עבודות הרכבת הקלה: שעתה היפה של הפריפריה?

אם עד כה, נזקקו תושבי הפריפריה הקרובה לתל אביב להגיע לעיר הגדולה לצרכים שונים, הרי שכעת הם ישקלו מחדש את צעדיהם ויחפשו פתרונות זמינים באזור המגורים שלהם ■ דעה / חנן מור

חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור / צילום: איל יצהר

עבודות הרכבת הקלה שהחלו לאחרונה , צפויות להשפיע כמעט על כל אחד מאיתנו. בין אם אנחנו גרים , עובדים, מבלים או מקבלים טיפולים רפואיים - בכל הרדיוס שבין אשדוד לנתניה, סביר להניח שניתקל לא אחת בשיבושים הקשורים לעבודות החפירה של הרכבת.

לשיבושים הצפויים בתנועה ובנגישות, ולחשש מפניהם, יש גם לא מעט השפעות נדלניות.

ניקח לדוגמה את עולם העסקים והמשרדים; אם עד היום רבים מהעסקים שאפו לפתוח מטה ומשרדים בתל אביב, או בפריפריה הצמודה אליה (מתחם הבורסה ברמת גן או קרית אריה בפתח תקווה למשל), הרי שהיום הם יחשבו פעמיים ויחפשו מרכזים אחרים, לפחות עד שנת 2021 מועד סיום העבודות המשוער.

העבודות על הרכבת הקלה מהוות גם מפגע סביבתי עבור חלק מן הדיירים בתל אביב בדגש על מפגעי רעש, מה שמפחית את אטרקטיביות הנכסים הנמצאים בתוואי הרכבת בתקופה בה יתבצעו העבודות. זה משפיע באופן ישיר על בעלי הבתים המשכירים דירות בתל אביב ובאזורים הנוספים בהם יתבצעו העבודות, כך שלהערכתי נראה הורדה במחירי השכירות באזורים אלו והעדפת מגורים באזורים בהם לא עוברת הרכבת שכונות צפון תל אביב ומזרח העיר.

מנגד, זו יכולה להיות שעת הזדמנות למשקיעי הנדל"ן כאשר מחירי הדירות ירדו באזור תוואי הרכבת הקלה, מה שיקל על רכישת דירות באזורים אלו והמתנה לסיום העבודות, אז צפויים המחירים לעלות בחזרה.

להערכתי, תקופת העבודות יכולה להוות את שעתה היה של הפריפריה. אם עד כה, נזקקו תושבי הפריפריה הקרובה לתל אביב להגיע לעיר הגדולה לצרכים שונים, הרי שכעת הם ישקלו מחדש את צעדיהם ויחפשו פתרונות זמינים באזור המגורים שלהם. תופעה זו צפויה להוליד עוד עסקים, בדגש על חנויות ורשתות, שעד היום לא היו בנמצא בערים אלו ועד לפתיחת מקומות בילוי ותרבות מקומיים.

זהו תהליך טבעי שיקרה מעצמו, וככל שהגישה לתל אביב תהיה קשה יותר כך הפריפריה תתפתח יותר ויותר.

בעוד שבע שנים כשיגמר "הסיוט" נתעורר למציאות בה נגלה פריפריה חזקה שהצליחה להתנתק מחבל הטבור של העיר הגדולה וכבר לא נסמכת על תל אביב כמקור לעסקים, שירותים ופנאי.

* חנן מור הוא יזם נדל"ן ויו"ר קבוצת חנן מור