ביממות האחרונות: גל של הפקדות ואישורי תוכניות לבנייה למגורים

מעל ל-20 אלף דירות ייבנו באשקלון, אור-עקיבא, נס-ציונה, ראשון-לציון ואור-יהודה, עפ"י התוכניות שהופקדו היום ואתמול

פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר

גל של אישורים והפקדות תוכניות בנייה למגורים נרשם בימים האחרונים, בהליכי תכנון שקודמו באופן מזורז במסגרת הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל).

אתמול והיום (ג') הופקדו או נחתמו לקראת הפקדה בוועדה, האמונה על קידומן ואישורן המהיר של תוכניות לבנייה, תוכניות לבניית כעשרים אלף יחידות דיור באזורים שונים ברחבי הארץ. זאת, כחלק ממאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדיור המתוכנן, לנוכח משבר הדיור הקיים בשוק. במסגרת התוכנית הגדולה ביותר, שעל הפקדתה פורסם אתמול, עתידות להיבנות 11 אלף יחידות דיור על שטח של 4,300 דונמים בצפון-מזרח אשקלון, בפרויקט המתאפיין בצפיפות בנייה גבוהה ויגדיל את אוכלוסייתה של העיר הדרומית באופן ניכר. במקביל, העירייה ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מנהלים מגעים באשר לחתימת הסכמי-גג עתידיים.

תוכניות הבנייה שאושרו בדונמים ויחידות דיור מתוכננות
 תוכניות הבנייה שאושרו בדונמים ויחידות דיור מתוכננות

בהמשך לכך פורסם היום כי יו"ר הותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ערן ניצן, חתם על מסמכי התוכנית "פרדס בחיסכון" לצורך הפקדתם. במסגרת תוכנית זו תוקם שכונה חדשה בצפון אור-יהודה, מצפון לכביש 461 ומדרום לתל-השומר, על שטח של כ- 350 דונמים, עם כ-2,500 דירות בבנייה רוויה.

היום הודיעה רמ"י כי הפקידה בוועדה המחוזית את תוכניתה להקמת 582 דירות על כ- 170 דונמים בצפון נס-ציונה, לאורך כביש 412 ובסמוך לשכונת גבעת הצבר הצעירה. עם זאת, בפרויקט זה, 120 מתוך הדירות המתוכננות תהיינה יחידות צמודות קרקע בבתים פרטיים. בשני הפרויקטים, בנס-ציונה ובאור-יהודה, ייועדו 20% מהדירות החדשות לדיור בר-השגה.

בדומה, הוועדה המחוזית חיפה במינהל התכנון החליטה לאחרונה להפקיד את התוכנית להקמת שכונה דרומית באור-עקיבא, שתכלול, לצד שטחי מסחר וציבור, כ-3,484 יחידות דיור בשטח של כ-1,000 דונם הנמצא בבעלות המדינה וקרן קיסריה. במסגרת הפרויקט יוקמו 354 יחידות דיור צמודות קרקע, 1,808 יחידות דיור בבנייה מרקמית של מבניםם בני 6-8 קומות, 618 דירות בבנייה גבוהה של מבנים בני 9-10 קומות ו-704 דירות במבנים בני 13-15 קומות.

בתוך כך, ועדת המשנה של הוועדה המחוזית במינהל התכנון שבמשרד האוצר אישרה היום את תוכנית "מתחם האלף" בצפון-מערב ראשון-לציון. על-פי התוכנית, על שטח של כ-1,500 דונמים יוקמו כ-5,500 דירות חדשות, מתוכן כ-1,500 דירות לדיור מוגן וכ-1,000 דירות קטנות, וכל זאת לצד 1.7 מיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר, מסעדות מוסדות חינוך ומחקר, מעונות סטודנטים ועוד.

במפגש שערכו היום שר האוצר משה כחלון ובכירי משרדו עם מומחים מ"המרכז לחקר העיר והאזור" בטכניון, התייחס כחלון לצעדי הממשלה להגדלת מלאי הדירות המתוכננות והמשווקות: "הממשלה הגדירה את פתרון משבר הדיור הלאומי כיעד המרכזי שלה ואנחנו מתכוונים להשקיע את כל המשאבים הנדרשים בכדי לפתור אותו. תוך חודשיים וחצי הפסקנו את הספסור בקרקעות, ולאחר שנים רבות אנחנו מכניסים את היד עמוק לכיס בכדי לפתור את המשבר. המשבר הוא כל-כך עמוק שאי-אפשר לפתור אותו רק באמצעות רגולציה, צריך להשקיע משאבים".

כחלון הוסיף כי "חייבים להעלות את הפריון של העובדים בענף הבנייה שלא עלה כבר עשרות שנים. השילוב של כל הגורמים במשרד האוצר היום הוא שילוב מנצח".