השמאי הממשלתי: מחירי הדירות ברבעון השני עלו ב-2.7%

כמו כן, מספר העסקאות לרכישת דירות למגורים זינק ■ ב-14 מתוך 16 הערים שנבחנו נרשמו עליות מחירים בדירות, ובשתיים מהן לא חל כל שינוי לעומת הרבעון הקודם וביחס לרבעון המקביל אשתקד ■ צפו בטבלת המחירים

דב גור 51, אשדוד / צילום: איל יצהר
דב גור 51, אשדוד / צילום: איל יצהר

על אף התוכניות וההצהרות של שר האוצר ושר הבינוי, מחירי הדירות ממשיכים לעלות גם ברבעון השני של 2015. על פי נתוני השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, שפורסמו היום, מחירי הדירות רשמו עלייה ממוצעת של 2.7% ברבעון הנסקר, זאת לעומת הרבעון הקודם. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעידים הנתונים על עלייה שנתית של 5% במחירי הדירות.

חשוב לציין כי למרות הצעדים השונים בהם נקטה הממשלה והחלטות שקיבל שר האוצר משה כחלון מאז נכנס לתפקידו, נתוני הרבעון השני של השנה רק מעידים על המשך עליות המחירים ובשיעור חד יותר מאשר בסקירה הקודמת של השמאי הממשלתי שהעידה על עלייה רבעונית של אחוז אחד בין רבעון רביעי של 2014 לרבעון ראשון של 2015 ועלייה שנתית של 4% בין הרבעון הראשון של 2015 לרבעון הראשון של 2014.

על פי הסקירה, המתייחסת למחירים ממוצעים של דירות בנות 4 חדרים בלבד (חדשות ויד שנייה) ב-16 ערים נבחרות ברחבי הארץ, ברבעון הנסקר לא נרשמה אף לא ירידה אחת במחיר הממוצע של הדירות בהשוואה לרבעון הקודם.

העיר בה עלו מחירי הדירות ברמה החדה ביותר היא העיר הרצליה בה רשמו מחירי הדירות הממוצעים עלייה של 6% בשלושה חודשים. על פי נתוני השמאי, מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בעיר (חדשה ויד שנייה) עמד ברבעון הנסקר על 2.179 מיליון שקל. גם בנתניה ובירושלים חלה עלייה משמעותית במחירי הדירות, עלייה של 5% בשתי הערים בתקופה של שלושה חודשים בלבד.

נציין כי בהשוואה לסקירה הקודמת של השמאי הממשלתי אלדרוטי (שהתייחסה לרבעון הראשון של 2015), עליות המחירים שנרשמו בסקירה הנוכחית חדות יותר כאשר בסקירה הקודמת שיעור העלייה הגבוה ביותר עמד על 4% בלבד. בסך הכל, מתוך 16 הערים הנסקרות, ב-14 ערים נרשמו עליות מחירים בשלושה חודשים ורק בשתי ערים, חולון וחיפה, נותר המחיר ללא שינוי.

כאמור, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ניתן לראות עליית מחירים חדה יותר בחלק מהערים הנסקרות. כך, בשתי ערים נרשם שיעור דו ספרתי בעליית המחירים, באר שבע, שם עלו המחירים ב-14% במהלך השנה ובאשקלון עלו המחירים ב-11%. בסך הכל מתוך 16 הערים הנסקרות, ב-13 ערים נרשמה עליית מחירים, בשתי ערים (תל אביב-יפו ואילת) לא נרשמה עלייה כלל ובעיר אחת, רמלה, נרשמה ירידה של 1% במחירי הדירות הממוצעים.

"בתקופה הנסקרת ניכר המשך למגמת עלית המחירים, אולם בשיעור חד יותר ביחס לזה של השנה החולפת, שהתאפינה בקצב מתון ויציב יחסית סביב 1% לרבעון", כך השמאי הממשלתי אלדרוטי. "מגמה זו מעידה כי הציבור עדיין לא צופה ירידה במחירי הדירות בעתיד הקרוב. הציבור שבשנה החולפת היה שרוי בהמתנה לתוצאות הבחירות וגיבוש מדיניות דיור חדשה, חדל להמתין וחזר לרכוש דירות".

אלדרוטי מתייחס גם לצעדי הממשלה ומציין כי עד שיניבו דירות מוזלות צפוי לקחת זמן לא קצר: "הממשלה החלה בנקיטת מספר צעדים כחלק ממאמציה להפחתת מחירי הדירות, ריסון הביקושים והגדלת ההיצע. במקביל מתכננת הממשלה פעולות להגדלת היצע הדירות בכלל ודירות מוזלות בפרט בתכניות מחיר למשתכן. פעולות אלה יניבו דירות זמינות בטווח זמן של שנתיים לפחות ולכן פתרון קרוב אינו נראה באופק, ונראה שלא השפיע על ערכי שווי הדירות ברבעון הנסקר".

מחיר דירת 4 חדרים
 מחיר דירת 4 חדרים