צלם מצעד הגאווה דורש מאות אלפי שקלים מכלי התקשורת

הצלם קובי שוץ דורש פיצוי על הפרת זכויותיו מ-10 כלי תקשורת שונים, בסך כולל של 1.85 מיליון שקל, בטענה כי עשו שימוש בתמונות שצילם ללא אישורו

תמונותיו של הצלם קובי שוץ מפיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים הפכו לסמל של אירוע השנאה. שוץ היה במקום והצליח לתפוס בעדשתו את הרגעים המצמררים בהם ישי שליסל דקר את הצועדים. בהמשך הופיעו תמונותיו בכלי תקשורת רבים.

כעת מתברר כי שוץ דורש פיצוי על הפרת זכויותיו מ-10 כלי תקשורת שונים, בסך כולל של 1.85 מיליון שקל, בטענה כי עשו שימוש בתמונותיו ללא אישורו.

באמצעות עורך דינו יותם וירז'נסקי ממשרד דרורי-וירז'נסקי-אורלנד, המתמחה בדיני זכויות יוצרים, שיגר שוץ מכתבים לאתר האינטרנט ynet, וואלה, "מעריב", אתר גלי צה"ל, רשת, mako, חדשות 2, נענע 10 וחדשות 10, לרשות השידור ולאתרים "קוקר" ו"לדעת".

דרישותיו של שוץ נעות בין 100 אלף שקל עד ל-350 אלף שקל מכל כלי תקשורת, בהתאם לתפוצתו.

עו"ד ורז'נסקי טוען כי "מדובר בתיעוד של אירוע טראומטי שעתיד להשפיע רבות על החברה הישראלית המשוסעת. ערכן הכלכלי של היצירות, המתעדות רגע קשה מנשוא, הוא גבוה. העובדה שמדובר בצילומים היחידים שהצליחו ללכוד את רגעי הדקירה עצמם, תוך התמקדות אף בהבעות פניו של הדוקר, ככל הנראה הביאו לכך שגופי תקשורת רבים בישראל עשו דין לעצמם ופשוט השתמשו בצילומים ללא רשות ותוך התעלמות מדרישות התשלום של הצלם. חלקם אף הרהיבו עוז והעניקו קרדיט לגורמים שבינם לבין הצילומים אין כל קשר".

לדבריו, "חשוב להבין: אירוע מכונן כמו זה שתיעד שוץ קורה אולי פעם בקריירה של צלם מקצועי. אם בפעם בודדת זו גם לא נותנים לו קרדיט, וגם עושים שימוש ביצירתו ללא שנתן לכך רשות ומבלי שסגרו אתו את התנאים המסחריים לשימוש כזה - צריך לצפות שהוא לא ישקוט על שמריו ויפעל לאכיפת זכויותיו".

מכלי התקשורת השונים, טרם נתקבלה תגובה.