו את מלוא הסכום ששילם עבור חבילת הנופש ולפצותו בסך של 50 אלף שקל. ואולם, בית המשפט העמיד את הפיצוי שפסק לו, כאמור, על 15 אלף שקל. כמו כן נקבע כי על החברה הנתבעת לשלם לנוה הוצאות משפט בסך 6,000 שקל.

יצוין כי "אשת - ארגון שירותי תיירות" שלחה הודעת צד ג' ל"המרכז לתיירות בינלאומית 2010 בע"מ", ספקית חבילת הנופש.