העצורים החדשים בפרשת השחיתות: בכירי נת"ע ומע"צ לשעבר

(עדכון) - הותר לפרסום: 4 החשודים שנעצרו היום הם מנכ"ל מע"צ לשעבר, אלכס ויז'ניצר; שאול מזרחי, לשעבר יו"ר החברה למשק וכלכלה; ישראל יהושוע, הלוביסט של ליברמן; ושי ברס, מנכ"ל מע"צ לשעבר

אלכס ויז'ניצר / צלם: איל יצהר
אלכס ויז'ניצר / צלם: איל יצהר

בהתפתחות משמעותית נוספת בחקירת פרשת השחיתות הגדולה בשירות הציבורי, המכונה פרשת "ישראל ביתנו". הבוקר (ב') עצרה המשטרה לחקירה 4 חשודים, חלקם נושאי תפקידים בשירות הציבורי בהווה או בעבר, ועיכבה חשודים נוספים, בחשד לביצוע עבירות שוחד, מירמה והלבנת הון.

אחר-הצהריים הותר לפרסום כי 4 החשודים הם אלכס ויז'ניצר, מנכ"ל מע"צ לשעבר ויו"ר נת"ע לשעבר; שאול מזרחי, יו"ר החברה למשק וכלכלה לשעבר; ישראל יהושוע, הלוביסט של אביגדור ליברמן; ושי ברס, מנכ"ל מע"צ לשעבר שהתמנה אחרי ויזניצ'ר.

מעצר הארבעה, שחלקם נעצרו כבר בשלב הראשון של הפרשה, התאפשר הודות להתפתחויות בחקירה הגלויה שחשפו מסכת עובדתית נוספת של העברות תקציבים וכספים קואליציוניים לגופים ציבוריים ואחרים בתמורה לשוחד. החשודים יובאו להארכת מעצר בבית המשפט השלום בראשון-לציון בשעות הערב.

הארגון המרכזי שקשור להתפתחות הנוכחית בחקירה הוא חברת מע"צ. נזכיר כי אלכס ויזניצ'ר, שהיה גם יו"ר נת"ע, כבר נעצר בעבר במסגרת הפרשה ונחקר בעבר בחשד לביצוע עבירות שוחד ותיווך לשוחד.

גם יורשו של ויז'ניצר במע"צ, שי ברס, הסתבך לאחרונה בפלילים. ברס מואשם במסגרת פרשת רונאל פישר בהעברת שוחד לעו"ד פישר.

ויזניצ'ר וברס נחשבים ליריבים. כך, למשל, בעדות במסגרת חקירת פרשת רונאל פישר אמר ברס כי הוא ביקש מפישר, בין היתר, להפעיל את קשריו עם גורמים במפלגת "ישראל ביתנו" כדי לחסל את מה שהוא כינה "מהומות" שעשו לו עובדים בכירים במע"צ בהנהגת המנכ"ל הקודם, אלכס ויז'ניצר.

ארבעת החשודים נחקרו במהלך היום במשך שעות ארוכות במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה, וחקירתם תמשך בימים הקרובים. כמו כן ערכה היחידה הבוקר חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם ותפסה מסמכים ונכסים/חשבונות לצורך בקשת חילוט.

12 מעורבים לפחות

בחודשים האחרונים מנהלת יחידת להב 433 יאח"ה במשטרה את השלב הגלוי בחקירה מקיפה, במסגרתה נחקרים חשדות לקיומה של שיטת פעולה מאורגנת, לפיה בכירים בשירות הציבורי בעבר ובהווה העבירו במסגרת תפקידם הציבורי סכומי כסף ניכרים מהקופה הציבורית לגופים מתוקצבים ולרשויות שונות שלא כדין. זאת, בתמורה למתן טובות הנאה שונות לחשודים ולמקורביהם, בין היתר באמצעות מינויים, תשלומים ועוד. בנוסף עלו בפרשה חשדות לעבירה של מתן שוחד ב-15 תתי-פרשיות, בהיקפים של מיליוני שקלים.

הפרשה נחשפה לראשונה בדצמבר 2014, כאשר המשטרה הודיעה כי היא מנהלת חקירה בחשד לפרשת שחיתות ענקית בצמרת מפלגתו של ח"כ אביגדור ליברמן, בעמותות ובמועצות מקומיות.

רשימת החשודים ארוכה וכוללת את השרים לשעבר ממפלגת ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום וסטס מיסז'ניקוב; ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף; יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל; מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן; ויזניצ'ר ואחרים.

במסגרת הפרשה גייסה המשטרה 6 עדי מדינה, בהם גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון לשעבר. לפי שעה מוטל צו איסור פרסום על זהותם של שאר עדי המדינה.

לפי ההערכה, המשטרה צפויה להעביר בקרוב את חומרי החקירה למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עם המלצה להעמיד לדין לפחות 12 חשודים. לאור המעצרים היום, ייתכן כי תהיה המלצה להעמיד לדין גורמים נוספים. לאחר מכן יבחנו עורכי הדין מהמחלקה הכלכלית את החומרים, והם צפויים לזמן את החשודים לשימוע לפני העמדה לדין פלילי.

חקירת "פרשת ישראל ביתנו" כולה מנוהלת מראשיתה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. בחלק מהתיקים בפרשה מתקיים שיתוף-פעולה עם רשות המסים.

באי-כוחו של שי ברס, עורכי הדין עודד גזית וגליה כהן, מסרו כי "מר ברס כבר נחקר בעבר באותה פרשה, שוחרר ללא מעצר, והמשטרה אישרה בבית המשפט כי היום לא הוצגו לו כל טענות חדשות".