מכה לרבוע כחול: תמחק יותר מחצי מיליארד שקל בגלל מגה

תוצאות קשות למגה: הפסידה ברבעון השני 545 מיליון שקל ■ גם הפעילות הנוכחית מסבה הפסדים מדי יום ■ המנכ"ל רביב ברוקמאייר: "ההפסד התפעולי בדיווח הוא לפני צעדי ההתייעלות הדרמטיים. נגיע לאיזון ב-2017"

שרגא בירן / צילום: תמר מצפי
שרגא בירן / צילום: תמר מצפי

כחודש וחצי אחרי אישור הסדר החוב לרשת מגה, הנתונים הכספיים של הרשת לא מעודדים. היום (ה') דיווחה החברה-האם, אלון רבוע כחול , כי מגה הפסידה במחצית הראשונה של השנה 632 מיליון שקל.

מגה כבר דיווחה על הפסד של 86.5 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה, ולכן המשמעות היא שההפסד ברבעון השני לבדו הסתכם ב-545 מיליון שקל.

הפסד זה כולל מחיקות שבוצעו במגה בשל סגירת סניפים, ושלגביהם מסרבת אלון רבוע כחול למסור פרטים נוספים בשלב זה.

הדוחות צפויים להתפרסם במלואם בשבוע הבא ולשפוך אור על מרכיבי ההפסדים הכבדים של הרשת.

עוד דיווחה החברה-האם כי הפסדי מגה מסניפים שהוחלט להמשיך את פעילותם עומדים על 55 מיליון שקל במחצית הראשונה, מתוכם 33 מיליון שקל ברבעון הראשון, והיתרה - 22 מיליון שקל - ברבעון השני.

הפסדים אלה אינם כוללים את ההפסדים שנגרמו למגה מ-32 הסניפים שהיא החליטה לסגור, ולכן לא מן הנמנע כי ההפסד התפעולי השוטף של הרשת ברבעון (לפני המחיקות) היה כפול.

ל"גלובס" נודע כי לפי שעה, גם הפעילות הנוכחית של מגה מסבה לרשת הפסדים מדי יום.

מגה
 מגה

לדברי מנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר, "ההפסד התפעולי שמופיע בדיווח הוא לפני צעדי ההתייעלות הדרמטיים שנקטנו, ואני מניח שברבעונים הבאים התוצאות התפעוליות יושפעו לטובה מהמהלכים הדרמטיים שננקטו. מגה היום עדיין מפסידה תפעולית, ואנחנו מניחים שככל שיעבור הזמן, בתוספת הזרמת ההון של הבעלים ומהלכים תפעוליים נוספים שנעשה, יביאו אותנו לאיזון בהתאם לתוכנית שהוגשה לבית המשפט".

- מתי להערכתך מגה תגיע לאיזון?

"בתחילת שנת 2017, ואני מאמין שכך יהיה. בשנת 2016 אנחנו מניחים שנפסיד כסף אבל בשיעורים מינימליים. צריך להיות ברור שכדי להגיע ליעדים האלה, אנחנו צריכים לשפר את המכירות ולהמשיך לטפל ביעילות השרשרת התפעולית שלנו".

- עד כמה אתם רחוקים מרמת המכירות לפני המשבר?

"אנחנו רחוקים עדיין כ-7% מהיקפי המכירות לפני המשבר, ואני מאמין שככל שנתקרב לחג, נשפר את הביצועים. זו הזדמנות להזמין את קהל הלקוחות שלנו לחזור ולפקוד את החנויות. קצב המכירות בשבוע הנוכחי גדול ב-5% מול השבוע הקודם. המבצע שעשינו, של 10 ק"ג ירקות ב-10 שקלים, נותן את אותותיו. אנחנו רואים כניסה גדולה יותר לחנויות, ונמשיך במבצעים אגרסיביים הן במגה בעיר והן ב-You לקראת החגים, גם במחלקות הטריות וגם במחלקות המכולת והנון-פוד".

- האם אתם ערוכים לחג? מי מהספקים לא מספק לכם סחורה?

"המוכנות מתקדמת כל יום. החנויות ברובן כבר מוכנות לחג ומלאות בסחורה. המבצעים אטרקטיביים ותחרותיים. כל הספקים מספקים סחורה לרשת, אך יש מעט ספקים שמספקים סחורה בגובה התשלומים השבועיים, בהתאם למתווה בית המשפט".

קריסת מגה הובילה למחיקת ענק של 500-570 מיליון שקל בדוחות אלון רבוע כחול

המשבר הקשה ברשת קמעונות המזון מגה, והשלכותיו על חברות נוספות בקבוצת אלון צפויים להתבטא במחיקת ענק של 500-570 מיליון שקל משווי נכסי החברה-האם, אלון רבוע כחול, בדוחות הרבעון השני - כך דווח היום לבורסה במסגרת אזהרת רווח למשקיעים. מניית אלון רבוע כחול איבדה היום 8%.

אלון רבוע כחול סיימה את הרבעון הראשון עם הון עצמי (חלק בעלי המניות) של 665 מיליון שקל. בעקבות המחיקה הנוכחית צפוי ההון העצמי של החברה להצטמצם משמעותית, והוא יהיה קרוב יותר לשווי השוק של החברה - 217 מיליון שקל. התוצאות המלאות מתוכננות להתפרסם ביום חמישי הבא.

אתמול (ד') התכנס דירקטוריון מגה לאישור הדוחות הרבעון השני. בעקבות החלטת דירקטוריון מגה, נדרשה אלון רבוע כחול להוציא אזהרת רווח למשקיעיה.

לדברי הנהלת אלון רבוע כחול, צפויה החברה לרשום מחיקה חד-פעמית בסכום של 250-300 מיליון שקל כתוצאה מהפחתת מוניטין המיוחס להשקעה במגה ובנכסים אחרים כגון דיינרס ונעמן, המושפעים ממצבה הפיננסי של מגה.

סך המחיקות וההפחתות החד-פעמיות של אלון (כולל חלקה בהפחתות ובהוצאות חד-פעמיות של מגה) צפוי להגיע כאמור ל-500-570 מיליון שקל.

מחיקת ערך הנכסים מתבצעת כחלק מניקוי אורוות כללי שמוביל בקבוצת אלון רבוע כחול אביגדור קפלן, מאז מינויו למנכ"ל בסוף חודש מארס השנה. קפלן עצמו עבר בשבוע שעבר לכהן בתפקיד יושב-אש הדירקטוריון של אלון רבוע כחול, בעוד שאת כיסא המנכ"ל הוא פינה לישראל יניב, מי שכיהן עד כה כמנכ"ל החברה-הבת דור-אלון, שהועמדה למכירה.

דור-אלון, שמפעילה תחנות תדלוק ומחזיקה בחנויות הנוחות אלונית ו-AM:PM, דיווחה השבוע כי סיימה את המחצית הראשונה של 2015 ברווח נקי של 16.5 מיליון שקל, המשקף ירידה של 42% בהשוואה למחצית הראשונה של 2014. אחת הסיבות לירידה ברווח הנקי היא מחיקה של 11.7 מיליון שקל שביצעה דור-אלון בשווי החזקתה בחברת כרטיסי האשראי דיינרס.

דור-אלון מחזיקה 12.25% מדיינרס, ואלון רבוע כחול מחזיקה באופן ישיר ב-36.75% נוספים מחברת כרטיסי האשראי (בסך הכול עומד שיעור ההחזקה של הקבוצה על 49%). בתום 2014 עמד ערך ההשקעה של דור-אלון בדיינרס על 48 מיליון שקל, כך שמדובר בהפחתה של 24% בערך ההשקעה.

אלון רבוע כחול ודור-אלון כבר דיווחו לאחרונה כי הן מנהלות מגעים למכירת החזקותיהן בדיינרס לידי שותפתן כאל, שמחזיקה ביתרת המניות (51%). לא מן הנמנע כי ההפחתה הנוכחית מאותתת על השווי שלפיו מתנהלים המגעים, שעומד על 145 מיליון שקל.

נוסף על מכירת דיינרס, העמידה כאמור אלון רבוע כחול למכירה גם את החזקתה ב-71% ממניות דור-אלון. מימושים אלו נועדו לתמוך בהצלת מגה ובפירעון החובות לנושים.