הגיעו להבנות: מתווה הגז יעלה להצבעה ביום ראשון

התיקונים במתווה: בסעיף המחירים, בסעיף אבני-הדרך לפיתוח "לוויתן", בסעיף קניות הגומלין ובסעיף היציבות ■ "חברות האנרגיה נענו לדרישת שר האנרגיה כי המתווה יכלול התחייבות על התנהלות הממשלה ולא על התנהלות הכנסת"

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

הכדור חוזר למגרש הפוליטי: הממשלה תתבקש לאשר ביום ראשון את מתווה הגז המתוקן, אך עדיין לא ברור האם שר הכלכלה אריה דרעי יתרצה מהשיפורים שהושגו במתווה ויסכים לחתום על הפטור מהסדר כובל, או שידרוש להחזיר את הדיון לכנסת.

הסיכומים שהושגו הערב בין המדינה ליזמי הגז כוללים שני שינויים מהותיים לעומת המתווה המקורי.

הראשון קובע כי הסכמי הגז החדשים שייחתמו יהיו צמודים לרכיב הייצור בתעריף רשות החשמל. רכיב ייצור מבטא את עלויות סל הדלקים המשמשים לייצור חשמל (ובהם הפחם שמחירו צנח בשנה האחרונה בעשרות אחוזים) ואת מדד המחירים לצרכן הישראלי.

משמעות ההצמדה היא שמחירי הגז בהסכמים החדשים יעמדו על 4.6-4.7 דולר ליחידת חום לעומת ממוצע המחירים בהסכמים הקיימים העומד על 5.4-5.6 ליחידת חום. ירידת המחירים צפויה להשפיע גם על הסכם הגז המרכזי בין חברת החשמל ל"תמר" שיעודכן ב-2012 בהתאם לרמת המחירים במשק.

השינוי המרכזי הנוסף הוא הוספת אבן-דרך בלוחות הזמנים לפיתוח מאגר "לוויתן". אבן-הדרך החדשה קובעת כי היזמים יתחייבו להשקיע 1.5 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות בפיתוח המאגר. הפרת התחייבות זו תאפשר למדינה לפתוח את סעיף היציבות הרגולטורית במתווה.

באוצר ציינו הלילה כי השינויים שהוסכמו מיישמים במידה רבה את ההמלצות שהועלו במהלך השימוע ומצד גורמים ממלכתיים כמו נגידת בנק ישראל.