מכרז גדול להקמת קרנות הון צמיחה שישקיעו בעסקים בינוניים

ההיקף של כל אחת משתי הקרנות שייבחרו במכרז יהיה 300-450 מיליון שקל המדינה תשקיע בכל אחת מהן 100 מיליון שקל

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

מאות מיליוני שקלים בדרך לעסקים הבינוניים: הרשות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה דיווחה היום (ב') כי 14 גופים משתתפים במכרז שהיא מקיימת לקראת הקמת שתי קרנות הון צמיחה שישקיעו בחברות בינוניות שמקיימות מחזור שנתי של 100 מיליון שקל לכל היותר. מנהל הרשות רן קויתי העריך כי שני הגופים שיפעילו את הקרנות החדשות ייבחרו לקראת סוף השנה. בין הגופים שמשתתפים במכרז: לייה ניהול קרנות; טרה פורטיס; ויגה השקעות; קרן שפע השקעות; קרן היצע; קדמה פייננס, קרן MVP; קרן הצמיחה לעסקים קטנים ובינוניים של תמיר פישמן וקרן הצמיחה לעסקים בינוניים של פנינסולה.

ההיקף של כל קרן מתוכנן להיות 300-450 מיליון שקל. המדינה תשקיע בכל אחת משתי הקרנות כ-100 מיליון שקל. את שאר הסכום יגייסו הקרנות ממשקיעים מוסדיים ופרטיים, וכל קרן תשקיע במשך כ-5 שנים בכ-20 עסקים שתבחר - וזאת החל בשנה הראשונה. היקף ההשקעה בכל עסק הוא לכל היותר כ-15% מקופת הקרן.

לדברי קויתי, יתכן שבסוף השנה יוחלט על בחירת שלוש קרנות מתוך 14 הגופים שמתמודדים על המכרז, וזאת בהתאם להיקף של ההצעות שיתקבלו עד אז מאותם גופים. במקרה זה, יתכן שהמדינה תצמצם את היקף ההשתתפות העצמית שלה בכל קרן. בתוכנית להקמת הקרנות מעורב גם אגף התקציבים במשרד האוצר.

מנתוני משרד הכלכלה עולה כי 22% מכלל העובדים במגזר העסקי מועסקים בחברות בינוניות. תרומתם של העסקים הבינוניים לתוצר הכולל של המגזר העסקי נאמדת ב-16% והמחזור שלהם הוא 15% בקירוב מהמחזור הכולל של המגזר העסקי. לדברי קויתי, הצורך בהקמת קרנות ייעודיות שיפעלו לעידוד הצמיחה של עסקים בינוניים עלה בעקבות קשיהם של עסקים אלה לגייס הון למטרה זו: כ-80% מהאשראי שניתן לעסקים בסדר גודל זה הוא אשראי בנקאי ורובו משמש למימון צרכים של הון חוזר ולרכישת רכוש קבוע, וגופים פיננסיים אחרים ממעטים להשקיע בעסקים בינוניים. "הכספים שיושקעו על ידי הקרנות שעתידות לקום ישמשו למגוון מטרות כמו הגדלת כושר הייצור שלהם, חשיפתם לשווקים חדשים, מיתוג של מוצרים ועוד", אמר מנהל הרשות לעסקים קטנים ובינוניים. "הזרמה של כסף חדש לעסקים שבהם יבחרו הקרנות להשקיע, תאפשר להם לעשות קפיצה מדרגה מהותית שתשים אותם על מפה התחרות הישראלית והבינלאומית". לדבריו, הפעילות של הקרנות החדשות "תאפשר להקים כאן תעשייה חדשה של קרנות צמיחה בעסקים בסדר גודל כזה - גם בלי השתתפות של המדינה".

שר הכלכלה אריה דרעי אמר בהתייחס להתקדמות המכרז להקמת הקרנות החדשות כי הן יענו על אחד החסמים המרכזיים של עסקים בינוניים - לגייס הון עצמי ולהתפתח. "בהקמת קרנות אלה נקטין משמעותית את רמת הסיכון שאיתה מתמודד משקיע פוטנציאלי שמעוניין להזרים הון צמיחה לעסקים", אמר דרעי.