מטיסים דיבידנדים

אל על מרגישה בנוח עם יכולתה להמשיך ולשרת את החוב

דירקטוריון חברת התעופה אל על החליט אתמול, לראשונה מאז דצמבר 2007, לחלק לבעלי המניות דיבידנד, בהיקף של 94 מיליון שקל (כ-25 מיליון דולר), המשקף תשואה של 13% ביחס לשווי השוק של החברה. מדובר בהחלטה מפתיעה לכאורה, לאור העובדה שאל על הציגה בשנים אחרונות תנודתיות חריפה בין רווחים של עשרות מיליוני דולרים בשנה להפסדים בהיקף כזה, ואת המחצית הראשונה של 2015 סיימה החברה עם רווח שולי של 1.3 מיליון דולר בלבד.

חוק החברות מאפשר לחלק דיבידנדים אם נצבר רווח ראוי לחלוקה במהלך שמונת הרבעונים האחרונים, ועל פי חישוב זה היה לאל על בסוף יוני 2015 רווח ראוי חלוקה של 106 מיליון שקל, שרובו יחולק כעת, כאמור. דירקטוריון אל על, ברשות היו"ר עמיקם כהן, גם קבע כי לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מהחברה את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן, ולכן אישר את החלוקה.

כשמדברים על התחייבויות באל על מתכוונים קודם כל להלוואות ארוכות טווח שניטלו לרכישת מטוסים ושפירעונן פרוס על פני שנים רבות. כך שבהנהלת החברה מרגישים כיום בנוח עם היכולת להמשיך ולשרת את החוב, גם כאשר חלק מהרווחים מועברים לבעלי המניות, וזאת בעיקר בזכות העובדה שהשיפור בביצועים הכספיים ובתזרים המזומנים, אמור להוריד השנה ובשנה הבאה את יחס החוב ל-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) לרמה של 3, ואולי אף למטה מזה.

לפי ההנהלה, יחס זה אמור להישאר דומה גם בעת הגדלת החוב לצורך רכישת מטוסים נוספים, וזאת בזכות שיפור בייצור המזומנים, שנובע בשנה האחרונה בעיקר מהירידה החדה בעלויות הדלק של החברה, ובעתיד יושפע לטובה גם ממעבר לשימוש במטוסים יעילים יותר.

השיפור בביצועים של אל על נובע כאמור בראש ובראשונה מהנפילה שנרשמה בשנה האחרונה במחירי הנפט הגולמי בעולם, שהורידה ברבעון השני את הוצאות החברה על דלק סילוני (דס"ל) ב-30%. מגמה זו אמורה להימשך ואף להתחזק ברבעונים הבאים, בזכות ירידה נוספת במחירי הנפט שנרשמה בחודש האחרון, ובזכות הקיטון הצפוי בחלקן של עסקאות לגידור מחיר הדס"ל, שנעשו בעבר במחירים גבוהים יותר.

ניהול נכון יותר של משק הדלק, ומניעת טעויות שנעשו בעבר, יהיו שווים לאל על חיסכון של כספים רבים ואפשרות להשגת אופק בהיר יותר מבחינת תמונת ההוצאות העתידיות. לצד זאת, וכדי להמשיך ולחזק את יחסי האמון עם שוק ההון באמצעות חלוקות דיבידנדים, היא תידרש גם לקצת מזל, בדמות שקט יחסי מהבחינה הביטחונית, ובעיקר לכך שלא תפרוץ עוד מלחמה בקיץ, מה שיפגע בה דווקא בתקופה הרווחית ביותר בשנה.