התיקון העמוק מתקרב

מבט מעניין על הנאסד"ק והמחזור העוסק בחידושים טכנולוגיים

וול סטריט / צילום: בלומברג
וול סטריט / צילום: בלומברג

למרות הדרמות שקורות כרגע בשוקי ההון בעולם ואצלנו, השבוע הייתי רוצה לעסוק בתחום קצת יותר אזוטרי, ובעיקר ארוך טווח יותר מן הרגיל. אגב, מי שרוצה לדעת את דעתי על הטווח המיידי יכול בהחלט להתרשם מכך בווידיאו השבועי על הנושא הזה.

למרות שהוא אינו בקדמת תשומת הלב של רוב העוסקים בפועל, ואף ברוב מוחם של האנליסטים הפיננסיים, תחום זה הוא אחד המעניינים, ולפעמים מאירי העיניים ביותר, כאשר מדובר במבט ממעוף הציפור על המתרחש. זהו תחום המחזוריות (Cycles).

למעמיקים בתחום זה מוכרים מאות, ואף אלפי מחזורי חיים, שניתן לתעד בהיסטוריה האנושית. בתחום הפיננסי קיימים מחזורים עסקיים של 5, 20, ו-60 שנה, המחזור של 7-10 שנים של Juglar העוסק בהשקעות קבועות (נדל"ן-תעשייה), מחזור של 10-15 שנים של Kitchin עבור בניית המלאיים ויצירת ביקושי ייצור, ומחזור של 15-25 שנים של Kuznets העוסק בתשתיות.

אבל, מחזור ארוך הטווח המוכר מכולם הוא מחזור Kondratiev והוא משתרע על עשרות שנים. מחזור זה עוסק בחידושים הטכנולוגיים ואיך חיינו הכלכליים מושפעים מהם. לכן, נושא הסקירה יהיה: האם ניתן למצוא בשילוב של המחזור ארוך הטווח הזה, ומבט טכני על מדד הטכנולוגיה נאסד"ק, רמז לנקודה בה אנו נמצאים.

תחילה גרף המחזור עצמו:

משה-שלום-קונ-25-08
 משה-שלום-קונ-25-08

גרף זה מראה את ההתפתחות הטכנולוגית האנושית, מאז סוף שנות המאה ה-18, ועד ימינו, כאשר המנוף הכלכלי הנובע ממנה הוא הגל הנושא. יש כאן שתי נקודות מעניינות לציון:

■ הראשונה היא שתקופות השלמת מחזור טכנולוגיה התקצרו עם הזמן, כפי שהסביר זאת היטב הפילוסוף יוסף שומפטר. מ-60 שנה בין תחתית לתחתית, אנו מודדים את מחזור קונדרייף הנוכחי בחצי מכך: 30 שנה.

■ שנית, שיא כל מחזור מיוצר בשני שלבים: הגעה לאזור קרבת השיא, ואז עלייה יותר מתונה לשיא המוחלט. במקרה של תקופתנו, השלב הראשון נעצר באמת ב-2000, והשני סביב 2008-9, כאשר אנו צופים תחתית חדשה קרובה סביב 2020.

ומה אומר לנו שוק המניות המזוהה הכי הרבה עם סקטור הקדמה הטכנולוגית? האם הוא ביטא היטב את החידושים הטכנולוגיים המדהימים שחווינו בשנים האחרונות? לפניכם הגרף השבועי של מדד הנאסד"ק האמריקאי:

משה-שלום-נסדק-25-08
 משה-שלום-נסדק-25-08

המדד הצליח להגיע שוב לשיאו, שאותו הוא איבד בבועת הדוט-קום של 2000, וזה הישג אדיר מימדים. אין ספק שמאחורי העלייה המטאורית הזו עמדו כספים רבים. חלק מן הכספים פשוט חיפשו השקעה מניבה, ולא בהכרח בגלל אמונה טכנולוגית. אולם, אין ספק שחלק הגיע עקב מימוש ההבטחה האינטרנטית, כמקום של צריכה, של אינטראקציה חברתית, ושל חיפוש ומציאת מידע. כל זה בנוסף ליצירת עולם המכשירים הניידים. כל אלו, יחד, נתנו דחיפה מיוחדת לסקטור זה של שוק ההון.

אחרי שכל זה נאמר, הנה כמה מאפיינים טכניים האומרים שאולי כדאי להתחיל לחשוב על אפשרות של מימוש רווחים קצת יותר מעמיק בקרוב. עמוק מאלו שהיינו מורגלים בעבר, ואשר מרמז עליו מחזור קונדרטייף אשר הזכרתי לעיל:

■ אחרי הקפיצה הראשונית של 2009, כל העלייה כולה יצרה תבנית מתכנסת של יתד ענקית (1 סגול). תבנית טכנית של יתד באופייה שלילית כאשר היא מגיעה לשיאה.

■ עוצמות התאוצה החיובית, המסומנת על ידי קווי ההיסטוגרמה הירוקים, הלכו וקטנו ככל שהמדד התקרב לשיא של כל הזמנים (2 סגול).

■ אחרי ההגעה לשיא סביב 5200, נוצר דשדוש ארוך טווח מאוד.

■ ביומיים האחרונים של השבוע שעבר ראינו שבירה משמעותית מאוד של הממוצע הנע 200 יום, והגבול התחתון של היתד הגדולה (5 סגול).

■ ראינו תאוצה שלילית מקדימה מאז ה-22 למאי השנה (3 סגול).

■ מוצגים קווים צהובים אנכיים המתחילים מן התחתית של 2009 ועד ימינו, כאשר כל קוו נמצא במרחק 55 ימי מסחר מקודמו. שימו לב שכמעט בכל מצב קו כזה נופל בסביבתו של שיא, או תחתית מחיר. והנה, התקבל קו כזה בתחילת יולי השנה.

לסיכום: אם ניקח את המבט הארוך טווח ממחזור קונדרטייף, יחד עם מבט טכני ארוך טווח של הנאסד"ק, נגיע למסקנה שיש בהחלט הגיון, וסבירות, לתיקון קרוב, עמוק יותר מן הרגיל.

סימן ההתחלה לכך כבר קרה: שבירת הממוצע הנע 200 יום מטה, יחד עם שבירת הגבול התחתון של היתד. נשארה השבירה המשמעותית יותר, והיא שבירתה של רמת התמיכה החשובה הראשונה העומדת סביב 4570. זהו תהליך הדרגתי, מאשר את עצמו בשלבים.

רק אם המדד יעשה פניית פרסה, ויכבוש מחדש טריטוריה מעל 5200, נאמר שהתיקון הגדול שוב נדחה לתקופה עתידית נוספת. אגב, נראה שכל המחזורים שהזכרתי לעיל מתכנסים לתקופה לא נעימה במיוחד לקראת הסתיו הקרוב.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.