המועצה לצרכנות דורשת להוריד את תעריפי המוניות

זאת בעקבות ירידת מחירי הסולר ■ נהגי המוניות: "להפך - התעריף צריך לעלות"

המועצה לצרכנות פנתה שוב למשרד התחבורה בדרישה להוריד את תעריפי הנסיעה במוניות בהתאם לירידה מחירי הסולר. פנייה דומה נעשתה גם בתחילת אפריל, ולא נענתה.

לטענת המועצה, לו היה מבוצע החישוב בהתאם למחיר הסולר שמשלמים הנהגים בתחנות, ניתן היה להריד את מחיר הנסיעה לצרכן בכ-8%, שהם כ-28 מיליון שקל בשנה.

מחיר הסולר מהווה 38% מהוצאות נהגי המוניות. מחירי הנסיעה במונית מפוקחים ונקבעים בהתאם לבדיקה שעורכת ועדת המחירים המשותפת למשרד התחבורה ולמשרד האוצר, אחת לשנה.

תעריפי הנסיעה במוניות עודכנו בפעם האחרונה ביוני 2013, בהתאם למחירי הסולר שהיו תקפים במארס 2013. מאז ירדו מחירי הסולר ב-22%, אלא שהמחיר לא עודכן. לטענת המועצה לצרכנות, הסיבה לכך היא חששו של משרד התחבורה כי "לא יוכל לאכוף את ההוזלה על הנהגים".

במועצה אף טוענים כי "עדכון סל העלויות שמבצע המשרד מבוסס על מחירון 'חשב', שהוא מחירון שאיננו המחיר שנהג המונית משלם. הנהגים משלמים מחירים נמוכים בהרבה, כי הם מתדלקים בתחנות (שם מחירי הסולר נמוכים ממחירי התעריפון). בפועל, מחירון 'חשב' כמעט כפול מהמחיר בפועל שמשלמים נהגי המוניות בתחנות, ומשכך קביעת מחיר הנסיעה מוטה משמעותית על-פי חישובי המועצה מעלה".

לדברי עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, חבל שרק בדיקת המועצה מציפה את הבעיה, במקום שמשרד התחבורה, שאמון על אינטרס הציבור, ימצא פתרון מהיר ובזמן אמת: "אני מקווה שלפחות בעקבות פנייתנו, יעשה משרד התחבורה את המוטל עליו בהגנה על זכויות הצרכנים".

הנהגים מתנגדים

"המצב צריך להיות בדיוק הפוך!", משיב בתגובה זועמת יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בראור, לפנית המועצה. לדבריו, משנת 2013 ועד היום המוניות לא העלו מחירים, בגלל התחרות הגדולה ובגלל מצב הענף: "אנחנו היום נמצאים במצב הכי גרוע שבו היינו זה שנים. לא רק התעריף לא עודכן, אלא גם המע"מ. אנחנו גובים מהנוסעים 17% מע"מ ומשלמים למדינה 18%. כל יום המדינה גונבת מענף המוניות 100 אלף שקל בגלל הפרשי המע"מ שלא מעודכנים. ביקשנו מהוועדה שתעדכן את המע"מ, אמרו שצריך יהיה להקים ועדה מיוחדת, אמרו שיחזירו לנו - וכלום לא קרה".

לדברי בראור, כדי להגיע לשכר הממוצע, נהג מונית צריך לעבוד 12 שעות ביום: "רק אז יישאר לו נטו ביד 25-27 שקל לשעה. מכל 100 שקל נשאר לי 25 שקל. איזה פועל עובד היום בשביל סכום כזה? יש עודף מוניות, אין מספיק עבודה לכל מונית. יש פי שלושה מוניות מהכמות שצריכים ביחס לכמות האזרחים במדינה. אם המצב יימשך, והשכר שלנו יוסיף להישחק - נדרוש העלאת מחירים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תעריפי הנסיעה במוניות מתעדכנים בחודש מארס מדי שנה, בהתאם לשיעור ההתייקרות של סל התשומות במוניות. סל התשומות משקף את עלות השירות לצרכן וכולל בתוכו מרכיבים של החזר הון על השקעה ברכישת המונית, מחירי הסולר, שכר עבודה, תיקונים בלאי ועוד.

"עדכון התעריפים מבוצע כאשר שיעור ההתייקרות של הסל (ממועד העדכון הקודם) עובר את רף ה-3%. בבדיקת סל התשומות שנערכה במועד הבחינה האחרון נמצא כי שיעור השינוי של הסל לא עבר את הרף של 3%, ומכאן שלא נדרש לעדכן את תעריפי הנסיעה במוניות.

"משרד התחבורה יבחן את פניית המועצה לצרכנות, כולל אפשרות לשנות את חישוב המדד המשמש כיום לעדכון תעריפי הנסיעה במונית".

לעניין טענת נהגי המוניות בדבר אי-עדכון שיעור המע"מ בתעריפי הנסיעה - לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.