מבקר המדינה חייב את זה לעצמו, לרפי רותם ול"קבוצת ה-15"

עברה שנה מאז הבטיח מבקר המדינה יוסף שפירא לשמוע מה עבר על אלה שניסו לחשוף שחיתות ברשות המסים - וכלום לא קרה

רפי רותם / צלם: איל יצהר
רפי רותם / צלם: איל יצהר

אם תשאלו מה הם המניעים העיקריים של רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, להמשיך זה 10 שנים את המלחמה שלו ברשות, למרות המחיר האישי הכבד ששילם בהרס חייו האישיים ואובדן רכושו ובריאותו - התשובה היא: הזעם על טיוח השחיתות, על האלימות המשטרתית, התסכול שגורם לו לשלוח פקסים ומסרונים חריפים לבכירים במערכת אכיפת החוק, שבגינם הוא עומד עכשיו לדין על "העלבת עובדי ציבור".

אבל יותר מכל אלה, מדובר בתחושת אשמה של רותם. על כך שהוביל קבוצה של 15 אוכפי חוק למהלך שמעולם לא התרחש - מהלך שאמור היה להיות צעד מנצח ולהסתיים בטיהור אורוות - אבל התוצאה הייתה טיוח כללי ופגיעה של ממש בכל חבריו של רותם, אלה שבטחו בו ויצאו יחד איתו למאבק בשחיתות.

15 חוקרים ומבקרים ביחידת החקירות המרכזית של מכס ומע"מ חתמו על דרישה לחקור קשרים בין עובדים בכירים ברשות לעבריינים וליעדים מודיעיניים ואנשי עסקים נשואי חקירות; הקלות ומחיקת חובות לאנשי עסקים ולעבריינים המקורבים לבכירים ברשות המסים; חשיפת זהותו של מקור מודיעיני שנרצח; נסיבות היעלמותם של תיקי חקירות נגד עבריינים; מכרזים תפורים ומינויים פסולים ברשות המסים; תלונות כוזבות נגד חושפי שחיתות כדי להשתיקם; הטרדה מינית של נישומה ושיבוש חקירה על-ידי עובד בכיר (יש תיעוד וידיאו); וכן את מתן ההגנה לחושפי השחיתות.

פרקליטות מחוז תל-אביב, בראשות הפרקליטה דאז, עו"ד רות דוד-בלום, טייחה את הפרשה. רק סעיף המינויים הפסולים טופל והסתיים בסדרה של הרשעות.

רשות המסים הגיבה במסע עונשין נגד "15 החצופים". חלקם ברחו מהרשות; ואילו אלה שנשארו בה נפגעו בשכר, בזכויות ובקידום, הרכינו ראשיהם ושתקו. רק שלושה הסכימו לחשיפת שמם - רפי רותם, שוקי משעול וחיים שצ'ופק. השאר פוחדים. יש להם משפחות לפרנס.

מבקר המדינה הנוכחי, יוסף שפירא, תיקן עוולה אחת בכך שהכיר ברותם כמי שהיה זכאי להגנה כחושף שחיתות, ופסק לו פיצויים. והנה, עברה שנה מאז ישב רותם 3 ימים מול צוות חוקרים של מבקר המדינה ומסר עדויות מפורטות. ראש הצוות, אביעד טביב, העביר למבקר דוח שאותו כינה "חמור מאוד", ובו המלצות לטיפול.

רותם קיבל הבטחה מהמבקר שפירא ומבכירי משרדו כי טיוח השחיתות ייבדק, בעיקר אופן טיפול המשטרה והפרקליטות בפרשה, וכי כל חברי "קבוצת ה-15" יזומנו להציג בפני המבקר את נושאי תלונותיהם ואת מה שעבר עליהם ברשות המסים בעקבות אותן תלונות. גם אופן ה"טיפול" של המשטרה ברותם אמור היה להיבדק.

חלפה שנה מאז מסר רותם את העדויות. חבריו למאבק התכוננו לזימונים ממשרד מבקר המדינה. התעוררה בהם תקווה כי יוכלו להרים את הראש. נראה כי אין נושא חשוב יותר שבאחריות מבקר המדינה מאשר לבדוק טענות מהסוג הזה. המבקר חייב את זה לא רק ל"קבוצת ה-15", אלא גם לעצמו ולמוסד שבראשו הוא עומד. זה הטעם לקיומו.

אבל מבקר המדינה לא זימן לעדות אף לא אחד מ-14 החברים האחרים ב"קבוצת ה-15" כדי לשמוע על מה התלונן, איך טויחה תלונתו ואיך נפגע. המבקר גם לא בדק את התנהגות המשטרה כלפי רותם, ואת האופן שבו חיפפו במח"ש את תלונתו.

חלפה שנה מאז ההבטחה. והמבקר נשאל לפני שבוע - מדוע לא נעשו הפעולות שהובטח לבצע אותן? האם בכוונתו לבצע את הפעולות שהובטחו? אם לא - מדוע? ואם כן - מתי בדיוק?

מבקר המדינה מסר בתגובה: "הצוות הבהיר באופן חד-משמעי למר רותם ולנציגו כי הוא אחראי על קבלת המידע ומיונו לפי נושאים, לצורך החלטה כיצד לטפל בטענות. ייאמר כבר עתה כי חלקן אינן בסמכות משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור. הצוות לא הבטיח דבר מעבר לכך.

"מר רותם ונציגו ביקשו מהצוות לרשום לפניו את מספרי הטלפון שהם מסרו של חלק מאנשי הקבוצה אותה מכנה רותם 'קבוצת ה-15'. אגב, איש מ'קבוצת ה-15' לא פנה למשרד מבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור, גם לאחר שהנציב נתן כאמור לרפי רותם צו הגנה על זכויותיו.

"כידוע, נציב תלונות הציבור עוסק בתלונות פרטניות של מתלונן, ובעניין זה לא התקבלו תלונות פרטניות או בקשות לצו הגנה.

"אשר לטענות של רפי רותם על התנהלות המשטרה כלפיו - חלקן היו כלליות וחסרו פרטים מספיקים כדי שניתן יהיה לבררן. בהקשר לכך נציין כי התנהלותו הבוטה ואף חמור מזה של מר רותם כלפי עובדים במשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מקשה על הטיפול בתלונותיו וגורמות לעיכובים מיותרים. יחד עם זאת, טענה שמפורטת דיה מתבררת ביסודיות.

"משרד מבקר המדינה טרם סיים את טיפולו בטענות בהיבט המערכתי. ההחלטה בנדון תתקבל בהקדם האפשרי".