הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א מעלה הילוך

בשבוע שעבר הופקד החלק המרכזי של תוכנית הקו הירוק של הרכבת הקלה בות"ל ■ מדובר בקו הארוך ביותר של הרכבת הקלה, והמשמעותי ביותר עבור ת"א ■ סגנית ראש עיריית ת"א לענייניי תחבורה: "חשוב להתחיל לעבוד על הקו הירוק במקביל לקו האדום, אחרת הציבור ישאל 'בשביל מה סבלנו'" ■ העיריות: "נגיש התנגדות לכל הערה שלא טופלה"

מתכוננים לעבודות הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי
מתכוננים לעבודות הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי

העבודות על הקו הראשון של הרכבת הקלה, הקו האדום, החלו רק שלשום (א'), וכבר מתכוננים בנת"ע לקו הרכבת השני - הקו הירוק. ל"גלובס" נודע כי תוכנית החלק המרכזי של הקו הירוק אושרה בשבוע שעבר להפקדה בוועדת התשתיות הלאומיות (הות"ל) תחת כמה תנאים. כשיושלמו, במשך 60 יום יוכל הציבור להשמיע התנגדויותיו, ולאחר מכן תועבר התוכנית לאישור ממשלה.

הקו הירוק של הרכבת הקלה צפוי לחבר את החלקים הדרומיים של המטרופולין (חולון ושולי העיר ראשון-לציון) והצפוניים (הרצליה) עם תל-אביב, ויאפשר נגישות למוקדי התעסוקה ברמת-החייל, באוניברסיטת תל-אביב, בחולון, בראשון-לציון ובהרצליה פיתוח.

מדובר בקו הארוך ביותר מבין שמונת הקווים שמתכננת נת"ע - 39 ק"מ. מתוכם כ-4.5 ק"מ יהיו תת-קרקעיים. הקו צפוי לכלול 61 תחנות, שמתוכן 5 תחנות תת-קרקעיות (תחנות לוינסקי, קרליבך, דיזנגוף, כיכר רבין/העירייה וארלוזרוב).

בחלקו הדרומי של הקו שתי זרועות, מזרחית ומערבית, המתחילות בראשון-לציון. המערבית תתחיל בתחנת משה דיין, והמזרחית - במפגש עם כביש 412. שתי הזרועות יתאחדו במרכז העיר ברחוב סוקולוב בחולון. הקו ימשיך לאורך שדרות הר ציון בתל-אביב, דרך אזור התחנה המרכזית. כאן יהפוך הקו לתת-קרקעי, ימשיך דרך רחוב אבן גבירול, ויחזור להיות קו עילי לפני חציית הירקון. ברחוב איינשטיין יתפצל שוב לשתי זרועות: האחת לכיוון רמת-החייל ועד לקרית עתידים, והאחרת תמשיך במקביל לקו החוף עד לאזור התעסוקה בהרצליה.

בשבוע שעבר אושר החלק המרכזי של תוכנית הקו בות"ל תחת כמה תנאים. בין התנאים: הסכם עם עיריית תל-אביב בנוגע לשטחי ההתארגנות, ובחינת השאלה אם הרכבת הקלה תהפוך מתת-קרקעית לעילית לפני או אחרי הירקון. גורמים במשק מעריכים היום כי בתוך כחודש יושלמו כל התנאים, ולאחריהם יחלו 60 הימים שבהם יוכל הציבור להשמיע את התנגדויותיו לתוכנית.

לטענת מיטל להבי, סגנית ראש העירייה לתחום התחבורה, "צריך לעבוד על הקו האדום והקו הירוק במקביל. הקו האדום לא מספיק לבדו, ולא יצליח לבד לחולל שינוי. אם בעוד 10 שנים הציבור יתעורר למציאות שבה יש רק קו אחד, הוא ישאל את עצמו 'בשביל מה סבלנו'. הקו הירוק הוא הקו המשמעותי ביותר עבור תל-אביב".

עוד הוסיפה להבי כי "מה שנעשה בקו האדום בנוגע ליידוע הציבור ושיתופו - אסור שייעשה גם בשאר הקווים. היידוע צריך להיעשות באופן הדרגתי ומבעוד מועד, ולא ברגע האחרון בצורה של take it or leave it".

העיריות מתכוננות

הקו הירוק צפוי כאמור לעבור דרך 4 רשויות: ראשון-לציון, חולון, תל-אביב והרצליה. לטענת מאיה כץ, סגנית וממלאת מקום ראש עיריית הרצליה ואחראית על תחום התחבורה, "עיריית הרצליה חושבת שהקו הירוק הוא נכון וחשוב. עם זאת, אנחנו לא שלמים איתו. נכון להיום מתוכננת תחנה באזור התעשייה של הרצליה, אך לא בתחנת הרכבת של העיר. לכן, הקו המתוכנן לא ממקסם את פוטנציאל כמות האנשים שיוכלו להשתמש בו".

בעיריית חולון טענו כי "העירייה מברכת על הקמת הקו הירוק, שיעשה מהפך ברמת השירות של התחבורה הציבורית ובנגישות לכלל יעדים מרכזיים במטרופולין. במהלך הדיונים בות"ל הועלו הערות רבות מצד נציגי העירייה, שלא ניתנו עליהן תשובות בדיונים עצמם. לאור זאת, בעירייה לא ראו את הטיוטה האחרונה לפני אישורה להפקדה ובימים אלה אנשי המקצוע לומדים אותה. כעיקרון, יש כוונה להגיש התנגדות לגבי כל הערה שלא טופלה".

ראש עיריית ראשון-לציון דב צור טען כי "הקו הירוק כמעט ולא צפוי לפגוע בסוחרים, וכך גם בקושי יפריע לתושבים. אני רק מקווה שלא יתברר לנו שלא היה עדיף לעשות מטרו במקום רכבת קלה, אבל גם רכבת קלה עדיפה על אוטובוסים. הקו שלו אנחנו דוחפים הכי הרבה הוא הקו החום שצפוי לחצות את ראשון".

שאלת התקציב

"בניגוד לפרסומים בתקשורת, תקציב התחבורה הציבורית צפוי לעלות בשנת 2016 במיליארדי שקלים", כך הודיע אתמול משרד האוצר, בעקבות המחאה כי המשרד מתכנן להקטין את הסובסידיות לתחבורה ציבורית ב-220 מיליון שקל, "בשנת 2014 הושקעו בפיתוח תשתיות תחבורה וסובסידיה לתחבורה הציבורית כ-15 מיליארד שקל, בעוד שבשנת 2016 תקציב משרד התחבורה המיועד להשקעה בפיתוח תשתיות וסובסידיה לתחבורה ציבורית יעלה בכ-500 מיליון שקל ויעמוד על כ-15.5 מיליארד שקל".

יחד עם זאת ל"גלובס" נודע כי האוצר טרם העביר לנת"ע את התקציב עבור הקו הירוק שעלותו מיליארדי שקלים. "שר האוצר משה כחלון עסוק כל כך בענייני דיור, אך מבלי שיועבר התקציב לקו הירוק, ומבלי שתתחיל נת"ע בבניית הקווים הנוספים, אף אחד לא יסכים לעבור לאותן דירות מתוכננות", טוען היום בכיר במשק, "נגישות לתחבורה ציבורית היא אחד הדברים החשובים ביותר לרוכשי דירות".

מהאוצר נמסר בתגובה כי "מדובר בתהליך לא קצר, ודאי בפרויקט מורכב כזה. כל עוד לא אושרה תוכנית, לא ניתן להתחיל בביצועה ועל כן בשלב זה אין מה לדון בתקצוב הביצוע של הפרויקט. לכשיהיה רלוונטי, משרדי התחבורה והאוצר יפעלו יחד למציאת התקציב הנדרש".

תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה
 תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה