פרומו לסרט אימה

אם סין תיקלע להאטה, כל הכלכלה הגלובלית תרעד בעקבותיה

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

הפעילים בשווקים הפיננסיים טרם הספיקו להסדיר את הדופק המואץ לאחר הסכם הפשרה במשבר החובות היווני, אשר מנעה פרישה יוונית מגוש האירו, וכעת הם נדרשים להעריך את ההסתברות למיתון בכלכלת סין. סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, וגודל כלכלתה גבוה פי 40 מכלכלת יוון. מכאן נבין כי אם כלכלת סין תיקלע להאטה, כל הכלכלה הגלובלית תרעד בעקבותיה.

עליית מפלס הפחד מפני משבר כלכלי אפשרי בסין מתרחשת על רקע ירידות חדות בשוק המניות הסיני, וחשש כי משבר בבורסה הסינית יתפשט לנקודות תורפה נוספות בכלכלה הסינית ויחולל משבר כלכלי רחב.

מאז 12 ביוני השנה, היום שבו רשם מדד המניות הסיני רמה של 5166 נקודות, צנח המדד בכ-30% ל-כ-3800 נקודות, ומחק שווי שוק של כ-4 טריליון דולר, שהם כ-40% מן התוצר הסיני.

נציין, כי על אף המימוש האלים במדד המניות הסיני, מתחילת שנת 2015, המדד רשם עלייה מצטברת של 17%, בהמשך לעלייה של 52.9% אשתקד. כך שקיים סימן-שאלה גדול סביב השאלה - האם מדובר במימוש שערים חד בשוק המניות הסיני, או איתות מסוכן על משבר ריאלי קרב ובא בכלכלת סין.

מתחילת המילניום, הצמיחה הכלכלית המואצת של כלכלת סין היא הסיפור הגדול ביותר של הכלכלה העולמית. משנת 2000, כלכלת סין תרמה כ-27% בממוצע מן הצמיחה העולמית השנתית, לעומת תרומה שנתית ממוצעת של 16% מכלכלות ארה"ב וגוש האירו יחדיו. הצמיחה המואצת של סין הניעה את תור הזהב של הסחורות, אשר מחירן זינק בהתמדה וסייע לכלכלות מתפתחות המייצאות סחורות אלו להציג צמיחה כלכלית נאה.

ההאטה בצמיחה הכלכלית של סין היא בשורת-איוב ליצואניות הסחורות הגדולות בעולם. הקריסה והירידות שרושמים מחירי הסחורות הגלובליות בשבועות האחרונים הן רק היומן לסרט אימה של מיתון כלכלי בסין. זאת, כי גם כלכלות מפותחות דוגמת ארה"ב ואירופה אינן חסינות מפני משבר כלכלי בסין.

לכאורה נראה כי המצב בכלכלת סין עדיין מצוין, ויעידו על כך נתוני הצמיחה החזקים והמפתיעים ברבעון השני של השנה - צמיחה בקצב שנתי של 7%. עם פרסום נתוני הצמיחה המשופרים, התעצם הדיון על אמינות הנתונים הסטטיסטיים שמפרסם הממשל הסיני, ורבים טוענים כי הצמיחה בפועל ברבעון נמוכה יותר, כ-5% במונחים שנתיים. אמינות ושקיפות הנתונים הסטטיסטיים והחשבונאיים הן רק חלק קטן מסימני-השאלה סביב החוליים הכלכליים של סין.

החוליים, שמוכרים בעולם הכלכלי זה שנים, כוללים שוק נדל"ן לא בריא, אשראי צרכני מנופח, בנקאות צללים עמוסת חובות רעים, שחיתות ועוד. אולם הממשל הסיני הצליח עד היום באומנות לדלג מעל המהמורות הכלכליות, ולתמוך בצמיחה הכלכלית של סין. אבל היום, קשיי הממשל לבלום את הירידות הנוכחיות בשוק המניות, על אף סדרת פעולות נחושה, סודקים את תדמיתו של הממשל הסיני כ"כל-יכול" וזורעים פחד בקרב נביאי הזעם, החוזים כבר שנים כי אנו קרובים למשבר כלכלי בסין.

אחת הבעיות הבולטות בכלכלת סין היא שיעור החוב של המגזר הפרטי הלא-פיננסי בסין. שיעור החוב זינק מרמה של 156% תוצר בשנת 2008 לרמה של 250% תוצר כיום. על-פי הערכות, המגזר הפרטי הלא-פיננסי משלם ריבית שנתית של כ-12.1% תוצר על חוב עצום זה. על מנת להקטין את נטל תשלומי הריבית הגבוהה, הבנק המרכזי של סין יהיה חייב להמשיך ולהפחית ריבית. הריבית בסין עדיין גבוהה, כך שבניגוד למצב בארה"ב ובאירופה, לבנק המרכזי יש מרחב תמרון מוניטארי רחב.

הירידות בשוק המניות הסיני, גם אם הן יימשכו בטווח הקצר, אינן מלמדות על מיתון סיני קרב ובא, אלא הן פועל יוצא של מחירי מניות מנופחים, שאינם תואמים לכלכלה אשר קצב הצמיחה בה מאט מקצב דו-ספרתי לקצב הצמיחה הנוכחי.

עוד אלמנט שמקטין את הפגיעות של כלכלת סין בשל צניחת המניות - הוא העובדה שרק כ-10% מהסינים מחזיקים במניות, לעומת כשליש מהאוכלוסייה בארה"ב ובאירופה. צניחת מחירי המניות בארה"ב שוחקת קשות את תחושת העושר בציבור האמריקני, ומשפיעה באופן קשה על הצריכה הפרטית התורמת כ-70% לתוצר האמריקני. מנגד, ירידות חדות בשוק המניות בסין צפויות לשחוק באופן מוגבל את הצריכה הפרטית, שכן המניות מהוות רק 15% מן הנכסים הפיננסיים של הציבור הסיני.

גם אם יקרה תרחיש של זליגת המשבר בשוק המניות הסיני לכלכלה הריאלית, הבנק המרכזי הסיני לא יישב בחיבוק ידיים, והוא צפוי להשתמש בארסנל הפיסקאלי והמוניטארי העצום העומד לרשותו, ולנפק תמריצים נוספים לכלכלה הסינית.

אמנם לירידות הנוכחיות בשוק המניות יש השפעה שלילית ממוקדת על פעילות סקטור השירותים הפיננסיים בסין, אך היא לא תתפתח לכדי משבר כלכלי סיני נרחב. ובכל האמור להשפעה של הירידות בשוק הסיני על השווקים הפיננסיים הגלובליים, הרי זו צפויה להיות מוגבלת כי משקיעים זרים מחזיקים ב-1.5% בלבד משוק המניות הסיני.

אבל אם אנו טועים, וכלכלת סין אכן תיקלע למשבר פיננסי - כולנו נרגיש זאת היטב, הן בביצועי הכלכלה הגלובלית והן בכלכלה המקומית.

הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון