תפסיקו להתלהם

יש פתרון אחד לבעיית "המסתננים" - והוא נשען על עובדות, לא על צעקות

פליטים / צילום: רפי קוץ
פליטים / צילום: רפי קוץ

כשמנקים את כל ההתלהמויות, כשמנפים את הסיסמאות הריקות, נותרות עובדות. הן יבשות ומשעממות ולא נותנות דלק למי שמתעקש רק לצעוק ולא להקשיב, אבל הן עובדות. ככה זה תמיד.

תושבי דרום תל-אביב סובלים. בצדק. עשרות אלפי עניים בשכונות חלשות גם כך זה לא דבר נחמד. בלשון המעטה.

גם מבקשי המקלט סובלים. בצדק. מי שכבר שנים בורח ומסתתר, מקווה בסוף להגיע למנוחה ולנחלה. וזה לא עובד עבורם.

המצב הזה לא נותן הרבה מקום לדיון הגיוני, כזה שיכול להניב תוצאות שיטיבו עם שני הצדדים. וכשזה המצב, לממשלה הכי נוח ללכת עם ההתלהמות ולעודד את הזעם כלפי "השמאלנים ובג"ץ" שלא נותנים להם לטפל במצב. "תראו", הם אומרים לתושבי דרום תל-אביב, "אנחנו מנסים לטפל, אבל בג"ץ וארגוני זכויות האדם מפריעים לנו".

אבל בואו נסתכל על העובדות. בישראל נמצאים 45-50 אלף מהגרים מאפריקה. רובם המוחלט נמצאים כאן באישור המדינה, והמדינה אינה יכולה לגרש אותם על-פי החוק הבינלאומי, ולכן היא מעניקה להם הגנה קולקטיבית.

אבל רגע, אומר מי שאומר, מדוע לא לגרש אותם חזרה למדינתם? או. מכיוון שהמדינה לא יודעת מי פליט, ומי סתם חיפש עבודה טובה יותר, למשל. ולמה היא לא יודעת? כי היא לא בודקת. למה היא לא בודקת? זו בדיוק השאלה שצריך להפנות אליה. אולי כי בינתיים המצב מאפשר לה להסיט מעצמה את האש. כאילו לא היא אחראית למצב.

על-פי אמנת הפליטים הבינלאומית, שישראל, חשוב לציין, דחפה לכתיבתה אחרי השואה, פליט הוא "מי שנמצא מחוץ לארץ אזרחותו בגלל פחד מבוסס היטב להיות נרדף מטעמי גזע, דת, אזרחות, השתייכות לקיבוץ חברתי או להשקפה מדינית, ואיננו יכול להיזקק להגנתה של אותה ארץ או אינו רוצה בכך בגלל הפחד האמור; או הנמצא עקב המאורעות האמורים מחוץ לארץ שבה היה קודם לכן מקום מגוריו הקבוע, והוא חסר אזרחות ואינו יכול לחזור לאותה ארץ או אינו רוצה בכך בגלל הפחד האמור".

אם ישראל תבדוק מי זכאי למעמד של פליט ומי לא - היא תקטין בהרבה את הנטל על השכונות בהן נמצאים מבקשי המקלט, מכיוון שהיא תוכל להוציא מהארץ את מי שלא עונה על ההגדרה של פליט.

אבל מה עושה המדינה? שופכת הררי כספים על כלא לאפריקאים בלבד (ולא, נניח, לשוהים בלתי חוקיים אחרים, בעיקר תיירים ללא אשרות ומהגרים לא חוקיים משאר העולם - שמספרם גדול ממספר של המהגרים מאפריקה), כולאת אותם ללא משפט - והנה, נפתרה הבעיה. לא? לא.

במתקן חולות יש כ-2,000 כלואים. בשיאו, המתקן יוכל להכיל כ-9,000 כלואים. נזכיר, בישראל יש כ-50,000 מהגרים מאפריקה. האם המתקן הזה פותר במשהו את המצוקה של תושבי דרום תל-אביב? ברור שלא.

יש רק דבר אחד שישראל יכולה לעשות, כפי שעושות רוב המדינות הדמוקרטיות (וישראל הרי מתהדרת בדמוקרטיות שלה): לבדוק מי זכאי למעמד של פליט ומי לא, ולאלה שלא זכאים לומר יפה 'שלום'; להפסיק לייבא עובדים זרים ולעודד תעסוקה של הפליטים האפריקאיים במקומם, מה שיביא בהכרח גם לפיזורם בארץ; ולהקצות את הכסף שהיא משקיעה בכליאה בשיקום של שכונות דרום תל-אביב, שמשוועות לחלוקה צודקת של משאבים ותקציבים כבר עשרות שנים.

ככה זה. יותר נוח להתלהם, אבל העובדות מדברות בעד עצמן. חוק כזה, חוק אחר, בג"ץ כזה, בג"ץ אחר - כל זה לא פותר את הבעיה. רוצים פתרון? דרשו מהממשלה, לא מ"ארגוני השמאל" או מבג"ץ.

הכותב מתגורר בדרום תל אביב