פלוג מתנגדת לאפשר לחברות אשראי לגייס בבורסה

היוזמה של השר משה כחלון נכנסה לחוק ההסדרים, למרות הסתייגויות נגידת בנק ישראל ■ בבנק ישראל סבורים שלפני מהלך כזה יש להסדיר את ענף חברות האשראי

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, מתנגדת ליוזמת שר האוצר משה כחלון לאפשר לחברות אשראי לגייס הון בבורסה - כך נודע ל"גלובס". היוזמה הוכנסה לחוק ההסדרים למרות הסתייגויותיה של פלוג.

על פי החוק המוצע, יוכלו גופים חוץ-בנקאיים המתמחים במתן אשראי למשקי בית ולעסקים קטנים להנפיק לציבור תעודות התחייבות ואשראי עד 2.5 מיליארד שקל, ולשר האוצר תינתן הסמכות לאשר את הגדלת תקרת האשראי עד 5 מיליארד שקל. בכוונת האוצר להגביל את זכאותם של הגופים שיוכלו לגייס חוב ואשראי לפי החוק, לחברות ציבוריות שיש להן דירוג אשראי ברמת השקעה ולאחר שיקבלו את היתר הממונה על שוק ההון.

בנק ישראל מתנגד ליוזמה משום שהוא סבור שיש לסיים את הליכי הסדרת ענף חברות האשראי קודם שמאפשרים לחברות לגייס הון בבורסה. בבנק טענו כי הנוסח הקיים של החוק יוצר פתח שיוכל לאפשר גם לחברות שאינן מתאימות לגייס דרכו אג"ח.

העבודה על הסדרת ענף חברות האשראי נמצאת כיום בשלבים ראשוניים והיא נעשית על ידי היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד יואל בריס. באוצר מעריכים שהעבודה תארך עוד כשנה לפחות. גורם המעורב בנושא אמר ל"גלובס" כי פלוג היא היחידה שמתנגדת ליוזמה, שזכתה כבר לברכתם של הממונה על אגף שוק ההון, דורית סלינגר, ושל יו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר.

המאבק המרכזי שניהל כחלון בנושא חוק ההסדרים להקמת מאגר נתוני אשראי ציבורי הסתיים באכזבה לשר האוצר. למרות מכבש של ניסיונות שכנוע שהפעיל כחלון בימים האחרונים על ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ונגידת בנק ישראל, נותר ויינשטיין בסירובו לאפשר לשלב בחוק ההסדרים את הקמת המאגר.

בסביבתו של כחלון משוכנעים שבהליך חקיקה רגיל תארך הקמת המאגר בין שנה לשנתיים - ועד שתסתיים לא ניתן יהיה להכניס מתחרים חדשים לענף הבנקאות. ואולם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני חקיקה, עו"ד אורית קורן, התנגדה עקרונית לקידום המאגר דרך חוק ההסדרים בנימוק שהיוזמה כרוכה בשאלות חוקתיות מורכבות ובראשן הגנת הפרטיות. גם נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג טענה שמדובר בנושא סבוך ומורכב ואין סיבה למהר ולאשרו במסגרת חוק ההסדרים.

לפי הפשרה שהושגה בין האוצר למשפטים קיבלה יוזמת נתוני האשראי מסלול מיוחד משלה, בבחינת "ללכת בלי ולהרגיש עם": החקיקה ליישום המלצות ועדת דורפמן בנושא נתוני אשראי תקודם בהליכי חקיקה רגילים, אם כי מזורזים, שישתלבו למועדים של חקיקת חוק ההסדרים, אבל עדיין יהיו נפרדים. מצד שני, אם החקיקה לא תעמוד בלוחות הזמנים המאתגרים של חוק ההסדרים - היא תושלם בהמשך לכך. במשרד המשפטים אמרו: "אנו סבורים שמדובר מחוק חשוב וראוי, ונעשה את מרב המאמצים לקדם את החוק במהירות".