כיכר רבין ופארק הירקון ייחסמו לטובת הרכבת הקלה?

מתוכנית הקו הירוק של הרכבת הקלה עולה, כי השטחים יוסבו לשטחי התארגנות לעבודות ■ ובינתיים בעבודות הקו האדום: השבוע ייסגר צומת מעריב ויתחילו העבודות על תחנת קרליבך, אחת התחנות הגדולות של הרכבת הקלה

עבודות הרכבת הקלה / צילום: גלובס טיוי
עבודות הרכבת הקלה / צילום: גלובס טיוי

עשרות דונמים של קרקע בתל-אביב ייסגרו ויוסבו לשטחי התארגנות על עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה - כך עולה מתוכנית הקו הירוק שהוגשה לוועדת התשתיות הלאומיות (הות"ל) והגיעה לידי "גלובס". מדובר ביותר מ-55 דונמים של קרקע ב-6 אתרים מרכזיים בתל-אביב, ובהם פארק הירקון, כיכר רבין, כיכר מילנו, גינת לוינסקי והחשמונאים.

בשבוע שעבר חשף "גלובס" שהחלק המרכזי בתוכנית הקו השני של הרכבת הקלה - הקו הירוק - אושר להפקדה בות"ל תחת תנאים. כשיושלמו התנאים, יוכל הציבור להשמיע את הערותיו במשך 60 יום, ולאחר מכן תועבר התוכנית לאישור ממשלה.

הקו הירוק של הרכבת הקלה צפוי לחבר לתל-אביב את החלקים הדרומיים של המטרופולין (חולון ושולי ראשון-לציון) והצפוניים (הרצליה) ולאפשר נגישות למוקדי התעסוקה ברמת החייל, באוניברסיטת תל-אביב, בחולון, בראשון-לציון ובהרצליה פיתוח. מדובר בקו הארוך בין שמונת הקווים שמתכננת נת"ע - 39 ק"מ, שמתוכם כ-4.5 ק"מ תת-קרקעיים.

מתוכנית הקו הירוק שהוגשה לות"ל עולה שנת"ע מבקשת לסגור עשרות דונמים של קרקע בתל-אביב. כך, למשל, צפויים להיסגר 20 דונם בכיכר רבין, 14 דונם בפארק הירקון, 8.5 בגינת לוינסקי והשומרון, 5.5 דונמים בכיכר מילאנו, 3.8 דונמים בקריה ועוד.

מעיון בפרוטוקול הוועדה עולה כי התנאי העיקרי להשלמת התוכנית הוא הסכם עם עיריית תל-אביב בנוגע לשטחי ההתארגנות. לטענת הוועדה "יש לקיים דיון עבודה של צוותי הות"ל ונת"ע עם עיריית תל-אביב בנושא שטחי ההתארגנות, במטרה לחדד את מנגנון הגמישות במיקומם על ציר הזמן ולבחון מחדש את אתר צקלג".

עוד עולה מהתוכנית כי 56 עצים יועתקו ממקומם ו-551 עצים ייכרתו. התוכנית גם מציגה סקר שנועד לזהות מקורות זיהום פעילים ופוטנציאליים של הקרקע, ולפיו אזור תחנת קרליבך הוא בעל פוטנציאל הזיהום הגבוה ביותר.

מנת"ע נמסר: "בעת זו נת"ע מקיימת דיאלוג מול הרשויות השונות באשר לתכנון הקו הירוק. מדובר בשלב התכנוני בלבד וייתכנו שינויים ותיקונים עד לסיומו. באשר לשטחי ההתארגנות, מדובר במיקומים שונים של שטחים שבהם אין כל הפרעות לתנועה או לציבור ולא כל האתרים המוצעים בשלב התכנוני יהיו בשימוש בעת הביצוע".

גשר מעריב יפוצץ

בתוך כך, ביום חמישי הקרוב, בשעה 20:00, צפוי להתחיל השלב השני של עבודות הרכבת הקלה בתל-אביב. צומת מעריב ייסגר לתנועה, ועל חורבות הגשר שיפוצץ תקום תחנת קרליבך. נת"ע תקים בשטח אוהל חפ"ק, כפי שהקימה עם תחילת העבודות על תחנת אלנבי.

לפי התוכנית, תחנת קרליבך תהיה אחת התחנות הגדולות ביותר של הרכבת הקלה ויהיו בה 3 מפלסים: לקו האדום, לקו הירוק העתידי ולכרטוס. מפלס הקו האדום יחבר את בת-ים, דרך יפו, למרכז תל-אביב, ומפלס הקו הירוק יחבר את מערב ראשון-לציון ומרכז חולון דרך צומת חולון למרכז תל-אביב, ומשם דרך רחוב אבן גבירול לצפון העיר ורמת החי"ל.

בנת"ע התלבטו אם לפוצץ את גשר מעריב או לפרקו. לבסוף הוחלט על "פיצוץ מבוקר ועדין". ההחלטה על מועד מדויק לפיצוץ תתקבל בימים הקרובים, לאחר שהחברה הקבלנית, דניה סיבוס, באמצעות תמר תר גרופ, תציג בפני משטרת מחוז תל-אביב את ההיערכות הבטיחותית לפיצוץ. בכל מקרה, הריסת הגשר תותר רק מיום חמישי, 20.8.2015.

כל הפרטים על השינויים בהסדרי התנועה בעקבות העבודות תוכלו למצוא באתר האינטרנט של נת"ע.

המתחמים שיסגרו לפי התוכנית
 המתחמים שיסגרו לפי התוכנית