תשכחו מהעלאת ריבית

העלאת ריבית בארה"ב? לא יקרה, והנה הסיבות לכך

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

עם פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב ביום שישי הזדרזו הכותרות לזעוק - "סיכוי של 75% להעלאת ריבית בארה"ב בספטמבר". עד כמה כותרות מגמתיות לחוד ומציאות לחוד, נוכחנו בהמשך. נכון שהחוזים העתידיים מנבאים מה חושב השוק, אולם במקרה זה ראינו היטב מה חושב השוק באמצעות פעילות שוק המט"ח. הדולר התחזק כלפי מרבית המטבעות בדקות שלאחר הפרסום, אולם ככל שחלפו השעות הוא שב ונחלש תוך שהוא מוחק לחלוטין את התחזקותו מתחילת השבוע.

אז לקראת השליש האחרון של שנת 2015 הבה ננסה לעשות קצת סדר בבלגן ואולי נוכל להעריך נכון יותר מתי באמת תעלה הריבית ומה יקרה לשווקים.

הסיבה היחידה להעלאת הריבית הינה רצונם של קובעי המדיניות הכלכלית לחזור לשפיות. כולם מבינים שעידן הריבית האפסית הינו עידן של אי שפיות זמנית ושמוקדם או מאוחר ראוי לחזור לעידן של שפיות. נשאלת רק השאלה אם הגיע הזמן; התשובה לכך, על פי ניסיון השנה שחלפה והכלכלה העולמית - כנראה שלא.

הבה נזכור שבארה"ב דיברו על העלאת ריבית כשהאבטלה תרד לרמת 6%. כשזה קרה עברו בארה"ב לדבר על נתוני התעסוקה וכששוק התעסוקה מתייצב על רמות רצויות מתחילים עכשיו לדבר על עליית השכר או יותר נכון אי עליית השכר שמדאיגה את מקבלי ההחלטות.

גורם משפיע נוסף הינו האינפלציה, או כפי שהיטיב סגן יו"ר הפד, מיודענו סטנלי פישר, להגדיר - בעיית היעדר האינפלציה. הסיבה שאנו משאירים את שיעורי הריבית ברמה הנמוכה, אמר פישר, היא שהאינפלציה נמוכה מדי. למישהו מכם נראה, לאחר קריסת מחירי הסחורות ובמיוחד ירידת מחירי הנפט, שלאינפלציה יש סיכוי לעלות בחודשים הקרובים? ממש לא סביר.

גורם נוסף הינו שער החליפין. השקעות וצמיחה זה לא רק נדל"ן. הדולר החזק מדי פוגע במאזן הסחר של ארה"ב וכל עוד קובעי המדיניות אינם משוכנעים כי הכלכלה האמריקאית חסונה מספיק על מנת להתמודד עם השלכות המטבע החזק הם לא ימהרו להעלות ריבית. זאת, כי כולם מבינים שהעלאת ריבית בארה"ב פירושה התחזקות נוספת של הדולר (פרט לאי אחד של יציבות מופלאה - ישראל).

ומה עם הענק הסיני המקרטע? מה שקורה ביוון מעניין בעיקר את גוש האירו. מה שקורה בסין מעניין את כל העולם. האם הסינים שוב יפעלו להחלשת המטבע שלהם על מנת לאושש את היצוא? זו חידה בפני עצמה, אולם אין ספק כי עיניהם של קובעי המדיניות בארה"ב יפזלו לעבר סין בטרם תתקבל כל החלטה.

ולבסוף, ראלי סוף שנה. האם קובעי המדיניות ייתנו יד להרס מצב הרוח בשווקים? לעניות דעתי, לא כל כך מהר.

כיצד זה משפיע עלינו בישראל? נכון להיום האינפלציה מתחילת השנה עומדת על 0.2%- . למרות שאנו מושפעים מכך פחות (שכן רוב היבואנים לא ששים לשתף אותנו ברווחים כשמחירי הסחורות יורדים), כבר התחלנו לראות ירידות מחירים עקב הירידה המתמשכת במחירי הסחורות בעולם. הדלק בירידה וזה מרכיב חשוב במדד; מחירי חופשות חו"ל בירידה; התבשרנו על הפחתת תעריפי החשמל בספטמבר; ומאוד ייתכן שהירידה הצפויה במחירי שכר הדירה באזור תל אביב ורמת גן עקב עבודות הרכבת הקלה תזלוג אף היא למדד. בכל אופן כמו שזה נראה כרגע יש סיכוי יותר מסביר לסיים את שנת 2015 עם אינפלציה שלילית. מכאן שהעלאת ריבית בישראל כלל איננה על הפרק.

הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.