אל תסתירו את האור: הטרנדים החדשים בעיצוב גופי תאורה

מעבדת התאורה החדשה שפתחה חברת אקסקלוסיב משלבת בין תאורה פונקציונלית וגופים מעוצבים

איך מעצבים אור? גופי תאורה הם החלק הנראה לעין בתאורת הבית, אולם תאורה היא בדרך-כלל החלק האחרון בעיצוב הבית. לא מעט בתים שתוכננו ורוהטו היטב, עומדים זמן רב בנורות חשופות ולא מצליחים להתכוונן על אופי התאורה המתאים להם. מומחי תאורה מבחינים בין הטרנד הדקורטיבי (עיצוב ומראה הבית), לבין הטרנד הארכיטקטוני. אקסקלוסיב תאורה, חברה עם ותק של 40 שנה, הסתגלה היטב לעולם של טרנדים בעיצוב ולייף-סטייל.

"כל בית הוא חוויה קונספטואלית אחרת, של רעיונות עיצובים ואווירה. אנחנו מתכננים עם האדריכל ומעצבי הפנים עד לרמת הפרטים הקטנים, מסבירים את הרכב התאורה לאנשי הגבס, לנגרים, למתקינים - גם בהיבט התכנוני וגם בעיצוב והנראות", אומרת גילה מוגרבי, מתכננת תאורה ותיקה ומייסדת החברה המשפחתית אקסקלוסיב תאורה וריהוט.

החברה סוקרת את הטרנדים האחרונים של עיצוב המוצר בתחום התאורה, שאליו נכנסו בשנים האחרונות בתי אופנה כמו דיזל ומעצבי-על כמו רלף לורן. "המעצבים מכניסים לתחום את אותם עקרונות של עיצוב מוצר ואופנה: אם זה הג'ינס של דיזל והמראה האורבני התעשייתי או הווינטג', ואם זו המכובדות והקלאסיות של ראלף לורן", אומר בנז'מין הרשטיין, אדריכל ומתכנן תאורה.

בין הטרנדים השולטים באופנת גופי התאורה נראות הרבה טקסטורות בהשראות טבעיות; צבעוניות וצורניות נועזת; הומור ברמיזות לתקופות שונות בתרבות; שילובים של קלאסי ומודרני וחדשנות טכנולוגית. נורות סיבי הפחם שנראות הרבה לאחרונה (נורות שקופות בגדלים שונים שמקור האור נראה בתוכן היטב) משולבות כנגיעה עיצובית מעניינת. "תאורה היא קודם כל חוויה ורגש", אומר הרשטיין. "ברגע שיש נקודות של תאורה אפשר לראות את יופיים של הגופים ושילובם בבית. במצב שיש יותר מדי אור מאבדים את האפקט והחשיבות של הבחירה העיצובית".

בטרנד הטכנולוגי אדריכלי שולט כיום החשמל החכם והאקולוגיה הביתית - גופי תאורה חסכוניים באנרגיה, תכנון אור וצל וטמפרטורת אור המשפיעה על תחושת השהות בחדר ותרחישי שימוש בתאורה שמאפשרים לתכנן את מידת האור הנחוצה בכל חלק של החלל והבית.

אקסקלוסיב מייבאת מותגים שונים ולצד חנויות הדגל של החברה ברחוב הירקון בת"א היא מחזיקה ב"מעבדת תאורה" של החברה הבינלאומית ויה ביזונו (אחת מרשת של 17 מעבדות בעולם), המאפשרת לאדריכלים ומומחי תאורה לתכנן את תאורת הפרויקטים שלהם, החל בקנה מידה של בית יחיד ועד לפרויקט אדריכלי מורכב, חללים ציבוריים, מסעדות ומקומות בילוי.

עיצוב מקומות בילוי הוא אחד המקורות הבולטים לניסוי וטעייה של טרנדים חדשים בעיצוב. במקרים המוצלחים, הם מחלחלים לעיצוב הבית. בין אינספור האפשרויות שמציע השוק, שנדלירים קלאסיים או עם טוויסט עכשווי בצבעים עזים, עדשות השוברות את האור וממקדות אותו מראה של פנסי-מכונית או של זרקורי במה, נקודות של זהב במקום ספוטים, השפעות גאומטריות של ארט דקו ועוד.

על אופי החלל משפיע אופן התלייה של גופי התאורה, הגובה, הריבוי והחזרה על פריטים. בשנים האחרונות שולט הטרנד של שילוב "זרי אהילים". מקבצים של מנורות כמו פרחים או קומפוזיציה של צורות.

את החלק של "מספיק אור" תספק התאורה הפונקציונלית שמשולבת בתכנון האדריכלי. את מערכת התאורה העיקרית כמעט שלא נראה - תאורה ארכיטקטונית יכולה להחליף את הדקורציה או לשמש לה רקע. תאורה פונקציונלית המשולבת בתכנון המבנה מיועדת להאיר את הפריטים בבית באור הנכון. את התעוזה תשאירו לפריטים הבודדים, שייחרתו בזיכרון.