צפו בפיצוץ גשר מעריב; השר ישראל כץ: "היסטוריה חדשה"

מאות צופים הגיעו לאזור הפיצוץ על מנת לחזות בקריסת הגשר האגדי ■ הפיצוץ תוכנן לשעה 6:00 אך התעכב עקב בכחצי שעה בעקבות סקרנים שהתקבצו על גגות בסביבה ■ כץ: "מהיום אין כבר דרך חזרה"

ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף
ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף

פוצץ גשר מעריב. שר התחבורה ישראל כץ לחץ על הכפתור, והגשר קרס תוך 5 שניות. מאות צופים הגיעו לאזור הפיצוץ על מנת לחזות בקריסת הגשר האגדי. הפיצוץ תוכנן לשעה 6:00 אך התעכב עקב בכחצי שעה בעקבות סקרנים שהתקבצו על גגות בסביבה.

טרם הפיצוץ אמר כץ כי פיצוץ הגשר הוא "היסטוריה חדשה שתחליף היסטוריה ישנה. העיר ת"א ידעה בעבר פיצוצים כואבים, שגבו מחיר כבד. הפיצוץ הזה מסמל תקווה והתחדשות. אנחנו בונים עורק חיים חדש לעיר ולמטרופולין כולו, ומגשימים חזון של למעלה מ-100 שנה. מהיום אין כבר דרך חזרה - עד לשמיעת צפירת הרכבות".

ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף
 ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף

עוד הוסיף השר "אני מקווה ומשוכנע שהלחיצה הזו עכשיו, שהיא קשה ולא פשוטה אחרי קרוב ל-60 שנה של תכניות שלא הוגשמו, תקל עלינו את החיים בעיר הזו ובמדינה אחר כך. "אני ער לביקורת על העבודות, אבל כשיתפזר ענן האבק לאחר פיצוץ הגשר, וכשיתפזר האבק כולו לאחר סיום העבודות בעוד מספר שנים - יבינו גם אחרוני המפקפקים שההחלטה שקיבלתי ללכת נגד הזרם ולבצע את הפרוייקט הייתה ההחלטה הנכונה למען גוש דן ולמען עם ישראל כולו".

גשר מעריב / צילום: עינת לברון
 גשר מעריב / צילום: עינת לברון

וכך פוצץ הגשר

הגשר נהרס על ידי הריסה מבוקרת של הניצבים הגבוהים אחד אחרי השני מצפון לדרום. מדובר ב8 ניצבים מתוך 14. במרכז כל ניצב נוצר חלון, זאת על מנת לייצר החלשה מקדימה שמאפשרת הקטנה של כמויות חומרי הנפץ. כל קטע בטון שיועד לפיצוץ כוסה במיגון קולטי נתזים ורשת, בשכבה מתאימה, על מנת למנוע לחלוטין סכנת רגמות. פירוק כל שאר הגשר יבוצע בימים הקרובים על פני הקרקע עם ציוד מכני מתאים.

פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף
 פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף

העבודה האמיתית מתחילה עכשיו

פיצוץ גשר מעריב הוא רק סמל לתחילת העבודות שצפויות להימשך 6 שנים ויותר. נזכיר, כי במקומו של גשר מעריב תוקם תחנת קרליבך. זו מתוכננת להיות אחת התחנות הגדולות ביותר של הרכבת הקלה, והיא תכלול 3 מפלסים: לקו האדום, לקו הירוק העתידי ולכרטוס. מפלס הקו האדום יחבר את בת-ים דרך יפו למרכז תל-אביב על ציר מנחם בגין דרך רמת-גן ובני-ברק עד פתח-תקווה, ומפלס הקו הירוק יחבר את מערב ראשון-לציון ומרכז חולון דרך צומת חולון למרכז תל-אביב ומשם דרך רחוב אבן גבירול לצפון העיר ורמת-החי"ל.