הבורסה ננעלה בירידות קלות: אופקו צנחה, אפריקה זינקה

החל מ-2016: מדד המעו"ף יורחב מ-25 מניות ל-35 מניות, מדד ת"א-75 יורחב ל-90 מניות ומדד ת"א-100 יורחב ל-125 מניות ■ S&P הותירה דירוג האשראי של ישראל על כנו

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

ירידות שערים קלות נרשמו היום (א') בבורסת תל אביב ברקע המגמה השלילית שחתמה בסוף השבוע את המסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט, כאשר בסוף השבוע השלים מדד הדאו ג'ונס את רצף הירידות הארוך ביותר מאז שנת 2011 - שבעה ימים רצופים של ירידות שהביאו את המדד לשפל של חצי שנה. המעו"ף ירד לאחר "פתיחה אנגלית", שהתרחשה בצל הנפילה במניית אופקו . מחזור המסחר הסתכם בכ-620 מיליון שקל.

היום נודע, כי הנהלת הבורסה בת"א מתכננת שינוי מהותי במדדים ובהרכבי חלק מהמדדים החל מ-2016: מדד המעו"ף יורחב מ-25 מניות ל-35 מניות, מדד ת"א-75 יורחב ל-90 מניות ומדד ת"א-100 יורחב ל-125 מניות. בנוסף, בעוד שהרכבי מדדי המניות הכבדים - המעו"ף ות"א-75 - ייקבע לפי ערך השוק של המניות (כמו המצב היום), הרכב מדד היתר-50 ייקבע על-פי ערך השוק של החזקות הציבור (לסיפור המלא).

האירוע המרכזי בשווקים ביום שישי היה פרסום דוח התעסוקה בארה"ב. 215 אלף משרות נוצרו בארה"ב בחודש יולי, בהתאם לתחזיות, וזאת לאחר יצירת 231 אלף משרות ביוני (הנתון עודכן כלפי מעלה). שיעור האבטלה נותר בשפל של 7 שנים - 5.3%. בשוק מעריכים כי הנתונים יקלו על הפדרל ריזרב להעלות את הריבית כבר בחודש הבא אם יחפוץ בכך, מה שמחזק את הדולר ומעיק על מדדי המניות.

בישראל מגיבים כאמור לראשונה לנתוני התעסוקה, לאחר שבארה"ב ובאירופה נרשמו ירידות. "דוח התעסוקה הזה לא ירתיע כהוא זה את הפד מלהעלות את הריבית בספטמבר", אמר לסוכנות בלומברג בוב באור, כלכלן ב-Principal Global Investors.

אם לא די בחשש מהעלאת הריבית בארה"ב, נתונים שפורסמו אתמול בסין מצביעים על המשך ההאטה הכלכלית שם, בשיאה של המפולת בבורסה. היצוא מסין נפל ב-8% בחודש יולי, הרבה מעבר לתחזיות האנליסטים שעמדו על 1% בלבד. גם היבוא ירד בשיעור של 6%, מה שמעיד על חולשה בביקושים הפנימיים בסין. (לסיפור המלא)

המשקיעים ממשיכים להתמודד גם השבוע עם מחזורי מסחר דלים למדי בשל חופשת הקיץ, וגם בזירת נתוני המקרו לא צפויות חדשות מרעישות השבוע. למעשה, הנתון החשוב ביותר שיפורסם השבוע הוא מאזן סחר החוץ של ישראל (יפורסם ביום ג'). ביום שישי, אגב, הותירה סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי של ישראל על כנו, אולם הדבר לא צפוי להשפיע על המסחר.

אך למרות השיאים בבורסה והחששות מחו"ל, כלכלני בנק לאומי ממליצים דווקא להמשיך להעדיף את האפיק המנייתי, "למרות שרמת התמחור הכוללת באפיק גבוהה מהממוצע הרב שנתי", כדבריהם. בסקירה שפרסמה מחלקת המחקר של הבנק בסוף השבוע נכתב עם זאת כי רצוי גם לשמור על רכיב מזומן גבוה בתיק ההשקעות כדי לאזן את הסיכון הקיים באפיק המנייתי. (לסיפור המלא)

מניות במוקד

אופקו צנחה היום וגוררת את מדד המעו"ף לטריטוריה השלילית. הסוחרים בוול סטריט התאכזבו בסוף השבוע מדוחות אופקו - ושלחו את מנייתה לירידות שערים חדות.

מנגד אפריקה זינקה על רקע הדוחות הטובים שפרסמה היום אפריקה מגורים .

מבין המניות שבלטו היום בשוק ממשיכה טאואר לרכז עניין לאחר הדוחות הכספיים הטובים שפרסמה בשבוע שעבר וההמלצות הטובות שקיבלה מהאנליסטים בעקבותיהם.

מניית כיל מתכוננת לפרסום הדוחות הרבעוניים של החברה השבוע, בעוד האנליסט דורון דגול מבנק אגוד מעריך שהיא תציג רווח של 93 מיליון דולר והוריד את מחיר היעד למניה. (לסיפור המלא)

מניות הגז כגון רציו , אבנר ודלק קידוחים , המשיכו לבלוט על רקע הוויכוח על מתווה הגז, כשאתמול בערב הצטרף שר האוצר משה כחלון לעדת המתנגדים למתווה ואמר שהוא לא יכול לעבור ושיש לבצע בו שינויים.