הבורסה ננעלה בירידות; שטראוס צנחה 3.5%, בזק 2.5%

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.44 מיליארד שקל ■ רבוע כחול פרסמה אזהרת רווח ■ שטראוס דיווחה על צניחה של 54% ברווח הנקי

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ה'), יומו האחרון של שבוע המסחר, בירידות שערים, בהתאם למגמה השלילית שחתמה אתמול את המסחר בוול סטריט ובורסות אירופה. זאת בצל פרסום פרוטוקולי הריבית של הפד שהצביעו על כך שהאפשרות להעלאת ריבית בספטמבר עדיין עומדת על הפרק.

הפעילים התמקדו בנוסף בתנודות החדות במחירי הנפט ובשוק המט"ח. גם היום נרשמות ירידות בבורסות אירופה ובארה"ב. בשוק האג"ח הממשלתי נרשמו עליות של עד 1.1% בשקליות הממשלתיות הארוכות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.44 מיליארד שקל. בסיכום שבועי מדד ת"א 25 ירד ב-1.0%.

על-פי פרוטוקול הפד מישיבת הריבית בחודש יולי, חברי הפד שתומכים בשינויי המדיניות והעלאת הריביות טענו כי דחיית המהלך מספטמבר למועד מאוחר יותר, עלולה להצית את האינפלציה או ליצור חוסר יציבות פיננסית. מיעוט מקרב חברי הפד ביקשו להתאזר בסבלנות, כשהם טוענים כי אין סיבה לחשוב שהאינפלציה תעלה לכיוון 2%, בעיקר בשל הדולר החזק והירידה במחירי הנפט.

מעבר לפרוטוקולים, אתמול פורסמו מספר נתונים שעלולים להוביל לדחיית ההחלטה הגורלית בארה"ב. מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1% ביולי, מתחת לתחזיות בשוק שעמדו על עלייה של 0.2%. בשיעור שנתי עלה המדד ב-0.2%, הרחק מהיעד של הפד שעומד על 2%. מלבד המדד, פורסם גם נתון מלאי הנפט בשבוע החולף, שהצביע על עלייה מפתיעה של 2.6 מיליון חביות נפט בשבוע החולף, לעומת הצפי בשוק שעמד על עלייה של 800 אלך חביות בלבד. מיד לאחר פרסום הנתון, מחירי הנפט, שהתייצבו מעט בימים האחרונים, צנחו ביותר מ-4% מתחת ל-41 דולר והיום הם ממשיכים לרדת.

בשוק המקומי גוברות הערכות לפיהן בנק ישראל יחתוך את הריבית ואף ינקוט בצעדים אגרסיביים יותר ביום שני הקרוב. זאת, בעקבות תחזית האינפלציה שפרסם השבוע הבנק ולפיה האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם ב-0.7% בלבד, הרבה מתחת ליעד שהוא הציב. שוק המט"ח הגיב לתחזית של הבנק בהחלשות חדה של השקל מול הדולר והאירו.

עונת הדוחות לרבעון השני נמשכת והיום פרסמה את תוצאותיה שטראוס . קבוצת המזון השנייה בגודלה בישראל דיווחה על צניחה של 54% ברווח הנקי ל-31 מיליון שקל ברבעון השני. ההכנסות ירדו ב-5.7% ל-1.83 מיליארד שקל, בעיקר בשל ההשפעות השליליות של שער החליפין והירידה בתחום הקפה.

אלון רבוע כחול בעלת השליטה במגה, פרסמה היום אזהרת רווח והודיעה כי תיאלץ למחוק 500-570 מיליון שקל בדוחות הכספיים שלה לרבעון השני, וזאת בשל הפסדי עתק של מגה. [לסיפור המלא]

אתמול פרסמו את תוצאותיהם הבנקים הגדולים. בנק לאומי הציג ברבעון השני גידול של 126% ברווח הנקי ל-518 מיליון שקל, בעוד התשואה על ההון ברבעון השני עמדה על 7.8%. בנק פועלים סיכם את הרבעון עם עלייה של 13% ל-886 מיליון שקל ואילו בנק דיסקונט רשם עלייה של 68% ברווח הנקי ל-270 מיליון שקל.