"פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת" יוצא לדרך בסוף החודש

פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת, שיתקיים בסוף אוגוסט, מציע שורה ארוכה וצבעונית של מופעי מוזיקה אתנית מרחבי העולם

ב-30 באוגוסט ייפתח בירושלים "פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת", שיתקיים השנה זו הפעם הרביעית. בשנים שחלפו מאז ייסודו מיצב הפסטיבל את עצמו כאירוע מגוון וצבעוני, שמביא אמנים מסקרנים מרחבי העולם. חלק מהם שייכים לצמרת העולמית בתחומם, וחלק אחר מוכר הרבה פחות.

מניסיון העבר, גם איכות המופעים משתנה מאוד: בשנים הקודמות חוויתי בפסטיבל מופעים אדירים, ולצידם גם כמה שהיו בינוניים ומטה. בכל מקרה, האווירה הנעימה בערבים הירושלמיים של סוף הקיץ מבטיחה חוויה מהנה גם במופעים שאינם מתעלים מבחינה מוזיקלית.

הפסטיבל יימשך השנה כשבוע (עד 4 בספטמבר), ויתפרס על 5 אתרים שונים. הוא יציע 25 הופעות, שרובן ככולן שייכות לקטגוריית "מוזיקת עולם". הן יבוצעו על-ידי שורה ארוכה של מוזיקאים, המגיעים מ-16 מדינות שונות.

הפסטיבל מציע השנה מופעים מסקרנים רבים. דוגמאות בולטות: ג'וני גרינווד ושי בן-צור במופע בכורה עולמי, ששואב את השראתו ממוזיקה מרג'אסטאן; שולי רנד, עם הרכב מלווה, ישיר משיריו של מאיר אריאל; מארק ופרץ אליהו יובילו את "אנסמבל המקאם"; פסנתרן הג'אז הנפלא עמרי מור יבצע מופע של אתנו-ג'אז; מיד אחריו, באותו כרטיס, יופיע הקלידן הקובני המעולה עומאר סוסה עם הרכב הנגנים שלו; המתופף הישראלי זהר פרסקו יופיע עם נגן כלי ההקשה הטורקי המפורסם מיסרלי אחמט; סטפן מיקוס (Micus), מחלוצי זרם "מוזיקת העולם", יופיע במופע יחיד כשהוא מנגן בשלל כלי נגינה שונים; החלילן הארמני הוותיק ג'יוואן גספריאן (86), יוביל מופע שבו ינגנו 4 נגני דודוק (Duduk), חליל הרועים המסורתי של הבלקן; נגן כלי ההקשה הישראלי המעולה איתמר דוארי (Doari) יופיע עם שניים מחשובי נגני הפלמנקו מספרד, ולצידם נגני פסנתר ומיתרים; מקס רומיאו, מהאבות המייסדים של הרגאיי בג'מייקה, יבצע מופע מיוחד שבו ישתתף גם ההרכב זבולון דאב סיסטם.

לילה לבן במגדל דוד

השנה ימשיך הפסטיבל גם במסורת של "שוטטות לבנה", לילה של מופעים המתחילים בחצות ונמשכים עד אחרי הזריחה. לילה זה יתקיים כתמיד במגדל דוד בירושלים, ויכלול עשרות מופעים מוזיקליים וטקסים דתיים מרחבי העולם שכולם כלולים בכרטיס אחד.

פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת מציג חוויה מוזיקלית יוצאת דופן, שמאפשרת הצצה לתרבויות מוזיקליות שונות ופעמים רבות גם מפתיעות. לכך מתווספת גם אווירה נעימה שיוצר השילוב של קהל אוהבי המוזיקה הסקרנים עם האוויר הירושלמי של תחילת ספטמבר. עם זאת, מומלץ מאוד לעשות עבודת הכנה באמצעות יוטיוב, ולהכיר את ההרכבים אותם שוקלים ללכת לשמוע. חלק מהם מציעים מוזיקה שונה מאוד מהפלייליסט הרגיל של המיינסטרים המוכר, וכדאי לבוא מוכנים.

אתר הפסטיבל: jerusalemseason.com