תלונה על מעצר-שווא בגין השתמטות כביכול משירות צבאי

עולה חדש טוען כי צה"ל הפסיק את הליכי גיוסו, ולמרות זאת כשביקש לטוס לחו"ל הוא נעצר בשדה התעופה בגין השתמטות, נשפט בדין משמעתי והוכנס למעצר של 21 יום

עו"ד בנימין גרוסמן / צילום עצמי
עו"ד בנימין גרוסמן / צילום עצמי

אדם ניסה לצאת לחופשה בחו"ל, נעצר בשדה התעופה בגין השתמטות, נשפט בדין משמעתי והוכנס למעצר של 21 יום. רק לאחר התערבות של עורך דינו, בנימין גרוסמן, שפנה במכתב דחוף לפרקליטות הצבאית, הוא שוחרר.

המקרה אירע לפני כחודשיים, כאשר י' (השם המלא שמור במערכת) ביקש לטוס עם בת זוגו לחו"ל. י', המתגורר בארץ מזה שנים ספורות, עבר תהליך גיור במוסד חינוכי, נישא בארץ וקבע את משכנו בירושלים. כשהוא בקושי יודע עברית, החליט מטעמי ציונות להתגייס לצה"ל והחל בהליכים מול הצבא במטרה להתגייס.

לדבריו, ההליכים החלו להבשיל, והוא הגיע למבדקים שערך צה"ל, אך לטענתו בסופו של דבר הצבא הפסיק במפתיע את הליכי גיוסו בשל "חוסר כשירות" ולא פנה אליו יותר.

אלא שצה"ל טוען כי אכן נשלחו לי' זימונים מעת לעת להמשך שיבוצו, אך ככל הנראה לכתובת אחרת. י' טוען כי מאז שעלה לישראל הוא לא שינה את כתובתו, ולראיה צירף במכתב בא -וחו, עו"ד בנימין גרוסמן ממשרד קם ושות', עותק מתעודת הזהות שלו כדי להוכיח כי לא עבר דירה מאז.

מקץ 6 שנים, י' ביקש לבקר קרובי משפחתו בחו"ל יחד עם בת זוגו בתחילת חודש יוני האחרון, ורכש כרטיסי טיסה. אלא שכאשר הגיע לשדה התעופה, הוא נעצר במפתיע בגין השתמטות משירות צבאי.

י' היה מופתע, שכן הוא יצא בעבר מספר פעמים מהארץ ומעולם לא נתקל בכך. משנעצר, הוא הובא כאמור לדין משמעתי.

במכתב חריף ששלח עו"ד גרוסמן נכתב: "עקב כך שמרשי הוא עולה חדש ועקב בעיות שפה לא הצליח לבטא את דבריו במעמד הדין המשמעתי כראוי... במהלך הדין המשמעתי נכתב בפירוש בטופס התלונה על-ידי הקש"ב סא"ל אלמוג אדלר ש-י' טען 'לא ידעתי שאני חייב בגיוס', ובעמוד אחר נכתב: 'מתנצל, לא הבנתי, העברית שלי לא מספיק טובה'".

עוד עולה ממכתב הפנייה כי "לא הוסברה ל-י' מהות העניין, לא הובהר לו כי הוא רשאי לעיין בחומר הראיות, ולדבריו, השופט התורן שפט אותו ואחרים כמו 'בסרט נע' ושלח למאסר מבלי להתייחס לדברי הנאשמים".

במכתב צוין כי בהתאם לפקודות עולה כי י' היה זכאי להגיש חוות-דעת מטעמו, הואיל ועל-פי טופס תלונתו אכן הדיון בעינינו היה בהוראת פרקליט, כפי שצוטט: "הדיון יתנהל בנוכחותך... אם הדיון נערך על-פי הוראת פרקליט צבאי, באפשרותך להגיש לקצין השיפוט חוות-דעת של סנגור מטעמך, בהתאם לנהלים הקבועים בפקודות הצבא".

אך לטענת י', הפרקליטות הצבאית לא ביצעה את הוראות החוק ולא איפשרה לו לממש את זכותו לעיין בפרטי התלונה, כפי שצוטט במכתב: "פרטי התלונה יובאו בפניך זמן סביר טרם תחילת הדיון. כמו כן, הנך זכאי/ת לעיין במסמכים אשר הובאו בפני קצין השיפוט... במקרה בו פרטי התלונה לא הובאו בפנייך זמן מספק לפני הדיון לטעמך, באפשרותך לבקש מקצין השיפוט להשהות את הדיון בתלונה, כך שתינתן לך הזדמנות לעיין בחומר הרלוונטי".

במכתב הפנייה לפרקליטות הצבאית צוין כי בנימוקים של החלטת קצין השיפוט נרשם: "על סמך הודאתו". אך י' טוען כי הוא לא הודה כלל ואמר להם שאינו אשם. "הם הכריחו אותי להגיד שאני מודה, כי אם לא אודה, הם אמרו שיסבכו אותי".

לאחר שליחת הפנייה לפרקליטות הצבאית י' שוחרר לאלתר, ונקבע לו מועד גיוס בסמוך לכך. המקרה שבו נעצר לשווא, לטענתו, לא הובא בפני שופט בכיר יותר שיבחן את נסיבות מעצרו ואת הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מכך.

מדובר צה"ל נמסר כי "הנ"ל עבר הליכי גיוס ממושכים, במהלכם נוצר עימו קשר על מנת להסדיר את גיוסו, ומשלא התייצב במועד גיוסו, הוגדר כמשתמט מגיוס. לאחר שהייתו בכלא עבר ראיון אצל קצין מיון, והוחלט בשיתוף עימו כי ייצא לדח"ש עד לקורס עברית, אליו התייצב אתמול".