נמנעו פיטורי 1,580 עובדי רשות השידור

השר אופיר אקוניס וחבר הכנסת צחי הנגבי סיכמו על הוצאה מתיקון החוק על רשות השידור את הסעיף המאפשר לכנ"ר לפטר את עובדי רשות השידור ■ רינה מצליח: "ראש הממשלה בנימין נתניהו שם לו למטרה לחסל את התקשורת החופשית בישראל"

פיטוריהם הגורפים של 1,580 עובדי רשות השידור באוקטובר הקרוב יצאו מהחוק. ל"גלובס" נודע היום (ד') כי השר אופיר אקוניס ויו"ר הוועדה המיוחדת לענייני רשות השידור ח"כ צחי הנגבי סיכמו אמש על הוצאה מתיקון החוק הנוגע לתאגיד השידור הישראלי החדש, את הסעיף שמאפשר לכנ"ר לפטר את 1,580 עובדי רשות השידור באוקטובר.

עם זאת, הוחלט כי יוכנס סעיף שיאפשר פיטורי התייעלות של עובדים, על ידי המפרק פרופ' דוד האן. זאת בניגוד למצב כיום, לפיו חל עליו איסור לפטר עובדים כלל - עד להקמת תאגיד השידור הציבורי החדש. התאגיד החדש צפוי לקום רק במארס הקרוב.

על פי גורמים המקורבים לדיונים, ההחלטה התקבלה אתמול, חרף בקשתו של האן אשר נתון ללחץ מהאוצר להפחתת תקציב קיצונית, אך לאחר התייעצות עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן והמשנה ליועמ"ש עו"ד אבי ליכט.

בתוך כך, שלח היום יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו הוא דורש ממנו למנות לאלתר את המועצה המפקחת על רשות השידור. חברי הוועדה כבר נבחרו על ידי וועדת האיתור בראשות השופט עזרא קמא, אך לא מונו עדיין.

מאות הגיעו היום לכנס תמיכה בעובדי רשות השידור, שהתקיים במחאה על הכוונה לפטר את העובדים. לצד העובדים, הגיעו למקום גם עיתונאים רבים מכלי התקשורת המסחריים ובהם אילנה דיין, מתן חודורוב, גיא זהר ואחרים. גם העורך הראשי של רשות השידור בפירוק, יונה ויזנטל הגיע. ויזנטל צפוי ביום ראשון, לאחר שתתכנס ועדת הנגבי בכנסת, להחליט על המשך דרכו בשידור הציבורי.

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים חיקה גינוסר אמר בכינוס, כי "יש תקווה שאפשר להגיע להסכמות ולהבנות. החוק הקיים קיים, עכשיו אנחנו משתדלים למזער את הנזקים ככל שניתן. אני יודע שיש בינינו ובכלל בעיתונות כאלה שמאמינים שהחוק חוקק במטרה להקים תאגיד שידור ציבורי טוב איכותי ואמיתי. אם זו הייתה המטרה, עמדה רפורמה לנגד עיני המחליטים, רפורמה מקיפה וטובה שדיברה על שינוי דרמטי ומהותי, אבל היה מי שבחר ללכת בדרך אחרת. היום הוא שר לביטחון פנים, היום הוא מינה מפכ"ל חדש. המשטרה הרי גוף חולה, אני הייתי ממליץ לו לסגור אותה, כמו שעשה לרשות השידור", עקץ גינוסר.

הכתבת הצבאית של קול ישראל, כרמלה מנשה אמרה בכינוס, "במשך שנים הנהלות כושלות של רשות השידור, שהיו מינויים פוליטיים, הובילו את הרשות לשפל ועכשיו העובדים משלמים את המחיר. אינינו מוכנים שפוליטיקאים ירמסו את הערכים עליהם מתבססת רשות השידור. אחרי הדלקת המשואה הבנתי את כוחו של הרדיו, כסוכן זיכרון. סיפור סגירת רשות השידור, הוא כשל לאומי". מנשה פרצה בבכי במהלך נאומה, כשנזכרה בימים הראשונים ברשות השידור לפני 40 שנה. "בלוגים אינם תחליף לעיתונאים", אמרה.

"קול ישראל - נכס לאומי"

אילנה דיין אמרה, "כמעט אף אחד לא יודע לומר מה נתניהו לא אוהב בחוק של ארדן, ומה אקוניס רוצה. הערפל הזה משרת מישהו. ברור שיש אנשים טובים במוסד לא מושלם ברשות שיש בה בעיות, אבל יש אנשים טובים שחרב הפיטורים מתהפכת מעל צווארם. אם אני צריכה לבחור בינם לבין האנשים הלא טובים שיש להם עניין במקום שבו אין להם עניין, ולא רק פה, אלא בתקשורת כולה, אני יודעת עם מי אני מעדיפה להיות".

דן מרגלית, "ישראל היום", אמר: "קול ישראל הוא נכס לאומי שלא מתחרה בטלוויזיות המסחריות או בתחנות המקומיות, זה דבר שחייבים לקיים אותו. זה הביטוי האמיתי לדמוקרטיה הישראלית. ממשלה שלא עמדה מאחורי הרפורמה שהציעה, לא יכולה לטעון לתום הלב שלה. המאבק הזה הוא ראש החץ למאבק על הדמוקרטיה, אבל הוא לא המאבק היחיד. הממשלה הזו היא כל כך לא יוצלחית".

רינה מצליח מחדשות 2 הוסיפה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו שם לו למטרה לחסל את התקשורת החופשית בישראל. הוא רוצה עיתונות בדמותו, על פי השקפת עולמו, שתשרת אותו. כשראש הממשלה מבקש ממפלגות הקואליציה אישור לעשות את כל מה שהוא רוצה - זה מסוכן. הוא לא רוצה עיתונות חופשית ולא עיתונות מגוונת, הוא רוצה ישראל היום בטלוויזיה, ברדיו ובכל מקום. רשות השידור היא התחנה הראשונה. חשוב שנתייצב ונקרא ראש הממשלה הסר את ידך מהתקשורת בישראל".

מצליח סיפרה על שיחה פרטית שלה עם ראש הממשלה בה שאלה אותו האם הוא לא חושב שהוא טועה שהוא מחזיק בתיק התקשורת, אך לא אמרה מה ענה לה.

רינו צרור, גלי צה"ל: "ההגדרה תאגיד השידור הציבורי תמחק, ובמקומה יבוא תאגיד השידור הישראלי. מה קרה? מה ההבדל בין המחויבות לציבורי לבין הממלכתי והאצילי, והנישא. הוא מחייב משהו הממלכתי. הוא לא הציבורי הבסיסי, הפשוט, שאומר רדיו ציבורי והרי כולנו יודעים, לא עם סימני שאלה, אין דמוקרטיה בלי שידור ציבורי, המערכה על השידור הציבורי ועל הכיווץ שלו נעשית כבר הרבה מאוד שנים, אנחנו מכירים את התפיסה התקשורתית, אין כאן שום חדש, למעט דבר אחד - שבו הקשה מכולם והמכריע מכולם, שבאמת אין איש שלוקח אחריות על הרפורמות שלו בשנתיים האחרונות. מי שלקח את הרפורמה של ארדן, של לנדס והפך אותה למה שהפך אותה כעת, על כל השינויים, מתכוון לתקשורת אחרת, לא זו שבה אנחנו רואים מציאות כל אחד לפי דרכו. הם מתכוונים לדבר אחר, ולא רק לרשות השידור, אלא לשידור הציבורי בכלל".

צרור, מתח ביקורת על השר גלעד ארדן, אשר לדבריו לא "מצפצף" סביב הרפורמה שהוא עצמו הגה. "לא הופתעתי לשמוע שתוך כדי שאקוניס מנסח את החוק הזה, הוא מנהל מו"מ להיות השגריר באו"ם. המשמעות חוזרת על עצמה - הם לא לוקחים אחריות על המהלכים האלה", אמר.

יו"ר ועד ההנדסה והטכנאים ברשות השידור משה שגב: "ההחלטה להוציא מהחוק את פיטורי 1,500 עובדי רשות השידור היא חשובה. אנחנו תולים תקווה כי מעתה ההתנהלות מול העובדים תעשה באופן הגון שקוף ובאמצעות משא ומתן ישיר ולא דרך שמועות וספינים. מדובר בדיני נפשות וכך צריך לנהוג במאות העובדים המבקשים לשמור על מקום עבודתם ופרנסתם. אנו ערוכים לקראת צעדי מנע שטרם נראו הקמת הרשות החדשה צריכה להיעשות בתיאום מלא עם העובדים".