רשות החשמל: מחיר החשמל יוזל בכ-7% כבר בחודש הבא

ההוזלה תיכנס לתוקף במהלך ספטמבר, לאחר השלמת הליכי השימוע ובחינתו ■ החיסכון הצפוי למשפחה ממוצעת עקב ההוזלה צפוי להסתכם בכ-300 שקל בשנה

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

תעריף החשמל יוזל בכ-7% - כך קבעה היום מליאת רשות החשמל. מדובר בהפחתה שנייה בתוך שנה שמצטברת לכ-16%. ההוזלה צפויה להיכנס לתוקף במהלך חודש ספטמבר, לאחר השלמת הליכי השימוע ובחינתו.

לטענת רשות החשמל, ההוזלה הצפויה מתאפשרת בעקבות הגברת השימוש בפחם, שמחיריו ירדו בשנה האחרונה בכ-17%. סיבות נוספות הן ירידת שער הדולר בכ-5% וכניסה מאוחרת של יצרני חשמל באנרגיות מתחדשות. יצרנים אלה צפויים להשיב לציבור כ-350 מיליון שקל בעקבות ההוצאה לפועל של העלויות המערכתיות.

עלויות מערכתיות כוללות עלויות של גיבוי מערכת החשמל, איזון, אחזקה ואדמיניסטרציה. על-פי הערכות במשק האנרגיה, עלויות אלה מגיעות בכל שנה ל-4-5 מיליארד שקל, והן מוטלות במלואן על צרכני חברת החשמל.

באוגוסט האחרון קבעה הרשות עלות של 4.56 אגורות לקילו-ואט שעה (הכולל גם את עלות ההולכה), שבה ייאלצו לשאת גם לקוחות יצרני החשמל הפרטיים. אלה כוללים בעיקר תאגידים ומוסדות גדולים, כמו את בתי הזיקוק בחיפה, קבוצת עזריאלי, אינטל, משרד הביטחון, מקורות, שטראוס, אסם, חברת נמל אשדוד ועוד.

לטענת הרשות, החיסכון הצפוי למשפחה ממוצעת עקב הוזלת התעריף יסתכם בכ-300 שקל בשנה.

יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, מסרה: "החלטת הרשות על הוזלת תעריף החשמל היא תוצר של עבודה מאומצת של המליאה בתקופה האחרונה. תעריף זה נקבע בעידן של תחרות פרטית שהופכת למציאות במשק החשמל. הרשות תמשיך לדאוג לקידום משק החשמל לרווחת הציבור, תוך הקפדה ככל הניתן על הכיס הציבורי".