מחירי הדיור בשיא? רמ"י מערימה קשיים במכרזי הבנייה

רשות מקרקעי ישראל פרסמה מכרז לבנייה בת"א, אך המכרז נדחה כבר פעמיים מאז נובמבר 2014, משום שכלל סעיפים בעייתיים ■ יזמים שבדקו לאחרונה את המכרז, טוענים כי הוא רווי בסעיפים לא ברורים

בנין רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
בנין רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

מכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בלב איזור הביקוש - בתל-אביב - עודכן ימים ספורים לפני סגירתו, ויזמים מתלוננים כי לא ניתן להם די זמן להתכנון להגשת הצעות. מדובר במכרז שפורסם לראשונה בנובמבר 2014 ונדחה פעמיים, מכרז בשכונת יד-אליהו, בחלקה הדרומי של השכונה, בפינת הרחובות נגבה וסר ג'ון מונש, מכרז המאפשר בניית 70 יחידות דיור מעל קומת מסחר ושטחי ציבור.

כאמור, מלבד העובדה שהמכרז נדחה כבר פעמיים, יזמים שבדקו את ההיתכנות להגיש הצעות למכרז טוענים שהוא רווי בסעיפים לא ברורים כאשר הבהרה שפרסמה רמ"י ימים ספורים לפני מועד סגירתו המתוכנן למחר (ב'), משנה לחלוטין את התחשיב ומקשה על היזמים להגיש הצעה קונקרטית. כעת התהפך הגלגל, ודווקא היזמים הם שרוצים דחייה בהגשת ההצעות בעוד ברמ"י מתעקשים שהמכרז ייסגר במועד המקורי.

"מדובר בשאלה מהותית הנוגעת להעברת זכויות של עיריית תל-אביב בשטח לידי המדינה, לידי רשות מקרקעי ישראל", מסביר בכיר באחת מחברות הנדל"ן למגורים, "במסגרת המכרז לא ציינו ברמ"י האם העברת הזכויות וכל המסים האגרות וההיטלים שקשורים במגרש יוטלו על הזוכה במכרז או לא. מדובר בנושא קריטי כדי לתת הצעה למכרז משום שההוצאות הללו יכולות להגיע גם לכ-20% מגובה ההצעה על המגרש כולו".

כאמור, ברמ"י החליטו לבסוף להבהיר את הנקודה, ולפרסם מודעת הבהרה באתר, אך זו פורסמה ימים ספורים לפני מועד הסגירה וליזמים אין די זמן לערוך את התחשיבים הדרושים למתן הצעה. " מדובר בעלויות גבוהות מאוד וזה משמעותי. על-פי הנוסח המקורי של המכרז לא הייתה התייחסות לנושא הזה, למיסים והאגרות. וחשבנו בהתחלה שלא נצטרך לקחת את זה בחשבון בהצעה. ופתאום ימים ספורים לפני המועד הסופי להגשת הצעות מתפרסמת הבהרה. צריך להבין שזה משהו שקשה לתמחר וצריך לדבר עם הרבה גורמים כדי להבין את העלות. עדכון כזה חייב להיות עם דחייה של ההגשה כדי לשכלל את הנתונים החדשים".

מרמ"י נמסר היום: "מדובר במגרש בו בעלויות משותפות של מקרקעין המנוהלים על-ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומקרקעין בבעלות עיריית תל-אביב (העירייה) ובמכרז הכולל מטלות שהוטלו על היזם בהתאם לתוכנית. מועד סגירת המכרז נדחה בעבר פעמיים בשל עיכובים שונים לאחר פרסום המכרז, בהליך חתימת ההסכם בין רמ"י לעירייה, בהליך אישור החוברת על-ידי הגורמים המוסמכים בעירייה, כמו גם אישרור השיווק לאור שינוי החלטות מועצת רמ"י. עם זאת, המועד לסגירת המכרז נדחה בפעם האחרונה ביום 13.04.15 ונקבע ליום 17.08.15, מאז לא נערכו דחיות נוספות והמכרז עתיד להיסגר מחר. בהמשך לשאלות הבהרה אשר נתקבלו במהלך שבוע שעבר, פורסמה ביום 12.08.15 הודעת הבהרה אשר לא שינתה מהותית את תנאי המכרז ולפיכך לא הצריכה דחייה של מועד סגירת המכרז".