הבורסה מתכננת מהפכה: מדדי המניות יורחבו מ-2016

מדד המעו"ף יורחב ל-35 מניות משנת 2016, מדד ת"א-100 יורחב ל-125 מניות ■ הבורסה תשיק עוד מדד חדש - בלו-צ'יפ 12 שיהיו בו מגבלות ענפיות ■ כמו כן היא תרחיב מבחינתה את הבידול בין מדד ת"א 100 למדד ת"א מאגר (כי מדד ת"א 100 מהווה 95% ממדד ת"א מאגר), כך שהמשקל החופף יהיה רק 40%

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

הפיתרון של יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה בת"א, לבעיית הנזילות ומחזורי המסחר הנמוכים: שינוי מדדי המניות והרחבתם, כך שיותר מניות יוכנסו לכל מדד. בנוסף, מתכננים בבורסה לקבוע תקרת משקל נמוכה יותר למניות הנכללות במדדים השונים וכן להגדיל את "ההון הצף" שבידי הציבור. עוד בתכנון: הוספת שני מדדים חדשים במשקל אחיד, בהם יינתן משקל זהה לכל המניות.

המהלך נעשה על רקע ההתייבשותה של הבורסה בת"א בשנים האחרונות, ומחיקתן של יותר מ-200 חברות (כ-30%) שעזבו את הבורסה ב-7 השנים האחרונות, לעומת רק כ-20 חברות שהצטרפו אליה. זאת ועוד; כשליש מהמניות הנסחרות כיום בת"א נמצאות בסיכון למחיקה מהמסחר, בעיקר בשל היעדר סחירות.

השינויים המרכזיים ברפורמת המדדים
 השינויים המרכזיים ברפורמת המדדים

בראש ובראשונה בשינוי המוצע ע"י קברניטי הבורסה מדובר על שינוי בהרכב המדדים המובילים: מדד ת"א 25 יורחב ויהפוך למדד ת"א 35 ויכלול את מניותיהן של 35 החברות הגדולות בבורסה. במקביל, מדד ת"א 75 יצמח גם ויהפוך למדד ת"א 90, ומכאן שמדד ת"א 100 יהפוך למדד ת"א 125. נציין כי מדד ת"א 25 (מדד המעו"ף) הושק בינואר ב-1992 ואילו מדד ת"א 100 הושק בינואר 1998.

גם בקרב מדדי מניות השורה השנייה מתוכנן שינוי ניכר: מדד יתר 50 יהפוך ליתר 60 כשבנוסף לו ייווצר מדד חדש - ת"א 150 למניות בינוניות, שישלב את מדדי יתר 60 ות"א 90. כמו כן, מדד יתר מאגר יובדל ממדד יתר 60 ויכלול כ-125 חברות.

בנוסף למדד ת"א 150הבורסה תשיק מדד חדש נוסף, בלו-צ'יפ 12 שיכלול את 12 המניות הגדולות במדד ת"א 35, בתנאי שמדובר בחברות הפועלות בתחום הריאלי ובהיי-טק, ואינן חברות השקעה והחזקה.

בבורסה מסבירים כי הרפורמה במדדי המניות הינה לפי שעה "הצעה הראשונית שהולכת לדיאלוג עם השוק, משום זיהוי בעיה ורצון לשנות". על פי ההערכות, יישומה אמור להיות תוך כשנה. "המעבר למתודולוגיה החדשה, לכשיאושר, יתבצע ב-12 פעימות, מדי חודש, על פני שנה למניעת זעזועים בשוק", אומרים בבורסה בת"א. עוד הם מסבירים כי לפי שעה מדובר "בשלב בחינת הרפורמה ושמתקיימות פגישות בין סגל הבורסה לפעילים בשוק לבחינת הנושא".

מבחינת הבורסה, היעד הראשון ברפורמה זו הוא "הפחתת הסיכון למשקיעים ולעוקבי מדדים, לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים של שיטת המדדים ואופן ניהולם והתאמתם טוב יותר למשקיעים הזרים. ימי העדכון יתאימו למשקיעים הזרים - ימי מסחר בניו יורק. כמו כן תהיה הגדלה משמעותית בשווי החזקות הציבור של אוכלוסיית המדדים, ומקווים שזה יביא גם לשיפור באטרקטיביות לחברות עצמן", טוענים שם, ומוסיפים שהם "מקווים שזה יגדיל את העניין וההשקעות בחברות שקטנות מדי בשביל המדדים היום". מדוע? בבורסה יודעים לספר ש"שליש מהסחירות במניות בבורסה נעשה באמצעות תעודות הסל כאשר כ-98% מהמסחר במניות נעשה במניות של חברות שנכללות במדדים.

"רוצים להגדיל את הפיזור"

אגב, לא רק מספר החברות הנכללות במדדים המובילים ישתנה במסגרת הרפורמה המוצעת, אלא גם מגבלת המשקל המקסימילי שלהן בתוך המדדים. המשקל המקסימלי החדש לחברה שנכללת במדדים ת"א 35 ות"א 125 יהיה 4%, ולא 10% כפי שקבוע כיום. במדד ת"א 90 , יתר 60 ויתר מאגר המשקל המקסימלי למניה של חברה מסוימת יהיה 2% מהמדד, כשהמניות הנסחרות במאגר הכולל יהיה 0.5% במקום 10% כיום. במדדי ת"א 150 ות"א בלוצ'יפ 12 החדשים, יהיה כאמור משקל אחיד לכל מניה נסחרת.

כמחצית מהמסחר במניות בת"א, 52%, נעשה כיום ב-10 המניות הגדולות בבורסה; "זה מדליק נורה האדומה ומדאיג אותנו", אומרים במחלקת מסחר, נגזרים ומדדים של הבורסה שמובילה את מהלך הרפורמה ומוסיפים כי "אנו רוצים להגדיל את הפיזור. שלא כל כך הרבה כסף של החוסכים יהיה תלוי בעשר הגדולות. יש פה ריכוזיות גדולה מדי. המסחר הולך למדדים ובעיקר למדדי הדגל".

בהקשר זה מגלים נתוני הבורסה כי המדדים המרכזיים, שמהווים את רוב המסחר במניות, הם מדדי ת"א 25, ת"א 75, ת"א 100 והבנקים - שכולם נגזרים ממדד ת"א 100. המסחר במניות הנכללות במדדים הללו, שהם מדדי הדגל של הבורסה המקומית, מהווה כ-95% מהיקף ההשקעה במניות.בבורסה מסבירים כי כדי לטפל בבעיית הריכוזיות הזו "נחמיר את הקריטריונים לגבי אחוז החזקות הציבור ושווי החזקות הציבור במדדים אלה, בעוד שבמניות שנסחרות במדדים אחרים, בהם מדדי ה'צמיחה', נפעל להנמיך את הקריטריונים".

מה זה החמרה של קריטריונים? החזקות ציבור בחברה המבקשת להיכנס למדדים יעמדו על 35% במקום 25% כיום. לחברות הנסחרות כבר במדדים יעמוד הקריטריון על 30% החזקות ציבור, כאשר הכניסה לשני המדדים החדשים תיעשה לפי תנאי ותק. בנוסף, מינימום שווי ציבור יעמוד על 100 מיליון שקל (לחברות וותיקות - 50 מיליון שקל), כאשר מינימום שווי החזקות הציבור במדד ת"א 35 יעמוד על מיליארד וחצי שקל (לחברות ותיקות - מיליארד שקל).

כמו כן, הבורסה תגדיל את הבידול בין מדד ת"א 125 למדד ת"א מאגר (מדד ת"א 100 הנוכחי מהווה כיום 95% ממדד ת"א מאגר, הכולל את כל המניות הנסחרות בבורסה), כך שהמשקל החופף יהיה נמוך בהרבה. "את זה נעשה דרך מתודולוגיות ומשקלים שונים, ועוד", אומרים בבורסה. בדומה, תהיה גם הפרדה מלאה בין מדדי היתר 60 והיתר מאגר, כשכיום החפיפה ביניהם היא כ-66%.

המבנה החדש של מדדי המניות
 המבנה החדש של מדדי המניות

כך תצומצם השפעת עשר המניות הגדולות על המדדים
 כך תצומצם השפעת עשר המניות הגדולות על המדדים

מניות שיצטרפו ככל הנראה
 מניות שיצטרפו ככל הנראה