איפה חוות-הדעת שבגללה האוצר לא מממן את רשות השידור?

האוצר הפסיק לממן את רשות השידור מתחילת השנה, אך כעת מתברר כי חוות-הדעת עליה מתבסס המהלך לא הוצגה כלל

היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה של הכנסת, עו"ד אתי בנדלר, הטילה אתמול (ב') ספק בחוקיות ההחלטה של משרד האוצר להפסיק לממן את רשות השידור, בהיעדר גביית אגרה.

בדיון של הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ צחי הנגבי אמרה בנדלר כי מעולם לא ראתה את חוות-הדעת המדוברת, על בסיסה הפסיק האוצר בראשית השנה להעביר תקציב לרשות השידור.

גם ברשות השידור טענו כי לא קיבלו לידיהם את חוות-הדעת האמורה, וכך גם במשרד התקשורת.

החלטת האוצר מנוגדת לחוק תאגיד השידור הציבורי שנחקק בכנסת בשנה שעברה, לפיו התחייב האוצר להשלים כל סכום שחסר לתקציב רשות השידור, במקרה שגביית האגרה לא תעמוד בציפיות. ואולם, לאור העובדה ששר התקשורת גלעד ארדן ואחריו ראש הממשלה בנימין נתניהו החליטו שלא לאשר גביית אגרה נוספת מאז ינואר 2015, לא נגבתה אגרה כלל.

על-פי בנדלר, אמור היה האוצר לממן בעצמו את יתרת התקציב, אולם באוצר טענו כי בידיהם חוות-דעת משפטית שמפרשת את החוק כך שאם אין אגרה כלל, אז האוצר לא חייב באף הזרמה שהיא.

בחודש שעבר הגיעה רשות השידור להסכם עם האוצר, לפיו האוצר יתקצב את הרשות עד לאוקטובר השנה - המועד האחרון לפינוי מתחם שרונה בתל-אביב ולפרישה של מאות מעובדי הרשות. ואולם, ל"גלובס" נודע כי האוצר הזרים רק כ-40 מיליון שקל לפי שעה - כרבע מהסכום הדרוש לתפקודה השוטף של הרשות.

בדיון אמרו נציגי רשות השידור כי חובות הרשות לספקים עומדות כעת על 70 מיליון שקל, ובהם יוצרים ומפיקים רבים. הכנ"ר פרופ' דוד האן, אמר בזעם כי הוא אינו עומד בהתחייבויותיו בגלל החלטת האוצר "לחנוק את רשות השידור".

הדברים של האן קיבלו אישוש בדיון, כאשר מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, העלה את האפשרות להפוך את מפרק רשות השידור ל"מפרק פעיל", אשר יפריש בעצמו בכפייה עובדים מתוך רשות השידור וינהל אותה בכוח-אדם ובתקציב מצומצם. זאת לאור הטענה כי העובדים אינם פורשים מרצונם, וכי עד עתה רק 21 עובדים חתמו על פרישה בפועל.

בנדלר גם הטילה ספק ביכולת של רשות השידור לפנות בתוך חודשיים את קריית התקשורת של רשות השידור בתל-אביב. "כבר ברור שזה לא יקרה", אמרה.

כמו כן, התייחסה היועצת המשפטית המשמשת גם כיועצת משפטית של הוועדה המיוחדת לנושא אי-מינוי המועצה הממונה על רשות השידור על-ידי שר התקשורת וראש הממשלה בנימין נתניהו, למרוות שחבריה כבר נבחרו על-פי הנוהל הקבוע בחוק.

בנדלר מתחה על כך ביקורת ואישרה את הפרסום ב"גלובס", לפיו אי-אישור המועצה יגביל את יכולתו של המנכ"ל הזמני של רשות השידור אלדד קובלנץ למנות עובדים, בעיקר עובדים עיתונאיים.

משרד האוצר לא הגיב לבקשת "גלובס" להעביר לידיו את חוות-הדעת המדוברת, ולא הבהיר מי חיבר אותה. באשר לעובדה שהעביר רק רבע מהסכום הדרוש לרשות להתקיים, נמסר מהאוצר כי "הכונס הרשמי מנהל בחינה מעמיקה של כלל הוצאות רשות השידור ומגיש את בקשותיו התקציביות למשרד האוצר. העבודה ובחינתה מבוצעים בשיתוף-פעולה פורה עם משרד האוצר. טרם סיום הבדיקה העביר משרד האוצר, לבקשתו ובהסכמתו של הכונס הרשמי, סכום ראשוני על מנת לאפשר את המשך פעילותה של רשות השידור".