מודי'ס: קואליציית נתניהו השברירית תתקשה להתמודד עם סחרור

סוכנות הדירוג מודי'ס מזהירה מהשלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל, אם שיעורי הצמיחה לא ישובו לעלות בהמשך השנה ■ הכלכלנים צופים לקואליציה טלטלות לאורך כל תקופת כהונתה, וסבורים כי אם תימשך ההאטה הדרמטית בצמיחה, הממשלה תתקשה לעמוד ביעד הגירעון ותתקשה לאשר תקציבים נוספים - מה שיגרור הודעה על בחירות חדשות לממשלה

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

סוכנות הדירוג מודי'ס מזהירה מהשלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל, אם שיעורי הצמיחה לא ישובו לעלות בהמשך השנה. סוכנות הדירוג הבינלאומית המובילה פרסמה הבוקר הודעה למשקיעים בעקבות נתוני הצמיחה החלשים של המשק ברבעון השני.

ההודעה אינה מבשרת על שינוי מידי בדירוג האשראי של ישראל או בחזית הדירוג אך החידוש הבולט בה הוא הפסימיות בתיאור מצב המשק בכלל ויכולתה המוגבלת של הממשלה להתמודד עם האטה במשק, בפרט - זאת בשונה מהטון שאפיין את הודעות הסוכנויות בשנים האחרונות.

כך למשל, כותבת מודי'ס על תגובת שר האוצר משה כחלון לנתונים והנחייתו לדרגים המקצועיים לבדוק דרכים לעידוד הצמיחה כי "לא סביר שהמהלך יוביל לתוצאות כלשהן בתחום הצמיחה, בטח לא בחודשים הקרובים עד לאישור התקציב".

את הפרק העיקרי בסקירה מייחדת מודי'ס ליכולתה המוגבלת של ממשלת נתניהו להתמודד עם האטה כלכלית. "הממשלה החדשה נשענת על רוב שברירי של איש אחד", מציינים כלכלני הסוכנות ומוסיפים כי "הקשיים באישור התקציב יחד עם החדשות הטריות על ירידה חדה בצמיחה הם רק חלק מהאתגרים הכלכליים שעימם תידרש הממשלה להתמודד ושיעמידו למבחן את לכידותה. יתרה מכך, לקובעי המדיניות הפיסקלית יש מרחב תמרון מצמצם מאד עד אפסי, כיון שתקרת ההוצאה התקציבית כבר נקבעה והריבית עומדת למעשה על אפס".

ניתוח זה מוביל את מודי'ס לאזהרה כי "(ה)ירידה (ה)חדה בצמיחה, אם תימשך, תסכן את עמידת הממשלה ביעדי הגירעון שנקבעו לאחר מו"מ ממושך ואת יכולתה של הממשלה להעביר תקציב בכנסת, אירוע אשראי שלילי, שיביא להקדמת הבחירות".

יצויין כי לפחות במקרה אחד מודי'ס מפריזה בתיאור שבריריות הקואליציה כשהיא קובעת שתקציב המדינה אושר "בקושי בזמן, לפני קריסת הממשלה".

הסוכנות פותחת בתיאור נתוני הצמיחה המאכזבים לרבעון השני שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. "התוצאות החלשות לרבעון השני היו בעלות בסיס רחב ונבעו בעיקר מדעיכת הגידול בצריכה הפרטית ומהתכווצויות בהשקעות ובייצוא".

הסוכנות מציינת במיוחד את עצירת הגידול בצריכה הפרטית, שרשם ברבעון השני גידול של 0.9%. מודי'ס מציינת שהצריכה הפרטית שימשה קטר הצמיחה של המשק ב-2014, אך מגמת עוצמתה החלה להיחלש כבר בסוף השנה שעברה מגידול של 7.5% ברבעון הרביעי 2014 ל-5.5% ברבעון הראשון 2015.